Zondag = rustdag - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu Zondag = rustdag - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

Zondag = rustdag

Door: Lynn, Quinty

07 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

Hallo lieve volgers,
Vandaag was het weer vroeg dag, om 6.45 uur stond het vertrek naar de kerk op het programma. Het was de bedoeling dat de mis 1,5 uur zou duren, maar uiteraard was dit weer Afrikaanse tijd en duurde de mis uiteindelijk 2 uur en 20 minuten. De mis was heel anders dan in Nederland, er werd gezongen en gedanst, en de lokale mensen trokken hun mooiste outfit aan. Door de week dragen ze hun kleding vol met gaten, maar op zondag zien ze er tip top uit in hemden en jurken. Rond 10.00 uur waren we terug in het hotel waar we gezamenlijk ontbeten. Het was vandaag zo ontzettend warm dat het onmogelijk was om tussen 10.00 uur en 16.00 uur ook maar iets uit te voeren, dus bleven we in het guesthouse en speelden we spelletjes of gingen we poolen. Stan, Max en Stijn hebben vandaag verse broden voor ons gebakken waarvan we morgen lekker van zullen gaan smullen. Ook de bedankkaartjes zijn vandaag gedeeltelijk geschreven. Geen idee uiteraard wanneer deze en vooral of deze ooit aankomen, het is nu eenmaal Afrika hè. Toen de temperatuur weer leefbaar was, zijn we met een aantal mensen het centrum van Kitgum ingelopen. Hier werd veelal eten en drinken gekocht, want we zijn nog niet helemaal tot het Afrikaans eten bekeert. Ook gingen we Anne ophalen van het busstation, die 4 weken hier in Kitgum bij familie van Nestar zal verblijven. Tegen half 6 liepen we terug naar het guesthouse met een klein souvenirtje, een kindje was ons namelijk helemaal terug gevolgd naar het hotel. Youri had ook weer een klein geluksmomentje toen hij zag dat Jumbo-Visma de ploegen tijdrit had gewonnen en Mike Teunissen zijn gele trui heeft behouden. Toen was het uiteraard tijd voor de Oranjeleeuwinnen, iedereen zat klaar bij de receptie gekleed in het oranje. Nestar, Jillin en Minou hadden heerlijke popcorn voor ons gemaakt voor tijdens de wedstrijd. Er werd erg meegeleefd met de wedstrijd door iedereen, dus de teleurstelling was erg groot bij een aantal van ons toen USA een penalty kreeg en benutte en even later zelfs de 2-0 maakte. Het zou ook niet Afrika zijn als de stroom niet in de 88e minuut uitviel en we de rest van de wedstrijd via het liveblog op de telefoon van Inge moesten volgen. Toen we onze teleurstelling te boven waren gekomen kregen we ons avondmaal. Weinig mensen hadden honger, maar toen bekend werd dat er weer pasta was gemaakt werd er toch goed gegeten. Tijdens het avondeten begon het ontzettend te onweren en te regenen. Iedereen wilde gaan kijken of de regen hier er hetzelfde uitzag als in Nederland, we hadden immers al een tijdje geen regen meer gezien. Een aantal van ons, waaronder Tim en Max, hadden het geweldige idee om even af te koelen door buiten door de regen te gaan rennen. Max deed dit zelfs op zijn slippers. Morgen staat de sportdag op het programma en gaan we verder met de verfwerkzaamheden op school. Lieve groetjes van ons en tot morgen!
Xx Lynn en Quinty

• 07 Juli 2019 - 18:07

Paul Nicolaye:

Hallo explorers,
    a.u.b. plaats eens detail foto's van die (h)eerlijke ontbijtjes. Verder veel kracht en wijsheid toegewenst.
    Groetjes uit Zuid-Nederland Europa. Paul

• 07 Juli 2019 - 18:09

Tristan Joosten:

Gojjeoavend minse van ut gojje leave

Na zo'n week hebbe jullie je rust wel verdient ja. En wat een goed moment ja als de leeuwinnen moeste spelen tegen MURICA en de tour ook een nederlands tintje heeft. En het OLS!!:Die tempraturen komen van ons af. Hier is het nu lekker koel rond de 20 graden :p al kunne we de regen ook wel gebruiken. Het blijft een genot om iedere avond jullie verhalen te lezen en om de leuke foto's te zien op de oudersapp. Op naar week 2wee. Heel veel plezier!

Dehh minou heb ik ook een update voor jou. Heb een erg drukke week achter de rug. 82 uur gewerkt, heel veel aardappeltjes gezien (1320ton). Het gaat me verder goed af schat! Misse doe ik je sws maar t blijft schitterend om di mee te maken. En vanuit alle hoeke krijgen jullie positieve reacties, zelfs een pool op de vrachtwagen vond het erg sjiek! Komende week hebbe we sjoeftig camping. Dan zal ik wel eens met sjoeftig jullie blog gaan lezen en er komt ook nog wel een mooie reactie. Heel veel plezier verder! En je weet je compas te vinde ;)

• 07 Juli 2019 - 18:13

Miriam:

Hoi allemaal en even in het bijzonder lieve Quinty,
    Wat fijn om na een week even iets van jou persoonlijk te lezen. Dat voor de camera niet jouw favoriete bezigheid is, valt nu je zo ver weg bent, niet altijd mee. Maar zoals ook deze week bij het filmpje van het koken mijn hoop uitkwam, was er vanmiddag weer even een gelegenheid om een glimp van je op te vangen..... vooraan zitten bij de finale van het damesvoetbal. Niet je meest favoriete sport om te kijken, dat was immers tot voor kort Ajax en wordt nu Barcelona:), maar het is sport en dan is jouw interesse al snel geprikkeld. Thuis zou je vanmiddag waarschijnlijk nog dichter op het scherm hebben gezeten met de voeten op het tv kastje. In ieder geval voor mij fijn om je breedlachend op de foto te zien!!
    Wellicht heb je ook hard gelachen bij het voorlezen van de (limbo)reactie van Bert op de blog van gisteren, of dacht je ‘o jee, daar heb je hem weer’?
    Alle gekheid op een stokje.... we missen je in een heleboel dingen, maar zijn vooral ontzettend trots op je. Je maakt dit alles toch maar mooi mee op je 17e!!!
    Geniet ervan sweety!!!!
    Liefs, mama

• 07 Juli 2019 - 18:45

Karina:

Hallo lieve allemaal, lekker bijgekomen van jullie rustdag? De broden voor morgen zien er heerlijk uit. Jullie hebben daar wel allerlei talenten in de rondte lopen hoor. Zangers, stucadoors, schilders, ontwerpers, slopers(grapje Niels), mensen van de was en keukenhulpen, bloggers, timmerlui en nu ook nog bakkers. Zo te zien rooien jullie het best met elkaar. Misschien leuk voor de geïntereseerden, dat Sari van Veenendaal de gouden handschoen uitgereikt heeft gekregen voor beste keeper van het WK. Dik verdiend vinden wij hier.
    Morgen mogen jullie weer aan het werk. Maak er een mooie dag van en ik ben nu al weer nieuwsgierig wat er te gebeuren staat. Lieve groetjes voor allemaal en Jassie daar is ie weer, die extra dikke knuf hvj xxxx
    Liefs Mam, Bonnie, Romy en een kuschel van Plaatje xxxx

• 07 Juli 2019 - 18:55

Laura En Rob:

Hey Lynn en Quinty, voor een, vooral warme, rustdag hebben jullie toch wel heel veel gedaan! Veel Nederlandse invloeden, voetbal, wielrennen, en brood bakken. Dat laatste vinden wij natuurlijk super om te lezen en te zien. Want hoe leuk is het om je in actie te zien Stan. En nu maar hopen dat het brood net zo lekker smaakt als het eruit ziet. Opa Jac is super trots op je (Oma en wij natuurlijk ook :-)). Hebben jullie eigenlijk ook meegedanst tijdens de kerkdienst of hebben jullie gewoon jullie ogen uitgekeken? ZIjn de locals ondertussen al gewend aan zo'n grote groep blanke jongeren? Of kijken zij hun ogen uit als jullie aankomen? Nog wel een vraagje ... hoe gaat met de muggen? Houden jullie ze een beetje buiten of worden jullie lek gestoken? Het wordt misschien eentonig maar blijf vooral schrijven en foto's en filmpjes plaatsen. Wij vinden het heerlijk! XXX

• 07 Juli 2019 - 19:31

Leon En Annemarie:

Hoi, ook wij genieten nog steeds van de jullie blog, de foto's en de groepsapp. Ondanks die hitte hebben jullie toch veel kunnen doen, petje af, super gemotiveerd....De 1e week is voorbij gevlogen, nog 2 te gaan..Hoe is het nu om al 1 week telefoonloos te zijn ? Seray, we hebben een aparte app-groep gemaakt..alles wordt meteen doorgestuurd zodat ze meteen kunnen meegenieten. Het was hier heel rustig tijdens de finale van de dames, pap vond het niet gezellig zonder jullie. Morgenavond (maandag) gaan we "d'r Kirmisman" verbrenne. Een mooie gelegenheid om veel van jouw sponsoren de foto's te laten zien. Met Tren gaat het goed. Hij was donderdag 31 weekjes en zijn gewicht was 1300 gram. Hij moet voorlopig wel in Maastricht blijven. Heel veel groetjes van mensen zonder computer en vaardigheden, op naar week 2. Luf you xxx

• 07 Juli 2019 - 19:34

Leon En Annemarie:

Seray : P.S. Waar staat de oven eigenlijk, hotel ?

• 07 Juli 2019 - 20:15

Max Ghielen:

Lieve Oeganda reizigers,
    Leuk om te zien dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Geniet er maar van want voor jullie het weten zijn jullie weer thuis.
    Myke, ik mis je en denk iedere dag aan je. Ik hou van je schat XXX
    Groetjess

• 07 Juli 2019 - 20:23

Saskia:

Mooie blog dames!
    Het klinkt alsof jullie dag toch nog heel druk was, ondanks de rust.
    Fijn dat er na de intense hitte wat verkoelende regen kwam. Hebben jullie toch nog een beetje gezwommen. We volgen de blogs nog steeds met veel plezier en familie, vrienden/sponsoren lezen en masse mee!
    Hoe is het om zonder telefoon te leven? Al ernstige afkick verschijnselen?
    Groetjes en @Saartje: liefs oes Hozelt van Binky, Loeka, Dirkje, pap en mam.
    We missen je allemaal enorm. Maar we houden het nog wel even vol hoor.

• 08 Juli 2019 - 04:21

Roy En Chantal:

Hallo Lynn, Quinty en de rest van het team. Zo te lezen en te zien hebben jullie nog veel ondernomen op jullie rustdag. De zelf gebakken broden zien er goed uit op de foto's. Wat zal het ontbijt heerlijk gesmaakt hebben vanmorgen. Mooi om te lezen en te zien hoe eenieder van de groep zich inzet voor alle dagelijkse activiteiten. Heel veel plezier bij de sportdag op school vandaag. En wat zullen de pakketjes met cadootjes die jullie hebben samengesteld voor deze dag met een grote glimlach door de kinderen ontvangen worden.
    We kijken weer uit naar de volgende foto's en blog met jullie belevenissen! En we willen Anne wederom een mooie reiservaring wensen in Kitgum en veel plezier bij de familie van Nestar.
    Groetjes aan jullie allemaal. Roy en Chantal

• 08 Juli 2019 - 04:24

Roy En Chantal:

Groetjes aan jullie allemaal. Roy en Chantal

• 08 Juli 2019 - 05:55

Margo En Patrice:

Goedemorgen allemaal,
    we hebben weer zeer uitgekeken naar jullie blog. Heerlijk om al jullie verhalen te kunnen volgen.
    Jullie hebben weer een leuke dag gehad zo te lezen: de mis was zeker een bijzondere ervaring, een lekkere rustige (maar zeer hete) zondag, verheugen op lekker brood en dan die Afrikaanse regen, heerlijk verkoelend.
    Orly, wij zijn in Steinbach (hier regent het trouwens pijpenstelen) en zoals je weet is het internet hier waarschijnlijk nog slechter dan bij jullie in Kitgum, haha.
    Geniet van jullie sportdag vandaag. De eerste foto's op de app zijn al veel belovend. Het bellenblazen was al een groot succes.
    Heel veel plezier allemaal en een dikke kus voor Orly,
    Groetjes uit Steinbach, Margo en Patrice

• 08 Juli 2019 - 06:02

Opa&oma Van Stan Uit Cadzand.:

Hallo allemaal!
    Wij volgen jullie reisverslagen dagelijks en genieten daarvan, vooral ook van de foto's.
    Wat goed dat jullie ook naar een lokale kerkdienst zijn geweest, daar zie je hoe anders het is in deze Afrikaanse cultuur. Jullie hebben zeker hebben zeker met de lokale mensen gezongen en gedanst, wat heerlijk!
    We vinden het indrukwekkend wat voor werk jullie daar verrichten, daarmee laat je iets blijvends achter wat voor de kinderen daar van grote waarde is,
    En Stan wat gaaf dat je je bakkunsten ook daar vertoond, de broden zien er erg lekker uit!
    Ga je ook nog een keer pasta al forno maken?
    We wensen jullie veel succes met de activiteiten de komende week.
    Groetjes van de Oma&Opa van Stan.

• 08 Juli 2019 - 06:42

Lilian:

Hallo allemaal. Wat zijn jullie weer goed bezig vandaag.
    Speelgoed voor de kleintjes is ook nog leuk voor jongeren. Zo zie je maar. Hartstikke leuk dat de kids een cadeautje krijgen.
    Ben benieuwd hoe de sportdag verder verloopt als het nog steeds zo warm is. Maar daar vinden jullie wel een oplossing voor.
    Tim kashia is gebadderd. Lekker buiten op het terras. Volgens mij vond ze het nu wel lekker. Want ook hier is het hottiepetottie.
    Hoe smaakte trouwens het zelf gebakken brood?
    Jongens veel plezier vandaag. Kijk weer uit naar vanavond als jullie nieuwe blog er weer op staat. Maar ook de appjes tussendoor zijn superleuk!
    Groetjes aan iedereen en een mega dikke knuffel voor Tim!

• 08 Juli 2019 - 07:45

Raymond En Brigitte:

Hallo allemaal, complimenten voor de blogs die jullie iedere dag schrijven. We lezen ze aandachtig en worden altijd weer leuk gebracht. Het zelfgebakken brood zal wel gesmaakt hebben vanochtend, ze zagen er op de foto in ieder geval lekker uit. De kerkdienst zal ook een aparte belevenis geweest zijn, zeker weer een cultuurervaring rijker. Sowieso doen jullie nu veel indrukken op en zo beleef je nog eens wat. Iedere dag opnieuw weer inzet tonen om de kids daar in Kitgum een betere toekomst te bieden en daar is heel veel waardering voor! Een muggenbultje meer of minder, jullie staan er iedere dag weer voor klaar om aan te pakken, echt super. Het was vanochtend leuk om te zien hoe enthousiast de Oegandese kids meededen bij het bellenblazen. Dat zijn toch van die mooie momenten waar jullie straks zeker nog aan terug zullen denken. Met het vele verfwerk wordt ook jullie ‘handtekening’ achtergelaten op de muren van de school. Hier hebben ze in Kitgum nog jaren profijt van en dat geeft ongetwijfeld voldoening.
    En Fleur, fietsend naar het werk in Maastricht kreeg ik vanochtend al snel koude handen (aan de grond was het maar een paar graden boven nul). Van kou hebben jullie zo dicht bij de evenaar in ieder geval geen last. Enfin, ondanks de dagelijkse hitte die jullie moeten trotseren, veel energie gewenst om alle activiteiten te kunnen doen. Maar dat zal wel loslopen aan de foto’s en video’s te zien. We volgen jullie op de voet.

• 08 Juli 2019 - 09:09

De Tantetjes Van Jillin :

Zondag =rustdag?? Dat is de titel van jullie blog en ondanks die rust kwam de mail 6 keer bij ons in de mailbox binnen. Dat heeft toch niets meer met rust te maken....... Haha

Gelukkig zijn alle mails allemaal hetzelfde dus hoeven we er maar 1 te lezen....... In alle rust. Natuurlijk...

Groetjes van ons.....

• 08 Juli 2019 - 09:29

Oma Sjannie :

Lieve Sarah , ik heb een idee maar weet niet of jullie daar iets mee kunnen . Ik zou het heel erg fijn vinden om een jonge fruitboom voor bij het schooltje te schenken , maar heb geen idee of dat mogelijk is. Lijkt mij zo leuk dat de kinderen hem verzorgen en na een tijdje de vruchten ervan kunnen plukken. Misschien kan je dat met de begeleiders bespreken . Het bellen blazen vonden de kinderen wel heel erg leuk , wat een plezier hebben jullie samen. Veel liefs ik hou van jou Xx Oma

• 08 Juli 2019 - 12:39

Marian En Nico:

Halo allemaal,wat een gezellige rustdag hebben jullie gehad.Vooral het kerkbezoek was denk ik een belevenis en zeker niet saai.lijkt mij prachtig om eens mee te maken.De broodjes zagen er heerlijk uit dus zal wel lekker gesmaakt hebben.En dan toch weer gezellig spelletjes gedaan.Dat zal vooral Jasmijn wel leuk gevonden hebben .Hoe bijzonder dat Anne 2mnd bij familie gaat verblijven.Veel succes morgen met de sportdag.en natuurlijk het verven van de school .hopelijk is het na de regenbui een beetje opgefrist.hartelijke groetjes allemaal ,en tot de volgende blow.lieve Jasmijn knuffel van opa en oma.

• 08 Juli 2019 - 13:40

José En Bert:

Hallo Quinty en Lynn. Wat goed om te lezen dat jullie op jullie vrije dag weer allerlei avonturen beleven. Vroeg uit de veren om een mis te volgen. Geweldig, dat hebben jullie hier nog nooit gedaan, behalve Lynn bij je communie. Jullie zullen wel tegen pastoor hebben gezegd na de mis. Meneer Pastoer, wees gegroet vuur zunt voet. Vuur Hubble honger en gunt noe pleite want vuur wille ontbijten. ;-) Ook fijn om te lezen dat jullie zijn begonnen met het schrijven van de bedank-kaartjes aan iedereen die jullie project een warm hart toedraagt. Wellicht dat jullie eerder op de plaats van bestemming zijn dan de bedank-kaartjes.
    Jullie zijn zo inventief dat zelfs op een rustdag geen plaats is om te rusten, jullie blijven activiteiten verzinnen. Wij ouders vinden het maar wat prachtig om dit via de blog, foto’s en filmpjes te kunnen delen met jullie. Zo ook vandaag. We nemen aan dat het zelf gebakken brood jullie heeft gesmaakt, het zag er in ieder geval geweldig uit (complimenten aan de bakkers). Zo te zien heeft het brood jullie weer voorzien van nieuwe energie. We zagen vandaag enthousiaste en vrolijke bellenblazers, stukadoors en schilders. Fijn om te zien dat jullie er zo veel plezier aan beleven. Pet je af voor jullie tomeloze inzet. Ook de foto van de lettermuur ziet er goed uit. Het lijkt wel modellenwerk. Veel plezier nog vandaag. Lynn, het is stil in huis. Dikke kus van ons. Tot de volgende blog. Liefs José en Bert

• 08 Juli 2019 - 14:49

Emma En Danielle:

Hallo lieve Myke, wat was het fijn om gisteravond even jouw stem te horen en jouw persoonlijke verhaal te horen hoe het jouw tot nu toe vergaat. Na 3 - 4 keer opnieuw proberen om via whatsapp verbinding te krijgen was het dan toch eindelijk gelukt om een goede verbinding te krijgen en konden we je goed verstaan.
    Gezien het feit dat Sem nu op scoutingkamp is en jij het erg naar je zin hebt in Oeganda hebben we momenteel maar een kind thuis, waardoor het erg stil in huis is. Misschien missen we je soms enthouiaste gedrag en je hartelijke lach toch wel een beetje.
    Het filmpje over het bellenblazen met de kinderen van school was erg leuk om te zien. Verder zien we harde werkers op de foto's. Er wordt brood gemaakt, muren geschuurd en gestucd. Het resultaat zal er vast goed uit komen te zien. Hoe heeft het zelfgemaakte brood gesmaakt?
    Heel veel liefs uit Hulsberg, Emma en Danielle (moeder van Myke)

• 08 Juli 2019 - 15:04

Piet En Corry Vos:

Voor jou Stijn natuurlijk een flinke teleurstelling dat de leeuwinnen verloren hebben! Jammer,ze hebben zo hun best gedaan! Als je thuis bent komen wij jou zelf gebakken brood proeven want dat moet thuis door jou gebakken worden;wij hebben er ook graag nog krenten en rozijnen in! Als het regent in Afrika blijf maar binnen want meestal zijn het kortdurende hoosbuien en dan direct daarna weer de zon.

• 08 Juli 2019 - 15:07

Guido Ritzen:

Hallo allemaal,

Bedankt Lynn en Quinty voor jullie leuke verhaal.
    Met veel plezier heb ik weer jullie blog, foto’s en filmpjes gelezen en gezien.

Bij een rustdag heb ik een heel ander idee dan dat ik om 06.45 uur moet opstaan, maar oke het lijkt me dan ook geweldig om een keer mee te maken hoe mensen daar een kerkdienst organiseren. Heel anders dan hier natuurlijk waar niemand zich beweegt en totaal stil is tijdens een mis..Ik vind 1 uur hier al een lange zit, maar 2,5 uur ... pffff.
    Na de mis was het dan toch min of meer een rustdag omdat jullie, door het warme weer, min of meer verplicht waren om binnen te blijven. En ja, wat ga je dan doen...brood bakken natuutlijk

• 08 Juli 2019 - 15:07

Guido Ritzen:

Iedere keer valt er een stuk van mijn verhaal weg. Irritant !!

Vervolg:

Hebben jullie daarvoor gewoon meel kunnen gebruiken of is het een of ander rijstproduct ? Ik ben heel benieuwd hoe die broden hebben gesmaakt. Het resultaat ziet er in ieder geval wel smakelijk uit.
    Leuk dat jullie in de gelegenheid waren om de finale van het vrouwenvoetbal te kunnen zien onder het genot van een pan popcorn. Helaas was het resultaat van de wedstrijd teleurstellend.
    Ik bewonder Tim om het feit dat hij blijkbaar ‘de regendans’ nog steeds onder de knie heeft. Waarschijnlijk een afgeleide versie van de regendans van Kabouter “Plop” die we vroeger, toen hij nog klein(er) was, vaak vol enthousiasme met hem hebben gedanst.
    Zo zie je maar weer dat dit nu ook zijn vruchten afwerpt.
    En dan ook nog bellenblaas kampioen .. het kan niet op Tim
    ! Het moet niet verl gekker meer worden ...

Gelukkig hadden jullie ‘s avonds weer iets lekkers te eten.

Ik ben weer benieuwd naar jullie avonturen van vandaag ..

Tim.. groetjes van je vader ..

• 08 Juli 2019 - 16:57

Sanne Van De Wetering:

Heyy allemaal, Myke; ben je al wat bruiner? Of alleen wat roder? Succes met de hitte... Saar; Geloof het of niet maar wij zijn (compleet) in ons huisje aangekomen. We waren wel bijna de boottickets verloren door de harde wind en er liep hier al een vaag figuur rondom t huis. Oh ja er zitten hier wel zeker 50 vliegen binnen... hebben jullie daar ook last van insecten? Nog een fijne twee weken allemaal! Dikke knuffel!!

• 08 Juli 2019 - 17:22

Anja:

Hoi Fleur, Wat ontzettend leuk om jullie verhalen iedere dag te lezen. De zelf gebakken broden zien er goed uit op de foto's. Wat zal het ontbijt heerlijk gesmaakt hebben. Mooi om te lezen en te zien hoe iedereen van de groep zich inzet voor alle dagelijkse activiteiten. Veel succes met de sportdag en verfwerkzaamheden. Geniet van deze mooie tijd! Heel veel groetjes Anja