Leren afdingen! - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu Leren afdingen! - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

Leren afdingen!

Door: Stijn, Niels

02 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

Dag 3

Onze dag begon vandaag al heel vroeg, vooral omdat we gister nog tot laat spelletjes hebben gedaan. Vandaag zijn we om 6.00/6,30 opgestaan, we hebben eerst nog heerlijk ontbeten en daarna om 7,30 de bus in richting Kitgum, voor een hele lange zit. De wegen waren niet altijd goed, er zaten soms grote gaten en gekke drempels in, maar de wegen waren nog altijd beter dan in België!!! Na ongeveer 2 uurtjes kwamen we bij onze eerste stop in Kampala, bij een tankstation waar je ook kerosine kon tanken. Maar gek genoeg waren hier geen vliegtuigen. We hebben hier lekkere Fanta gekocht, 2 flesjes voor maar €0,75!!! Verder hebben we veel verhalen uitgewisseld met Jonson, Jimmy en Davidson, kennisen van Nestar, zo hebben we te horen gekregen dat Jimmy €200,- per maand verdiend (met werken in het ziekenhuis). Na nog eens 2 uur rijden kwamen we aan bij een klein marktje langs de weg waar wij (niels en stijn) samen met Nestar een goed prijsje mochten onderhandelen voor het eten, het ging heel snel, alle mensen stonden in no time om ons heen, maar Nestar wist meteen welke producten we moesten halen. We doken meteen op de aardappelen, 4 zakken 48.000 shillings maar door onze geweldige onderhandelingsvaardigheden keek de trotse Nestar toe hoe we 2.000 shillings konden afdingen. Na een rit van ongeveer een half uur zijn we bij een ander marktje gestopt. Dit is een standaard plek voor Ed en Nestar om ananassen te halen omdat daar wel ananassen groeide en in het noorden niet. Hier hebben we 6 ananassen voor maar 10.000 shillings gekocht (dat is ongeveer €2,50 !!!!!). na ongeveer 4 uur rijden stopten we bij een klein supermarktje, waar iedereen wat heeft gekocht. Na weer een ritje van 3,5 uur stoken we de Nijl over, het was een spectaculair uitzicht. Helaas mochten we niet filmen ivm het leger (maar wij waren zo stoer wij deden het gewoon). We kwamen ook heel veel bavianen tegen. Monique zei (in het nederlands) geen ramen open doen, maar Jonson deed het raam gewoon wagenwijd open en schreeuwde van blijdschap “LOOK, LOOK BABAO!!” En toen ze weg waren deed hij het raam weer dicht. Daarna was het nog een lange zit van ongeveer 4 uur met veel gelach, sommige mensen vonden de reis niet zo spannend (we noemen geen namen (Jarno)) die viel om de haverklap in slaap, zelfs op deze wegen! Toen kwamen we bij een ander hotel aan dan gepland want het riool bij het originele hotel was kapot en daarom mochten we in het nieuwe gebouw van het hotel slapen. Hier hebben we lekker gegeten (geen vlees natuurlijk). Er was een tas die niet open ging door een kapot slotje maar gelukkig hadden we de handige architect Nico bij ons en hij zou hem wel even openzagen. Maar hij was vergeten dat hij in het slotje moest zagen ipv in zijn vinger. Na het eten moest Niels zich even ontlasten en wat denk je WC- bril in tweeën (het was een flinke maaltijd). Nu nog even naar de bar en dan slapen.

Groeten van Stijn en Niels (WC-bril wordt geplakt met ducktape)

• 02 Juli 2019 - 18:40

Sandra Van Graven-Rugl:

En wie had die duct tape bij zich? Minou in ieder geval :)

• 02 Juli 2019 - 19:25

Paul & Lia.:

Wat een leuke blog ...
    Leuk om.te lezen dat jullie het ondanks de lange rit gezellig hebben gehad in bus.
    Voor straks slaap lekker .

Groetjes

• 02 Juli 2019 - 19:31

Laura En Rob:

Hey Stijn, Niels en de rest van de groep,

Knap hoor, dat jullie over een relatief 'saaie' dag in de bus toch een vermakelijk verhaal kunnen schrijven. En als ik de bustijden even bij elkaar op tel dan hebben jullie - de stops niet meegerekend - dus een rit van 13,5 uur gemaakt. Dan zullen jullie wel goed gaar zijn geweest op de plek van aankomst. Behalve Jarno dan, begrijp ik :-) Mooi gewerkt aan jullie onderhandelings-skills, maar ik zou de volgende keer proberen op zijn minst 10% onder de vraagprijs te duiken :-) #challenge Wat we trouwens ook leuk vinden om te lezen is dat jullie tot laat in de avond spelletjes hebben gedaan. En in de bus veel hebben gelachen. En dat allemaal zónder mobiele telefoon. Het kan dus wel :-)

Maar goed, wees een beetje zuinig op de spullen daar, ben een beetje aardig tegen 'handige' Nico en we zien nu al weer uit naar jullie eerste verhalen uit Kitgum.

Have fun!

Laura en Rob (ouders van Stan).

• 02 Juli 2019 - 19:49

Femke V:

Wat leuk om te lezen dat jullie al wat van de omgeving hebben gezien (en Jarno de binnenkant van zijn ogen) en toch nog wat van de hobbelige busreis hebben kunnen maken, maar goed jullie wonen allemaal dichtbij de Belgische grens dus jullie zijn al wel wat gewend ;-) Ohja en Niels, toch wel een slim plan om duct tape mee te nemen hè. Zoals je zelf al zei: ‘Ik neem de duct tape mee want die komt altijd wel van pas.’ Zo zie je maar dat de wc’s daar niet gemaakt zijn op toilet bezoekjes van 30 minuten ;-) Have fun allemaal en geniet nog van de mooie reis xxx

• 02 Juli 2019 - 19:56

Miriam:

Fijn om te lezen dat jullie weer goed zijn aangekomen op de volgende bestemming.
    Oei Quinty, dat zal een hele kluif zijn geweest zo’n lange busreis. Dan valt een ritje Hulsberg -Heerlen alleszins mee, toch?:) Gelukkig is er onderweg genoeg te zien geweest, bavianen en markten en zelfs een oer hollands flesje Fanta. En jullie handel skills worden inmiddels een tweede natuur. Het reizen is nu voorlopig voorbij en nu mogen jullie aan de slag met datgene waar jullie je al zo lang op voorbereid hebben. Wat zullen de mensen aldaar blij zijn met jullie komst. Maak er wat moois van en verleg samen je grenzen.
    Quinny we zijn super trots op je en uiteraard ook op al je mede reizigers.
    Lieve groetjes, Miriam en Bert

• 02 Juli 2019 - 19:53

Bonny:

Wat een leuke blog weer!
    Iedere dag wordt nu afgesloten met het lezen van jullie blog van de dag!
    Daardoor ga je je toch wel een voorstelling maken van alles daar, maar die voorstelling zal wel niet met de werkelijkheid overeenkomen.
    Hoe zijn jullie eerste indrukken?
    En wie van jullie heeft de meeste afkickverschijnselen qua smartphone?
    Ik wacht weer met smacht op de foto’s en blog van morgen!

Liefs,
    Bonny (zus van Seray)

Love you noesj!

• 02 Juli 2019 - 20:05

Jarno Senior:

Hallo wereldreizigers wat een avontuur om alleen al in kitgum te komen. Denk dat junior zich de accu is op aan laden voor de komende weken.

• 02 Juli 2019 - 20:23

Saskia Cox:

Klinkt als een interessante tocht. Heerlijk melige blog trouwens! Wel echt al ondergedompeld in Afrikaanse sferen, lijken jullie te zijn. Precies wat je wilt natuurlijk. Wij kijken uit naar de blogs en apps en leven volop mee. Hier is het eindelijk weer een beetje afgekoeld, nog steeds droog en zonnig, maar beter uit te houden. @Saar, we missen je, maar Dirkje krijgt wat extra aandacht, wat ze voorlopig nog uithoudt. Voorlopig ... Morgen haar examenuitreiking zonder jou, wat wel gek is natuurlijk. Maar in gedachten ben je erbij. Geniet met volle teugen, meid. Met de hele groep, want dit zijn bijzondere ervaringen, en die komen in een mensenleven niet aan de lopende band voorbij. Knuffels uit Holset!

• 02 Juli 2019 - 20:29

Joyce Van Mijke:

Goeie deals Mannen! Super gelaagd in jullie onderhandelingen en opbrengst, cool. Over onderhandelen gesproken, ff onderonsje voor Mijke.... Meneer van Hesen (economie) belde me om uit te leggen hoe hard hij zijn best heeft gedaan voor jou ;-) Je krijgt heel veel groeten van hem en hij wenst je een top reis in Oeganda!! Dit bericht wil je vast niet hardop voorgelezen krijgen in de groep; de boodschap echter, zal je zeker goed doen...we know why....XxMamaJoyce

• 03 Juli 2019 - 03:03

Margo:

Hallo kanjers, wat een een lange busreis! Maar zoals beschreven in jullie blog alweer een dag met veel belevenissen. Ik heb in ieder geval weer genoten van jullie blog. Vandaag een nieuwe dag. Eindelijk in Kitgum! Geniet ervan.
    Orly misschien zie ik jou vanavond

• 03 Juli 2019 - 03:46

Kinyonga :

Goed bezig Mbunifu!
    En zo zie je maar.... Nooit op reis naar Afrika zonder duct tape :)

• 03 Juli 2019 - 05:03

Lilian:

Hallo allemaal. Wat een busreis! Maar jullie hebben zo ook wel een hele goede indruk van het land gekregen, denk ik. En het was gezellig in de bus, dus dat scheelt ook een heel stuk. En zijn jullie allemaal weer lekker uitgerust? Klaar met of voor het ontbijt? En hoe is jullie hotel?
    Veel plezier allemaal vandaag! Ik kijk uit naar jullie nieuw blog met allerlei avonturen. En een knuf voor Tim!!

• 03 Juli 2019 - 05:36

Bianca.:

Leuk om te lezen dat jullie na veel avonturen op de plaats van bestemming zijn.
    Jarno goed gedaan om je "voor" te rusten, want vanaf vandaag moet er gewerkt worden, ik wens iedereen een mooie dag. En verheug me al op het volgende blog.
    Groetjes aan iedereen en xxx voor Jarno.

• 03 Juli 2019 - 05:59

Karina:

Hahaha hello travellers. Jullie hebben inmiddels al heel wat km's in jullie gat zitten met al aardig wat avonturen. Ik geniet net als alle andere ouders/familie/vrienden enorm van het lezen van jullie blog(ook de reacties lees ik met plezier),en ik weet uit ervaring dat het straks afkicken is als het laatste blog geschreven wordt. Daarentegen Jasmijn, ben jij wel weer thuis om ons live alles te vertellen ;-)) Het was weer een enorm leuk stukje, zo zijn we er toch een beetje bij.
    Wat een geweldige busreis, ik kom uit op 16 uur, duurde het in jullie beleving zo lang, nee toch zeker. Maar eindelijk in Kitgum, nu kunnen jullie alles aanschouwen waarover verteld. En Jasmijn, wat zul jij genieten van dit alles. Reizen, hoe graag doe je dit EN spelletjes doen. Perfecte combi. Hopelijk is het eten ook erg lekker dan wordt het een super combi. Veel plezier vandaag met jullie oriëntatie in Kitgum allemaal.
    Lieve groetjes en weer die extra knuff voor Jassie vanuit een zonnig Heerlen van mam, Bonnie, Romy en Plato xxxx
    P.S. ik was met Bon bij Peppone, zaten er naast ons 2 die lieten hun halve ijscoupe staan en bij een ander tafeltje zaten 2 van die verwende kinderen, daarvan verdween hun ijsje met 2 bollen na 3 likjes in de prullenbak. Bon zegt; Ooooh, dat moest Jasmijn zien ;-)

• 03 Juli 2019 - 08:47

BoFo:

Heyy ex BOFO’ers, we missen jullie! Gelukkig hebben we goede vervanging (o.a. Van de Wardt junior).... We zijn nog nooit zo snel geweest met plakken (he Myke en Fleur ;)) Maar we missen wel jullie 8.15 koffierondje. Sanne heeft jullie taak overgenomen, wel op een iets later tijdstip, en wordt nu ipv gegraven watergang; van de Catering genoemd. Ward, sinds dat je weg bent krijg je overal de schuld van. Volgend jaar groeien hier kersenbomen vanaf het dak, met dank aan mnr Paffen! En binnenkort hebben we de eerste BoFo bruiloft! We heben ook al een viervoeter op bezoek gehad (Beau). Hoe is het vegetarische leven? Nemen jullie falafel mee voor meneer Lipsch? We horen dat jullie de ducktape skills al goed kunnen gebruiken met de wc! Groetjes uit de gymzaal!! Hugs BOFO

• 03 Juli 2019 - 09:16

Camiel & Inga Peerlings:

Hoi Stijn en alle andere Oeganda-gangers. Leuk dat jij en Niels de pen hebben opgepakt. Zo te lezen is het nog niet je ideale vakantie: opstaan om 6.00 is niet iets wat bij jou past. Ook een groot gebrek aan McDonalds en geen Arsenal op TV....sterker nog er is geen TV!
    Maar het is dan ook geen vakantie maar wel een tof avontuur! Wat me wel opvalt aan de foto is dat jij en Niels een dikke trui aan hebben, wat zijn de temperaturen daar overdag en ‘s-nachts?

• 03 Juli 2019 - 14:10

Marian En Nico:

Wat ik het allerleukste vind om te lezen is dat jullie zich zo goed kunnen vermaken zonder sociale media.Gezellig spelletjes doen (jasmijn)De moed erin hielden tijdens zo’n lange busreis.En naar de lokale markt zijn gegaan .Heb genoten van de bloq.Wens jullie een gezellige avond .en voor later Welterusten .Opa en Oma van jasmijn.

• 03 Juli 2019 - 14:17

Guido Ritzen:

Fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen in Kitgum, al was het wel een lange rit/zit met diverse hobbels. Het lijkt me wel fantastisch om alles te kunnen zien wat jullie ook gezien hebben. Bavianen zie je normaal ook niet elke dag, dus ook bijzonder.
    De foto‘s van jullie bezoek aan de diverse marktjes zijn ook prachtig. Jullie zullen je ogen wel uitgekeken hebben en andersom zal er ook wel veel
    Aandacht zijn geweest ook van mensen die je van alles willen verkopen.
    Ik ben benieuwd naar jullie verslag en de foto’s van hetgeen jullie vandaag hebben gedaan.
    Het zal ook vandaag nog wel een vermoeiende dag zijn geweest.
    Ik weet zeker dat Tim wel bereid is om voor jullie weer een (slaap) liedje te zingen mochten jullie, om welke reden dan ook, niet in slaap kunnen komen.
    Voor vanavond nog een fijne avond gewenst en op naar een nieuw avontuur morgen.
    En Tim .. heb je al mooie dingen gefilmd tot nu toe ? Ben er heel benieuwd naar

• 03 Juli 2019 - 14:15

Lilian:

Hallo Allemaal. Leuke dag gehad vandaag? Ben super benieuwd naar jullie nieuwe blog.
    Tim hier was het met 37 gr echt strandweer. De zee was heerlijk. Je krijgt de groeten van de Griekse fanclub. Ze zijn nieuwsgierig naar je verhalen.
    Kashia is nog steeds aan het bijkomen. Maar net heeft ze even gerold buiten. Nou ik hoef je niet uit te leggen hoe dat eruit ziet. Ze was niet meer aaibaar.
    Groetjes aan iedereen! En een dikke knuffel voor Tim

• 03 Juli 2019 - 15:06

Guido Ritzen:

Hoi allemaal,

Helaas kan ik de filmpjes die jullie vandaag op de app hebben gezet helaas niet openen. Ik heb van een aantal anderen gehoord dat deze hetzelfde probleem hadden. Kunnen jullie eens kijken of hier iets aan te doen is want ik ben natuurlijk heel benieuwd naar jullie kook en dans kunsten..

• 03 Juli 2019 - 16:22

De Tantetjes Van Jillin:

Hallo Jillin, Minou en de rest...….

Hier zijn we dan eindelijk Jillin, jouw tantetjes, die jou op de voet volgen waar ter wereld jij ook weer uithangt.

Zo in de aanloop naar de halve finale wedstrijd van de Oranje Leeuwinnen gaan wij er eens even voor zitten om jou te mailen. Je bent nu al een paar dagen onderweg in Oeganda en eigenlijk spookt mij de vergelijking met jouw avontuur in Oeganda en het WK damesvoetbal al sinds jouw vertrek door mijn hoofd. Nou kijk, jouw maatje Jos, kon er helaas niet bij zijn, heel jammer. Maar hij heeft jullie klaar gestoomd om de klus te klaren. Kijk Jos is net de bondscoach. Hij heeft jou en Minou opgesteld en het veld ingestuurd om het spel (avontuur) tot uitvoering te brengen. Hij is in de duck-out achtergebleven en voorziet jullie zo hier en daar van tips om het doel / de goal te bereiken. Ja, jij begrijpt het al, zo gaat het bij het dameselftal ook. Ze worden klaargestoomd en het veld ingestuurd om de weg naar de goal te vinden en te scoren. Als dit gaat lukken vanavond dan staan ze zondag in de finale. En jij komt ook uiteindelijk in de finale.....over een aantal dagen. En eenmaal in die finale ben je weer een ervaring rijker. Onderweg daar naartoe gebeuren er dingen die je leven gaan verrijken, zeker weten.
    Jillin en Minou jullie gaan met al die medereizigers (reserve-spelers) de klus best klaren, geen twijfel over mogelijk. Wij hopen de Oranje Leeuwinnen ook.!!!
    Geniet van dit avontuur Jillin en voel je gesteund door je thuisfront en de tantetjes en "de bondscoach"

Tot de volgende keer!!!

Holland !!! Holland!!!

• 03 Juli 2019 - 16:45

Bas Janssen:

Heyy Lieve Mijke, en de rest! Super leuk om al die verhalen te lezen, en fijn dat jullie je zo goed vermaken.

Sjatteke iech hoop dat ste t fijn hubs en dikke poen vaan dunne frère <3 !
    Hoooii sjaahh

• 03 Juli 2019 - 16:55

Piet En Corry Vos:

Geweldig jullie eerste verhalen over de belevenissen in het Afrikaanse land. Zo ervaren jullie de omstandigheden en het leven in Oeganda. Wij zien weer belangstellend uit naar jullie volgende verslagen. Prinsenbeek opa en oma van Stijn.

• 03 Juli 2019 - 17:26

Meta:

Hi travellers!
    Heeerlijk om jullie eerste blogs te lezen, voelt elke dag even alsof ik er weer bij ben ;) Voor jullie allemaal: GENIET! Schrijf alles op, maak overal foto's van en ben je bewust; you're in Africa!
    Jillin: toen ik zag dat je tantetjes reageerden kon ik niet meer achterblijven, wat leuk om ze hier weer te ontmoeten haha!
    Lieve Minou en Jillin, jullie zijn toppers. Even schrikken dat Jos er niet bij is, maar gelukkig hebben ze jullie als ervaringsdeskundigen! :) Ik hoop dat jullie weer zo'n fantastische tijd mogen meemaken, ik volg jullie iniedergeval elke dag. Heeel veel knuffels van hier! X

• 03 Juli 2019 - 18:08

Karina:

Orly, Max en Stan, van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie diploma. Heel veel succes met jullie vervolgopleiding. Maak er een superfeest van met elkaar. Hier worden onze oranje leeuwinnen aangemoedigd. Nu in rust staat het nog 0-0, spannend hoor. Tot de volgende blog.

• 03 Juli 2019 - 18:21

Clement Aarts:

He Sanne, ik zie allemaal mooie foto's en filmpjes voorbij komen. Lig kende hele dag te slapen of wil je niet op de foto ?? Hahaha
    Ik zou je graag eens willen zien op een foto......
    Groetjes vans allemaal.....

• 03 Juli 2019 - 18:26

Rian, Roger, Jans En Emdje:

Ook wij komen al aardig in het ritme van app berichten en blogs lezen. Mooi om jullie grote, kleine maar vooral bijzondere ervaringen te kunnen delen. Wat zal het nog wennen zijn in zo'n ver land waar je veel van wat je normaal bij de hand hebt moet missen, je smart Phone, broers en zussen en natuurlijk je ouders, Uhum. Het lijkt erop dat jullie het aardig naar je zin hebt in de groep. Dat maakt veel goed. We zien uit naar de eerste ervaringen in Kitgum.
    Veel groeten en een nachtzoen voor Wardjuh, Rian, Roger, Jans en Emdje

• 03 Juli 2019 - 18:28

Lichell En Marc :

Hallo allemaal! Super leuk om jullie eerste blogs te lezen!
    Fijn om te lezen dat jullie je goed vermaken! Geniet van alles!
    Dikke knuffel speciaal voor Jillin! Liefs Lichell en Marc.

• 03 Juli 2019 - 19:07

Inga:

Orly, Max en Stan, van harte gefeliciteerd met jullie diploma! Ouders, veel sterkte met het ophalen ervan zonder het feestvarken. Ik hoop dat de opnames tijdens de uitreiking zijn gelukt/lukken. Helemaal terecht dat jullie het ook in Oeganda vieren. Zal een feest worden/zijn daar.

• 03 Juli 2019 - 19:26

Inga:

Yes, 1-0 voor de Nederlandse voetbaldames tegen Zweden, na de eerste verlenging! Blijft spannend, want er komt nog een tweede verlenging, maar wij gaan slapen. Trusten!

• 03 Juli 2019 - 19:29

• 03 Juli 2019 - 19:53

Karina:

Yeahhhhhh Jassie en de rest....we gaan door!! Wat een wedstrijd...wat was het spannend. Zondag de finale tegen Amerika. Wilde dit nog even kwijt...Laterrrrr