Hobbeliebobbelie - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu Hobbeliebobbelie - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

Hobbeliebobbelie

Door: Jasmijn, Orly

09 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

Lieve blogvolgers,
Vanochtend konden we weer eens iets langer slapen dan 06:00 uur, tot 08:30 nog wel. Heerlijk! Het ochtendhumeur van sommige, voornamelijk van ons (Jasmijn en Orly), werd al snel weggevaagd door de komst van pannenkoeken als ontbijt. Na onze buikjes te hebben gevuld, vertrokken we met frisse moed naar de basisschool om hier presentaties en openstaande klusjes af te ronden. Na wat geklus, gevloek en gelach werd het doel om met de beamer een presentatie te geven niet behaald en moesten we dus op de ouderwetse manier met geprinte dia’s werken. De kids hadden meer aandacht voor het geprinte en gekleurde papier dan voor ons, want ja, wat moet je met een paar Hollandse boeren voor de klas. Na de ‘succesvolle’ presentaties gegeven te hebben, keerde we terug naar het guesthouse voor een ‘overheerlijke’ lunch. Voor de verrassing, rijst! Tijdens het gesmak werd er een indeling voor het middagprogramma gemaakt. Hier kwam uit dat wij (Jasmijn en Orly) mee mochten en konden met Nico, Jillin en Inge naar de bouwplaats. De rest van de groep ging weer naar de basisschool om te kladderen. Ervan uitgaande dat we op een ‘normale’ manier vervoerd werden naar de bouwplaats, kwam er tot onze grote verbazing een kermisattractie aanrijden, ofja, eentje die uit de 18e eeuw kwam (wat hier trouwens splinternieuw is). Na een opstap van zeker 1 meter, konden we ‘veilig’ vertrekken met een chauffeur achter het stuur die, naar ons idee, zijn eerste rijles had zonder instructeur. Aangezien het gister nogal heftig geregend had waren sommige bruggetjes weggespoeld en stonden sommige weggetjes nog blank. Toch interesseerde het de chauffeur allemaal niet echt en reed vrolijk met 60 km/u door de diepe kuiltjes en over bolle bulten. Eenmaal door de war aangekomen te zijn, konden we eindelijk beginnen met het uitzetten van het nieuwe schoolgebouw. Met behulp van een touwtje, meetlint, hout en een hamer gingen we aan de slag. Opeens kwam Nico met een voor ons raar ding aanzetten, uiteindelijk bleek dit gewoonweg een vergrootte waterpas te zijn. Met behulp van wat water in een 18 meter lange slang, berekende we een deel van de begane grond van het nieuwe schoolgebouw. Dit verliep verder allemaal vrij soepel met behulp van de chauffeur die zo nodig op ons wilde wachten totdat we klaar waren. Na een flink uurtje te hebben gewerkt konden we weer terug over de hobbeliebobbelie weg. Na gegil en gegier was het doel om vegetarisch te eten deze 3 weken, niet behaald. We hebben minstens 20 insecten per persoon ingeslikt. Dus het proteïnegehalte was weer op peil. Terug bij het hotel aangekomen bleek dat de groep nog bij de school was en besloten we om ze nog eventjes te gaan steunen in hun zware werk wat ze al verricht hadden. De school krijgt beetje bij beetje meer kleur door onze vaklui. Rond 20:00 uur was het weer donker en dus weer tijd om naar het guesthouse te vertrekken. Hier aangekomen stond het eten (pasta met pesto) weer voor ons klaar. Het was heerlijk! Hierna begon het fabriekswerk om de bedankkaartjes te schrijven, dit ging letterlijk als een lopende band. Na ongeveer 500 kaartjes ondertekend te hebben was het tijd om de blog en reacties van de vorige dag te lezen. Na wat spelletjes te hebben gespeeld en wat drankjes te hebben gedronken was het tijd om deze ervaringrijke dag af te sluiten. Ohja en nog een nieuwtje richting het mooie Limburg, de safari van Kidepo National Park gaat helaas niet door. Hiervoor krijgen we in de plaats een safari door Murchison Falls National Park en is de planning wat verandert. Meer informatie volgt.
Heel veel kusjes en dikke knuffels voor onze families en lieve groetjes van de groep. Tot morgen met weer een nieuwe blog!
Jasmijn en Orly

• 09 Juli 2019 - 19:07

Laura En Rob:

Hey Jasmijn en Orly en natuurlijk ook alle andere kanjers! Uitslapen wat een luxe, vinden wij ook. Wij zijn een paar dagen in de Ardennen en we mogen dus ook uitslapen. Maar jullie hebben daarna hard gewerkt, lesgeven, klussen, bouwactiviteiten en veel schrijven. Wij ook hoor .. wandelen, mountainbiken en midgetgolf. Lekker gegeten pannenkoeken, vliegen en pasta. Oke dat was bij ons iets minder extreem. Alle gekheid op een stokje met ons gaat alles goed en volgens mij bij jullie ook. Leuke verhalen, foto's en video's. Wie staat er eigenlijk breedlachend met Stan op de foto? We blijven in herhaling vallen, maar jullie zijn echt kanjers. Wat een hoop werk verzetten jullie. Aan het gebouw, met de kinderen. We zijn dan ook benieuwd wat jullie morgen weer meemaken! In elk geval tot morgen!! Speciaal voor Stan XXX

• 09 Juli 2019 - 19:32

Sanne Peerlings:

Wat leuk om te lezen dat jullie het zo leuk hebben daar en natuurlijk ook hard aan het werk zijn! Na elke avond de blog te lezen word ik toch wel een beetje jaloers, heel gaaf wat jullie daar allemaal mee maken!! En Stijn ik heb je afgelopen week toch wel een beetje gemist, pap en mam waren op vakantie en jij was er ook niet. Het was ineens HEEL stil in huis en daarnaast liet je me ook nog eens achter met alle klusjes ;). Geniet nog van dit grote avontuur, ik ben nu al benieuwd naar al je verhalen als je thuiskomt! Ook aan de rest nog heeel veeel plezier! Groetjes Sanne

• 09 Juli 2019 - 20:01

Antoine En Danielle:

Hoi Myke,

Jammer dat ik je afgelopen zondag niet aan de lijn heb gehad. Maar mam heeft me alles verteld. Fijn dat tot nu toe alles goed met jullie gaat. We hadden zondag Max op bezoek en dat was reuze gezellig. Sem zit nu met Stef al bij Baneux. Ze lopen goed. Van daaruit is het niet meer ver tot in Limburg. Ik denk zelfs dat ze in dit tempo eerder thuis zijn dan gepland. Volgens ons is het wel erg vermoeiend. Op facebook posten ze elke dag om beurten een verslag met foto's en daarop liggen ze elke dag uitgeput ergens op een camping of ergens op een leuke plaats uitgeblust te rusten. De eerste dag stuurde Stef al een foto uit de trein. Sem was in slaap gevallen! Weet je trouwens dat we al de hele week met het zelfde pak hagelslag doen en Emma heeft elke dag vlokken op haar boterham. Dus bij het ontbijt denken we elke dag aan jou...……….Schitterend om te zien wat jullie allemaal meemaken in Kitgum. Wij krijgen steeds maar een paar foto's te zien, maar ik verheug me al op je verhalen en de foto's en filmpjes die jullie gemaakt hebben.

Tot gauw,
    Pap en Mam xxxxx

• 09 Juli 2019 - 20:13

Bonny:

Hallo Oegandagangers (en vooral Seray),

Ik wilde vanmiddag al reageren op de blog van gisteren, maar dat is me helaas niet gelukt.
    Nu heb je nog wat nog wat extra te lezen.
    Wat hebben jullie allemaal al veel meegemaakt!
    En wat sjiek om te lezen!
    Hier gaat het allemaal goed!
    Je zult Tren niet meer herkennen als je terug komt, kleine bollie is het aan het worden! :)
    Verder gaat het zo z’n gangetje.
    Ik hoop dat jullie over 1,5 week mooi weer mee terugnemen.
    Hier is de temperatuur wat afgenomen, waardoor het gelijk fris aanvoelt.
    Ik hoop dat die andere safari ook gaaf zal zijn!
    Blijf allemaal lekker genieten, heimwee kunnen jullie nog lang genoeg hebben!
    En wat het eten betreft, ik denk dat jullie nooit meer een sushi zullen eten hierna haha!
    Liefs,
    Bonny

• 09 Juli 2019 - 20:56

Karina:

Hey Orly, Jasmijn en overige avonturiers, Mijntje bij het lezen van de titel van het blog wist ik al dat jij één van de schrijfsters was ;-)) En heeft Orly ook last van haar humeur als ze honger heeft of is dit alleen een ochtendhumeur? Anders heb ik toch wel meelij met de groep hoor om het met 2 van die hongerige, humeurige meiden te stellen. Maar goed...snel wat eetbaars naar binnen schuiven en er komt weer een vette lach tevoorschijn. Maar die extra proteïnen binnenkrijgen....is dat vastgelegd...zodra je hier al een beestje ziet is het gillen. Het begint er allemaal goed uit te zien hoor. Wat gezellig al die muurtekeningen. Jullie hebben al veel bereikt met elkaar. En zo te horen is het eten ook goed te doen. En nu de plannen gewijzigd zijn natuurlijk even snel gegoogled op Murchison Falls National Park. Nou ik moet zeggen het ziet er schitterend uit!!! Stiekem best wel een beetje jaloers. Dus geniet, maak veel foto's zodat wij, blogverslaafden, hier allemaal kunnen meegenieten(wat we natuurlijk allang aan het doen zijn)haha.
    Nou prinses Orly, prinses Jasmijn en mede hofgangers, ik zwaai jullie een goede reis toe vanuit een nederig Heerlen. Lieve groetjes voor allemaal en voor Jasmijn weer die speciale dikke knuff. Liefs Mam, Bonnie, Romy en een dikke kuschel van je lieve Plaatje. Xxxx En toch nog even een kort berichtje over het kattenfront. Freija gaat nog steeds rustig haar eigen gangetje tusen de jeugd. Elmo heeft nog steeds het hoogste woord en blijft onverzadigbaar(ik denk dat je hem daarom ook zo leuk vindt) en Tammy had de holtes verstopt zitten en zit nu aan een ab kuur. Gaat nu goed volgens de da. Dat is ook te merken want ze vliegen samen weer door het huis(met de melkdopjes). Xxxx ly

• 10 Juli 2019 - 03:12

Miriam Schneider:

Lieve Orly,
    Wat een prachtige verhalen. Alles is anders in Afrika. En zo te zien zijn jullie van alle markten thuis. Heel veel liefs en ik ben trots op jullie! Xxx
    Miriam

• 10 Juli 2019 - 04:00

Suzanne Appermont :

Halllo iedereen (en vooral Fleur),

Ik verheug mij iedere dag weer om jullie fantastische verhalen te lezen en de leuke foto's te bekijken. Alles is zo anders dan in Nederland maar zo te zien hebben jullie weinig moeite met aanpassen, allemaal kanjers zijn jullie.
    De verhalen zijn ook zo leuk en grappig geschreven, of we er zelf bij zijn, top !

Veel groetjes Suzanne (xx voor Fleur)

• 10 Juli 2019 - 05:02

Margo En Patrice:

Goedemorgen "ochtendhumeurtje(s), haha, en iedereen zonder ochtendhumeur,
    alweer fantastisch om jullie verhalen te lezen. Wat een ervaringen weer!
    Zo te lezen gaan jullie dan vandaag niet op safari, maar komt er later een alternatief. Een heel mooi alternatief als we de foto's op Google bekijken. We zijn benieuwd wanneer jullie gaan.
    @Orly, hier in Steinbach gaat alles goed. We zijn gisteren naar het Hochleckenhaus gelopen in 2 uur (nieuw record). Leo was trots op ons. Ik (mama) ben onderweg gekust door een koe!! (foto zie je later wel, hahahaha). Vandaag staat wandelen op de Dachstein op het programma.
    We wensen jullie verder veel plezier en een hele fijne tijd in Kitgum.

groetjes Margo en Patrice

p/s Het ochtendhumeur van Orly valt wel mee als je haar het eerste half uur maar een beetje met rust laat. xx

• 10 Juli 2019 - 05:48

Lilian:

Hallo allemaal. Leuk om te zien hoe jullie werkzaamheden vorderen. Jullie laten iets achter waar de kids nog heel lang heel veel plezier aan beleven.
    Trots op jullie allemaal hoe jullie het allemaal doen.
    Tim fijn dat kashia in bad is geweest. Maar nu heeft ze door de tuin liggen rollen.... met jawel allemaal stekels. Ze begint weer een beetje te wennen. Ik ben al vroeg naar de markt gegaan want het wordt vandaag weer 40( in de schaduw)graden.
    Fijne dag voor iedereen. En voor Tim dikke knuffels.

• 10 Juli 2019 - 05:51

Bianca.:

Hallo Jarno en alle andere, ik heb de foto's van Murchison Falls National Park bekeken en dat ziet er heel goed uit, vergeet vooral niet om je verrekijker mee te nemen op safari. Hier gaat alles goed, met opa en oma gaan we vrijdag naar een senioren flat kijken, als het goed is, kunnen ze binnen een paar weken verhuizen dus duimen!! Verheug me alweer op het volgende blog, ook op het telefoontje, effe echt praten met je.
    Love you, xxxx, geniet van de 2de helft van je reis en let op jezelf. X Bianca

• 10 Juli 2019 - 08:02

Joyce:

Hi allemaal en sjatteke Mijke, wat een mooi vooruitzicht nu jullie de Safari gaan doen! Echt iets om je super op te verheugen... Ik zag op google dat de Nijl in die natuur in het MFNPark echt voor prachtige plaatjes zorgt. En dan de big five daarbij, WOW! Kijk jullie ogen uit...
    Hier gaat alles goed Mijk. we missen je natuurlijk (!), en... ondertussen gaat alles ook weer door hier. Gisteren had Bas zijn diploma uitreiking. Sven was er ook bij. Na afloop met Bas & Sven gaan lunchen bij Sofa; echt heerlijk en met die twee mannen natuurlijk super gezellig. Bas gaat je ook weer een berichtje sturen zei 'ie vanochtend. Die vindt t maar rustig @home. Viva brengt daar af en toe wat extra leven in ;-)
    Veel mensen vragen me hoe het met je gaat en of je het naar je zin hebt. Uit de foto's en filmpjes waar je op staat, maak ik op dat je het echt wel naar je zin hebt! Dat zeg ik dan ook maar steeds... Je krijgt dus heel wat groetjessssss uit Nederland. Veel lieve knuffels voor de Oeganda-kids van mij (geef je ze door?), lieve groetjes aan jullie allemaal & voor jou Mijkie: 'to the moon and back'!! Xx

• 10 Juli 2019 - 08:30

Jarno Senior:

goedemiddag avonturiers.
    ben benieuwd hoe jullie de excursie naar het park gaan beleven hoop dat jullie de big five krijgen te zien. Wel oppassen met de leeuwen voeren trek jullie vingers op tijd terug. Zag op de whattsapp jullie taxi vervoer voor bij komen geweldig met 3 man op de motor. Geniet ervan en Jarno groetjes van de boys uit de garage.

• 10 Juli 2019 - 09:07

Dinie Wetzels G:

Hallo harde werkers, wat een prestatie van jullie om alles " zonder mopperen " zomaar aan te pakken. Jullie hebben zeker de tijd van je leven en hopelijk wordt het een succesvolle safari.geniet volop Orly en de rest ik verheug me nu al op de verhalen straks!

• 10 Juli 2019 - 10:03

Miriam En Bert:

Hoi avonturiers, wat een belevenissen weer. Bij het lezen van al jullie blogs proberen wij ons een voorstelling te maken, maar ik vrees dat we bij lange na écht geen idee hebben!!!! Geen dag is hetzelfde, maar ook geen berg lijkt te hoog voor jullie!!! Aanpakken die hap, improviseren en grenzen verleggen. Niets lijkt jullie vreemd. Jullie denken inmiddels in oplossingen en zeker niet in problemen. Mooi om dit alles via jullie blogs te mogen volgen.
    Jammer dat de safari naar Kidepo National Park niet doorgaat, maar Murchison Falls National Park lijkt een geweldig alternatief te zijn. Hopelijk kan dit nog gerealiseerd worden, want dat hebben jullie toch echt wel verdiend na al het harde werken!!!
    Have fun vandaag met het geïmproviseerde programma. Aan de foto’s en het filmpje van vandaag te zien gaat dat zeker lukken!
    Lieve groetjes, dikke knuffel voor Quinny en Lynn en tot blogs,
    Miriam en Bert

• 10 Juli 2019 - 13:19

Chantal En Frank:

Heyyy hallooo, het is nog steeds een groot avontuur daar. Als ik dat zo lees allemaal is het maar saai hier in nuth. Maar de dagen vliegen voorbij geloof ik bij jullie. Opa en oma zijn ook terug van de mega reis ;)) Max weet precies wat ik bedoel. Ik hoop dat de pannenkoeken lekker waren? Enne max ben je blij met de werkhandschoenen? Altijd handig! Verder geen nieuws van het thuis front hier. Groetjes daar! Knuffel voor Max

• 10 Juli 2019 - 13:28

José En Bert:

Hallo racemonsters, het lijkt wel de TT van Assen. Hebben jullie geen pijn aan de bibs? ;-)Wat maken jullie ook vandaag weer geweldige avonturen mee. Jullie zullen onderweg jullie ogen wel uitkijken. En zeker als jullie aansluitend op de middelbare school op een open air concert getrakteerd worden. Blijf vooral genieten. Zoals wij opmaken uit de foto’s en filmpjes vervelen jullie je geen moment. Zeker met zo’n dagvullend programma. Deze ervaringen neemt jullie nooit meer iemand af. Blijf genieten en ons voorzien van jullie avonturen. Hebben jullie überhaupt in de gaten dat jullie al 10 dagen van huis weg zijn? Time flies when your having fun. Voor nu lieve groetjes en big hugs and kisses. Tot later. José en Bert.
    @Lynn, papa heeft zijn kookkunsten weer van stal gehaald. Dat betekent ook hier veel gerechten met rijst, wij zijn solidair met jullie.

• 10 Juli 2019 - 14:03

Piet Moesman (Opa Van Mijke):

Ik was even een paar dagen afwezig, en in Assen. Van daar geen tekst van mij.
    Ook naar de diploma uitreiking van Julia geweest. Was heel gezellig.
    Nu ook weer jullie verhalen gelezen en fijn voor jullie dat de safari eraan komt.
    Lijkt me een geweldige ervaring om de Big Five daar tegen te komen.
    Maak vooral veel foto's dan kunnen we er, als je terug bent, van genieten.
    Veel succes met de werkzaamheden en maak er iets moois van!
    Groetjes en dikke poen, Opa.

• 10 Juli 2019 - 14:29

Chantal En Roy:

Hallo toppers,

Wat was dat weer een mooie en lange blog. Het is erg leuk om deze te lezen voor het slapen gaan en vervolgens tot de conclusie komen dat de slaap maar niet wil komen....... Maar blijf vooral schrijven, wij blijven genieten van jullie mooie avonturen.
    Ook de mooie filmpjes en foto's die via de app worden gestuurd zorgen ervoor dat we met de neus bijna vooraan zitten. Wij als ouders zullen na deze 3 weken moeten afkicken van onze telefoons.
    Het taxiritje van vandaag zal wel hilarisch zijn geweest, of toch stiekem een beetje spannend?
    Jammer dat Kidepo niet doorgaat. Maar wij hopen dat het Murchison Falls National Park een mooi alternatief voor jullie is. Dit hebben jullie wel verdiend na al het fantastische werk dat jullie inmiddels verricht hebben.
    En Youri hoe gaat het met het eten? Ben je inmiddels ook vegetariër geworden? Of zullen we toch alvast een extra voorraad vlees bij de slager gaan halen. Is de wereldkaart inmiddels klaar? Dat is echt een klus voor jou. Youri wij hopen dat de 2e helft van jullie verblijf ook wederom "de tied van dien laeve" is. Dat geldt trouwens voor jullie allemaal.
    Tot slot een hele dikke knuffel en veel liefs voor Youri.
    Groetjes aan jullie allemaal, Chantal en Roy

• 10 Juli 2019 - 14:40

Oma Agnes (myke Van De Wardt) :

Lieve Myke, fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt. Pap was vandaag met Emma hier. Ze zijn helemaal met de fiets gekomen. Ze hebben me jullie blogs laten lezen en de foto's laten kijken. Geniet er van meid het is zo voorbij. Maak mooie herinneringen. Later zul je zeggen : vroeger toen we in Afrika waren...... Tot gauw en kusjes van je lieve oma. Ik mis je.

• 10 Juli 2019 - 15:17

Marlies:

Hallo jongeluij , niemand Heimwee?? Groetjes van de buurvrouw van Stijn Peerlings

• 10 Juli 2019 - 17:10

Wil:

het lijkt of jullie belevenissen steeds spannender worden. dat ritje met die (kermisatractie) was zeker spannend.
    jullie waren dus nu als landmeter bezig. het is wel veelzijdig wat jullie doen. wat een kwaliteiten steken in jullie.
    de Murals vind ik hartstikke leuk, trouwens al het verfwerk ziet er goed uit. ik denk dat de plaatselijke schooljeugd en de docenten heel blij met jullie zijn.
    geniet van de komende safari en tot het volgende verhaal. ik kijk er naar uit.
    hier is alles oké. veel groetjes en een kus speciaal voor Orly.

• 10 Juli 2019 - 18:33

Marianne:

Lieve Stan en reisgenoten.
    Wat hebben jullie weer veel gedaan,en weer een geweldige blog geschreven.
    Het is net of we het zelf beleven,we kijken er iedere dag weer naar uit.
    Geweldig met de plaatselijke taxi naar school over de hobbelige wegen, zullen jullie wel pijn aan jullie billen hebben gehad.
    Ook mooi om te zien die presentatie op de meisjes school, dat moet je maar durven om voor zo’n grote groep te spreken.
    Geniet van de safari en van alles wat er nog op jullie pad komt, het is zo weer allemaal voorbij.
    Voor straks slaaplekker.
    Dikke kus van Opa en Oma Roermond.

• 11 Juli 2019 - 05:37

Mel:

Mbunifu and his Pima Maji :) Luv it :)