Sportief & Creatief - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu Sportief & Creatief - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

Sportief & Creatief

Door: Seray, Tim

08 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

Jep, het was vandaag weer vroeg, maar niet voor iedereen. De bsm’ers (degenen die op school gekozen hebben voor extra gym) werden vandaag om 6.30u gewekt, omdat vandaag de sportdag was. We hebben gisteravond nog tot laat de nodige voorbereidingen gedaan. Vanmorgen gingen we dan met 5 tassen vol spullen voor de sportdag en sponsorspullen voor de kinderen richting de school. Nadat we zingend verwelkomd werden door de kinderen konden de uitzettingen van de spellen beginnen. Spellen die we onder andere gedaan hebben waren touwtje trekken, frisbeeën en een soort tikkertje en ja, een succes was het zeker. Alle kinderen kregen na de spellen een klein cadeautje, zoals shirts, gevulde etuis en bidons. Na een lunch met pannenkoeken, omelet én het overheerlijke zelfgemaakte brood van Stan, dat ging er wel in na een aantal dagen brood van hier, ging iedereen weer aan de slag, want ondertussen was de rest van de groep ook al een tijdje gearriveerd om te verven. Het verfwerk verliep in eerste instantie wel iets minder soepel dan verwacht. Er was nieuwe verf gehaald die gebruikt zou worden voor het afwerken van de lokalen. Helaas was de pot verf niet zo makkelijk open te krijgen want er was redelijk wat snijwerk voor nodig om de verf naar buiten te laten komen. Het verfwerk ging van start en ondertussen werden ook de laatste plamuurwerkzaamheden afgerond. Hoewel de verfploeg zich natuurlijk voornamelijk heeft beziggehouden met het klussen in de lokalen, werd er af en toe ook even meegedaan met een van de activiteiten van de sportdag zoals het bellenblazen. Dit was niet alleen leuk voor de kinderen die de bellen kapot mochten prikken, maar ook voor de bellenblazers zelf waarbij de jeugdherinneringen naar boven kwamen.
Voordat we terugkeerden naar ons hotel waren we van plan om de contouren van de wereldkaart te tekenen, maar toen viel heel verrassend de stroom weer eens uit en werd dit een klusje voor morgen. Eenmaal aangekomen in het hotel duurde het nog een hele tijd voordat het eten geserveerd werd. Gelukkig werden we nog een beetje geëntertaind door het volgende tropische regenbuitje dat niet alleen buiten het hotel te merken was. Een deel van de vloer in het hotel stond blank en bij Stan en Max was de badkamer voor de derde keer ondergelopen. Het eten was deze keer ook vrij bekend. Er was deze keer niet alleen Nederlandse of Oegandese kost maar ook was een vleugje chinees in het eten te bekennen aangezien we naast de frieten een soort foe young hai voorgeschoteld kregen.
Het was niet alleen een sportieve, maar ook een leuke dag!

Groetjes uit Oeganda,

Tim, Seray en de rest.

• 08 Juli 2019 - 19:51

Laura En Rob:

Hoi Tim, Seray en de rest,

Jullie verhalen, maar zeker de foto's, blijven ons boeien. We hadden hieruit al geconcludeerd dat jullie een hechte ploeg zijn, die het leuk hebben samen en ondertussen veel zinvolle dingen doen daar. Maar nu we ook de stem van Stan even hebben gehoord is dat gevoel alleen nog maar versterkt. Jullie zijn een ervaring op aan het doen voor het leven en dat doet ons écht heel erg goed. Het verhaal van de overgelopen douchebak op zijn slaapkamer heeft Stan verzwegen aan de telefoon. Maar via deze blog komt dus toch aan het licht dat hij ook in Oeganda een half uur onder de douche staat. Lijkt me trouwens een hele uitdaging met je mond dicht :-)

Lieve mannen en vrouwen, maak ook de komende twee weken onvergetelijk.

Tot schrijfs!

Laura en Rob.

• 08 Juli 2019 - 20:34

Joyce & Erwin:

Hey toppers! Wat een leuke verhalen weer in de blog; heerlijk om naar uit te kijken & nog meer heerlijk om te lezen. Wat een activiteit allemaal, heel fijn dat jullie zo kunnen bijdragen! We kregen in de app een filmpje van het bellen blazen op school... ik heb t wel 10 keer bekeken & er zo van genoten ! De positiviteit en energie spat er van af; hoe groot de vreugde ook... prachtig om te zien, telkens weer. Wat maken jullie mooie herinneringen samen. Veel foto's ervan maken hoor. We kunnen niet wachten om ze te gaan zien...
    Hoe zijn de letters op de muur geworden nu ze ingekleurd zijn? Goed gelukt? Mijke, ik zag je op de foto ermee aon de geng, lekker klusje voor je, goed bezig schatje! Goed bezig groupie, super trots op jullie & in t bijzonder op jou Mijk!! Dikke poene, sweet dreamzzzz, Xx

• 08 Juli 2019 - 20:43

Bianca.:

Hallo Jarno en alle andere. Leuk om weer een nieuwe dag te lezen over jullie werkzaamheden en sportdag, de foto's zijn echt super. Groetjes aan iedereen en een knuffel voor Jarno.

• 09 Juli 2019 - 02:46

Clement En Lucy Aarts:

Hallo Sanne en de rest, wij kunnen ons alleen maar aansluiten bij de verhalenvan hierboven. Wat zijn jullie een geweldige groep geworden. In het kader van "alleen ben ik sneller maar samen komen we verder" is dit mooi om te zien. Ook wij genieten iedere dag van de verhalen, foto's en filmpjes. Leuk om de lokale kinderen zo happy te zien. Sanne, blijf met volle teugen genieten.... Zo lang wij jullie zo bezig zien is het gemis alleen maar minder omdat jullie geweldig werk verrichten. Desalnietteplus... Tot gauw

• 09 Juli 2019 - 03:21

Pascal En Sandra:

Goedemorgen,

Wij zijn wel benieuwd of de leiding het nog uithoudt met deze enthousiaste groep.
    Ik zie Minou 's morgens al zitten, genietend van haar ochtendhumeur tussen zeer drukke en zingende pubers.
    Hopelijk kunnen Jillin, Monique en Inge dit wel waarderen.
    Wij zijn wel jaloers op de regen die bij jullie valt. Bij ons zullen we de planten en het gras moeten reanimeren, zo droog is het. Maar gelukkig is de temperatuur wel al een stuk aangenamer zodat mama ook weer uit de kelder komt gekropen.
    Ik durf het bijna niet te vragen, maar ik heb nog steeds geen foto dat Minou gitaar speelt in Oeganda.

Nog heel veel plezier tijdens jullie reis en we verheugen ons toch wel op jullie terugkomst.

Pascal en Sandra

• 09 Juli 2019 - 03:49

Kelsey Wiss:

Hi orly en de rest, wat leuk om jullie verhalen elke dag te lezen en de foto’s erbij te kijken! Wat hebben de kindjes daar toch een geluk met jullie ! Orly, wat een leuke foto waar je lekker aan het schilderen bent ! Je geniet volop! En doe dat vooral ook nog elke dag (de rest natuurlijk ook) ! Ik mis je wel een beetje....of toch wel heel erg hihi! Ben trots op je! Dikke kusjes en heel veel liefs van mij! En een lief pootje van Woezel XOXO

• 09 Juli 2019 - 04:03

Fer En Ria Vroomen:

Hallo jarno en de rest van de groep.
    Wat hebben jullie weer goed werk vericht.
    We kijken iedere avond weer vol spanning wat jullie die dag hebben gedaan.
    En iedere keer die leuke fotos erbij.
    Wat zullen de kindjes blij zijn met de verassing wat ze weer hebben gekregen.
    We wensen iedereen nog een hele mooie tijd in kitgum.
    En speciaal voor jarno een dikke kus van opa en oma.
    groetjes aan iedereen van de opa en oma van Jarno.

• 09 Juli 2019 - 04:13

Inga En Camiel:

Lieve Stijn en reisgenoten,
    Jullie blijven goed bezig daar! Is Nico inmiddels weer beter? Laten we het hopen! Wij zijn inmiddels terug van kamperen en ook op het gebied van sportnieuws uit Nederland hebben we niks leuks te melden. Sanne heeft we eindelijk een vakantie geboekt, daar hebben we haar uitgebreid voor gefeliciteerd, haha. Sjimmie gaat goed. Nu jij weg bent vullen wij zijn illegale waterbakje bij het raam.
    Dikke kus van Inga en Camiel

• 09 Juli 2019 - 04:29

Lilian:

Hallo allemaal. Fijn dat jullie weer een leuke dag gehad hebben. Leuk om weer te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben. Geweldig. De foto’s spraken boekdelen. Prachtig die kids ( en ook Tim) met het bellen blazen.
    Stam ik denk dat je vaker brood mag bakken.
    Morgen gaan jullie als ik het goed heb naar Kidepo. Dat wordt weer een hele andere maar bijzondere ervaring.
    Veel plezier weer allemaal! Tim ik smacht naar een telefoontje.
    Groetjes aan iedereen. Dikke knuf voor Tim!

• 09 Juli 2019 - 06:14

Miriam En Bert:

Hey talenten, want dat is wat we toch weer iedere dag zien. Vraag me af of jullie zelf wisten wat jullie allemaal in je mars hadden. Komt waarschijnlijk ook door die wereld van verschil in culturen en leefwijzen. Top om daar op deze manier toch maar mooi achter te komen. En de lat ligt uiteraard hoog als jullie weer thuiskomen; koken, bakken, verven, stuccen, kinderen entertainen, etc:)
    Maar hoe groot het contrast tussen deze twee werelden ook is, jullie ervaren nu dat dit in de omgang met elkaar totaal niets uitmaakt. De mensen daar mogen dan wel veel primitiever en soberder leven, maar zijn ze daarom minder gelukkig? Waarschijnlijk niet!!!
    Lieve jongens en meiden en uiteraard niet te vergeten de begeleiding, wat doen jullie daar goed werk!!!
    Veel plezier vandaag en we kijken nu alweer uit naar het volgende verslag en foto’s / filmpjes op de app.
    Lieve groetjes, Miriam en Bert

• 09 Juli 2019 - 06:16

Jarno Senior:

goedemorgen avonturiers.
    jullie krijgen de dag wel om zo te zien genoeg werk te doen en al verricht.
    Wat ik me afvraag is kunnen jullie daar een beetje communiceren met de mensen en kinderen in het engels ????.
    Mooi om te zien wat jullie allemaal voor en met de kinderen daar doen geniet ervan.
    En menneke geniet ervan hier gaat alles zijn gangetje lekker druk in de garage.

• 09 Juli 2019 - 06:31

Anny Van Graven:

Hallo allemaal fijn dat julie het zo gezellig hebben het is niet alleen Pascal die op een foto
    Wacht van Minou met gitaar ook wij ziJn er op aan het wachten

Ga vooral zo door jullie zijn kanjers

• 09 Juli 2019 - 07:43

Tiffany:

Lieve Seray, eindelijk kun jij jouw energie kwijt op sportief vlak met leuke spellen en enthousiaste kids. Wat zullen de kindjes plezier hebben beleeft aan de spellen die jullie hebben georganiseerd. Wat moet dan een voldaan en trots gevoel geven. Zo tof dat je deze uitdaging bent aangegaan en dat het je dan ook zo goed bevalt. Ik ben zo benieuwd naar alle verhalen als je terug bent! :-) Dikke kus Tiff

• 09 Juli 2019 - 08:25

Roy En Chantal:

Hallo Tim, Seray en de rest van de kanjers. Wat een belevenissen voor jullie iedere dag.
    Het enthousiasme en toewijding straalt ervan af. Ontzettend veel bewondering en respect voor het hele gezelschap wat jullie bewerkstelligen! Hoe mooi is het om te zien hoe blij en vrolijk de kinderen zijn bij het bellen blazen. De schilder- en verfwerkzaamheden en plamuurwerk zien er ook goed uit. En Youri, ben je nog steeds aan het zingen....demi sec zal toch ook ondertussen al voorbij zijn gekomen :) en hoe staat het met de muggenbeten...
    Voor jullie allemaal een goede reis naar kidepo morgen. We kijken weer met smacht uit naar de volgende blog en foto's!!
    Lieve groetjes, Roy en Chantal

• 09 Juli 2019 - 08:23

Peter Philips:

Hallo allemaal … en Seray in het bijzonder!

Met heel veel interesse lees ik iedere dag jullie blogs en bekijk ik de foto's. En net als iedereen ben ook ik erg onder de indruk. Toch net even iets anders dan 3 weken in bikini of zwembroek ergens aan de middellandse zee ;-) Het is een ervaring die jullie de rest van jullie leven zal bijblijven.
    En het is af en toe hard werken en het zal zeker niet altijd gemakkelijk zijn zo ver van huis in een hele andere leefomgeving en cultuur. Maar de dingen die je tijdens dit avontuur ziet, ervaart en leert, zal geen enkele school je kunnen bijbrengen!! Dat is goud waard.
    Seray, ik kan je verklappen dat iedereen hier aan het thuisfront je ontzettend mist. Maar ook dat iedereen super trots op je is!! Ik wens je nog heel veel mooie ervaringen in het vervolg van jullie trip. Geniet er van en tot snel!

Groetjes, Peter

P.s. Doe mijn dorpsgenoten Nico en Toos de groetjes :-)

• 09 Juli 2019 - 09:31

Monique Tubee:

Hallo Seray, en alle andere kids natuurlijk ook, geweldig wat jullie daar doen. Een hele belevenis, zeker ook voor de kindjes daar, die zullen wel blij met jullie zijn. Zeker prachtige herinneringen voor straks en voor nu ga ervoor......Nog heel veel succes allemaal, Dikke smak Serayke, Monique

• 09 Juli 2019 - 11:17

José En Bert:

Hallo Lynn en de overige toppers, kanjers, avonturiers, talenten, bikkels, want dat zijn jullie in onze ogen. We komen superlatieven tekort. Wat hebben we weer genoten van jullie blog, foto's, belevenissen etc. Wat een vreugde, plezier en positiviteit stralen jullie uit. En dat elke dag weer. Het is voor ons een groot feest om te zien en te lezen hoe jullie een positieve bijdrage leveren aan dit project. Ga zo door. Langs deze weg willen wij tevens gebruik maken om Nestar, haar familie en begeleiding te bedanken dat onze kinderen de mogelijkheid geboden hebben gekregen om dit mee te mogen maken. We kijken dan ook weer uit naar de volgende reacties. Lynn, geniet ervan. We houden van je. Lieve groetjes, dikke kus en knuffels van ons.

• 09 Juli 2019 - 12:12

Tanja:

Hallo allemaal,
    Bij deze wil ik ook eens even groot compliment geven aan diegene die alle foto's en filmpjes hebben gemaakt, want dat is denk ik een onderdeel wat alle ouders enorm weten te waarderen, als ik zo de reacties lees. Vooral de foto van Max met de "zwerm" kinderen om zich heen is er één om in te lijsten. Zo zag ik ook een foto van Niels in samenwerking met één van de leerkrachten voorbij komen. Heel goed en leerzaam om ook echt met hun samen te werken, leuk om te zien. Foto's zeggen soms meer dan woorden, dus aan alle fotografen; ga zo door. Groetjes Tanja.

• 09 Juli 2019 - 13:11

Marian En Nico:

Hallo allemaal,wat een leuke foto,s weer van jullie bezig heden .En extra leuk om ff
    onze kleindochter Jasmijn aan het werk te zien ,bij het schuren van de wand.Wat leuk de kinderen te zien met de ballonnen ,dat vind toch ieder kind leuk Om nog maar niet te spreken van het bellenblazen.Fijn om te horen dat het brood goed in de smaak is gevallen .Hebben jullie daar ook nog wat lekkers op ?zal wel geen pasta of pindakaas zijn .Maar nog ff geduld dat eten jullie straks weer,als je thuis bent.Mmmm.Morgen ook weer een fijne dag ,zal weer heel anders zijn.groetjes en een knuffel voor Jasmijn.

• 09 Juli 2019 - 14:32

Marianne:

Hallo Oeganda gangers,
    Wat is het leuk om jullie blogs iedere dag te lezen, en ook de reactie’s van de thuisblijvers.
    Volgens mij mag jij nog vaker brood bakken Stan, omdat iedereen het zo lekker vind.
    De appel valt niet ver van de boom,Opa is trots op jouw bak kunsten.
    Wij genieten ook heel erg van de foto’s, alleen sta jij er niet zo vaak op Stan.
    De kinderen op school genieten van de spelletjes die jullie met hun spelen,vooral het bellenblazen.
    Dit is voor jullie allen een geweldige ervaring,en wat zullen jullie straks bij thuiskomst veel te vertellen hebben.
    Geniet er maar van de komende twee weken.
    Dikke kus voor Stan van Opa en Oma Roermond.

• 09 Juli 2019 - 15:41

Karina:

Hallo allemaal, wat een geweldige blog en geweldige foto's en filmpjes weer. Iedere keer bekijk en lees ik dit met een big smile op mijn gezicht. Je ziet jullie en de kinderen daar allemaal zo genieten, geweldig gewoon.
    Ik weet zeker dat die koffers van jullie nog voller mee terug gaan dan op de heenreis. Maar dan aan prachtige herinneringen en ervaringen die jullie voor altijd bij jullie mee dragen. Jassie, net voor ik met het schrijven begon kwam er nog een filmpje binnen. Het was een avontuurlijk ritje stond erbij. Ik heb hier wel even om moeten lachen en mijn eerste gedachten was, jullie zijn net de 3 prinsesjes zo zwaaiend naar de mensen hahaha. Morgen gaan jullie al naar Kidepo, hoe spannend. En wat zullen jullie allemaal zien op safari. In gedachten reizen we mee dus een hele goede reis gewenst en tot de volgende blog. Nog een gezellige avond samen. Lieve groetjes en ja je voelt hem al aankomen Jas, daar is die dikke knuffel voor jou.
    Liefs Mam, Bonnie, Romy en Plaatje. Dag lieverd hvj xxxx

• 09 Juli 2019 - 16:06

Opa En Oma Hulsberg :

Hallo allemaal, ook wij volgen jullie elke dag via de blog. Ook krijgen wij jullie foto’s en filmpjes doorgestuurd vis de app . Wij vinden het geweldig welke prachtige ervaringen jullie elke dag weer mee maken. Hadden we dit vroeger ook maar kunnen doen! Dus stiekem zijn we een beetje jaloers. Youri, blijf genieten van elk moment. Wij zijn onder de indruk van je klus talenten, de appel valt dus toch niet ver van de boom. We missen wel de tourtoto en allereerst jou natuurlijk. Nog veel plezier de komende anderhalve week en tot snel. Veel liefs opa en oma Hulsberg (Youri)

• 09 Juli 2019 - 18:09

Saskia Cox:

Leuk dat de sportdag bij de kids goed gevallen is en dat er weer flink geklust is. Hoop Saar dat je hard meeklust, want thuis ben je daar geen held in en op de foto’s heb ik je nog niet veel gezien. Als de gitaar tevoorschijn komt kan je in ieder geval mooi zingen voor de kids. Hah, dat had je natuurlijk liever geheim gehouden.
    Heel veel plezier morgen op safari allemaal! Liefs ook aan Saar van oma Liet, ze weet niet hoe ze een berichtje moet plaatsen. Maar ik heb haar bijgepraat!

• 09 Juli 2019 - 18:39

Marianne:

Hallo Stan,
    Wat zijn wij blij met die mooie foto van jou.
    Volgens ons hebben jullie het heel erg naar je zin,als ik jullie zo bezig zie wil ik ook graag met de kinderen spelletjes doen.
    En het intekenen van de landkaart is ook goed gelukt.
    Als wij die lach op je gezicht zien weten we zeker dat je het allemaal geweldig vind.
    Jullie hebben een hele leuke groep,en veel plezier.
    Wij kijken er erg naar uit om straks je verhalen te horen.
    Liefs Opa en Oma Roermond.xxx

• 09 Juli 2019 - 18:57

Audrey:

Hallo Seray en de rest. De blogs zijn erg interessant om te lezen :). Ik hoop dat jullie het leuk hebben. Dit is een reis om nooit te vergeten, ook al ben je zo ver van huis, die 3 weken vliegen voorbij. Gelukkig hebben de kinderen een leuke sportdag gehad. Dat was ook te zien aan de foto's! Nog heel veel plezier deze dagen.
    Dikke kus Audrey

• 10 Juli 2019 - 18:15

Rian En Roger:

Hallo allemaal, we hebben de indruk dat het daar in Kitgum bruist van de activiteiten van die jongeren uit het verre Nederland. Het is nu al duidelijk dat jullie heel wat sporen achterlaten. Geweldig de muurschilderingen die jullie hebben gemaakt. Stuken, timmeren, landmeten, bakken wat een bijzondere ervaringen die jullie niet snel zullen vergeten. Overigens houden jullie ons ook nog behoorlijk bezig met foto's en blogs die gedurende de dag verschijnen.
    Mooi om jullie bezig te zien met de schoolkinderen. Vergeet er niet van te genieten want het is zo weer voorbij.
    Het valt ons wel op dat jullie wat eten betreft niet alleen overgeleverd zij aan eenvoudig Afrikaans voedsel. Al meerdere malen hebben jullie verteld dat er westerse kost werd voorgeschoteld. Valt dat ook weer mee.
    Hier is het aardig stil zonder jou Ward. Niet dat jij zo'n druktemaker bent. Het is meer Emdje die je niet uit je tent kan lokken. Hij begint je dan ook al te missen.
    Wij wensen jullie heel veel plezier toe met alle activiteiten die nog op het programma staan.
    Groeten uit Nuth en een dikke knuffel voor Ward.
    Rian en Roger