Flink nat - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu Flink nat - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

Flink nat

Door: Stijn, Max

12 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

Hallo,

Vandaag werd de groep in 2 delen gesplitst, groep 1 (Jillin, Jarno, Stan, Sanne en Max) bewoonde een presentatie van Nico bij op de technische school, kreeg een rondleiding en moest om 8 uur opstaan. De 2e groep ging verven op de school en stond om 9 uur op. De 1e groep werd gebracht en gehaald op de boda boda’s. de 2e groep ging rond 10 uur naar school en verfde het alfabet, de getallen en de wereldkaart af. Om de wereldkaart te verven zijn Youri en Niels blauwe verf gaan halen in de stad. Nadat Niels en Youri op de boda boda terugkwamen bleek dat ze naast de verf nog meer inkopen hadden gedaan, namelijk voetbalshirt voor 18.500 shilling (4,5 euro). We moesten ook het lokaal van p6 verven, waar we een hele familie spinnen zijn tegengekomen, Jasmijn schreeuwde zo hard dat in Nederland de ramen zouden breken (maar de school was voorbereid en had geen ramen). Nadat Davidson een bloedbad heeft aangericht door maar 1 spin te doden was het klaar voor Jasmijn en we hebben haar de hele dag niet meer terug gezien. Na 5 kilo stukwerk waren de gaten in het lokaal eindelijk gevuld en konden we gaan verven, helaas kon Tim Stijns hoofd niet onderscheiden van de muur (en dus heb ik een nieuwe haarkleur). Toen kwamen de mensen van groep 1 terug achter op de boda boda. Omdat het lokaal van P6 zoveel gaten had (nog meer gaten dan de wegen in belgie), zijn Jarno en Stijn naar de stad gegaan om wat plamuur te halen. We zijn met de boda boda’s op en neer gegaan en hebben naast de plamuur ook voetbalshirts gehaal (helaas voor Tim zijn de ajax shirts uitverkocht, hij zou ze graag in brand hebben gestoken). Jarno en Stijn zijn afgezet bij het hotel en na een potje echte kwartet kwam de groep ook aan. Na de lunch (rijst met bonen, helaas ook deze keer geen kebab) zijn we terug naar school gegaan. Toen we aankwamen was er een spellingswedstrijd bezig, die abrupt werd gestoord door de Oegandese regen. Nadat we voor de regen hadden geschuild, had een neef van Nestar een box aangezet, waarop we de muziek van Max aansloten en daarop dansten we met de kinderen. Toen de regen weer weg was begonnen we weer te verven. Toen er nog een 2e regenbui kwam besloten we om met de rugbybal te gaan lummelen (wij zijn tenslotte ook heel stoer). Minou, die normaal niet veel foto’s maakt stond nu toch héééééééél toevallig veel foto’s te maken onder een afdakje, maar uiteindelijk hebben Minou en Jillin er toch aan moeten geloven. We werden raar aangekeken door de leerlingen. Nadat we kletsnat waren (het was nat op plekken waar de zon niet schijnt), zijn we terug naar het hotel gegaan op Youri, Niels, Sarah, Mijke, Ward en Seray na want die bleven op de school om de wereldkaart af te maken. Na een van de laatste werkdagen op de school, kregen we na het eten een emotionele speech van Dominic (headteacher) waarin hij zei dat hij heel dankbaar was, dat ze ons zouden herinneren en dat ze graag contact met ons willen houden.

Groeten uit Oeganda van Stijn, Max en de hele Oegandagroep

• 12 Juli 2019 - 19:40

Clement En Lucy Aarts:

He Oeganda toppers, wij blijven genieten van de prachtige foto's, filmpjes en verhalen. Ook de warme reacties van iedereen op deze blog draagt bij dat het gemis er eigenlijk niet meer is. Sanne, het was echt super om je even te spreken, je klonk echt goed en we weten nu dat je het naar je zin hebt. Geniet nog van de komende week en zorg dat de safari je voor altijd in je gedachten blijft. Tot volgende week en we spreken elkaar snel.....

• 12 Juli 2019 - 20:50

Bianca.:

He Jarno, heb je ontdekt hoe de naaimachine werkt?

• 12 Juli 2019 - 21:02

Joyce:

Hey guyzzzzz & girlzzzz, en ‘phonie Mijkie’(zóó geweldig!!), over doorzetten in de vorige blog gesproken! Wat een doorzetters zijn die schilders die maar door en door gaan om alles af te krijgen, WoW! Ik ben heel benieuwd naar de resultaten.. Kom maar op met die foto’s van de landkaart Mijk... en van de rest natuurlijk ook ;-) ... Ik hoorde dat naar de safari echt uitgekeken wordt. Dat kan ik me voorstellen. En dat nachtje daar slapen dan, das pas echt super. Nog even en dan is t zover; jullie kunnen aftellen...
    Wat fijn dat de directeur dankbaarheid heeft geuit naar jullie; dat is vast wederzijds. T is mooi als je dankbaar kan zijn voor deze levenservaring, voor het feit dat je hebt mogen/kunnen bijdragen en hierdoor ook leert dankbaar te zijn voor je leven in Nederland... okay, Ik stop met die (be)lerende praat nu hihi...
    Vandaag over een week zijn jullie weer thuis realiseerden wij ons; dan kunnen we dankbaar luisteren naar alle verhalen! Kan nie wachtuh... Lieve allemaal, geniet nog lekker een week met volle teugen en maak mooie herinneringen. We verheugen ons nu al op de volgende berichten via whatsapp en the next blog !! Sweet dreamzzz allemaal, lofjoe Mijk, Poene Xx

• 12 Juli 2019 - 21:02

• 12 Juli 2019 - 21:05

Joyce:

...ow sorry...ging iets mis en nu staat ie er 2x op...

• 13 Juli 2019 - 03:07

Lilian:

Hallo allemaal. Jongens wat een superleuk blog. Trouwens Inge en Monique dankjewel voor het plaatsen van de foto’s! Zo hebben we al een idee wat er die dag gebeurt. Echt heel fijn!
    En het is ook lachen om te zien hoe jullie samen met de Oegandese kids staan de dansen enz. Het ging erbij het kwartetten wel eeerrrig serieus aan toe. En Stijn wat voor leuk haarkleurtje heb je gekregen?
    Maar het is natuurlijk super wat jullie allemaal gedaan hebben. En fijn dat het dan ook zo gewaardeerd wordt en dat dat ook uitgesproken wordt. En daarnaast zijn jullie ook nog eens een leuke en creatieve groep.
    Is er al iets bekend over het verdere programma? Is gewoon fijn om te weten.
    Tim zondag hebben we een bruiloft. Word je meteen van de ene in de andere cultuur ondergedompeld. Het is een bescheiden bruiloft met 150 personen. We kunnen bij M enP blijven slapen.
    Jongens heel veel plezier vandaag!!! Tim mega dikke knuffel voor jou!

• 13 Juli 2019 - 04:42

Fer En Ria Vroomen:

Hallo jarno en de rest van de groep.
    Wat is het toch allemaal super wat jullie hebben gepresteerd.
    En we verheugen ons ieder avond op jullie verhalen en de fotos.
    Je bent er gewoon aan gewent zou het wat later worden dan is het meteen de volgende morgen kijken wat er binnen is gekomen.
    Jarno opa heeft alle fotos netjes in een map gedaan hij houd het allemaal super bij.
    Nog even Jarno en we mogen je weer in onze armen sluiten.
    Dikke knuffel voor Jarno van opa en oma.
    En jongens en meisjes ook super voor jullie inzet.
    Tot snel gr opa en oma van Jarno xxx.

• 13 Juli 2019 - 04:55

Nico Ruiters:

Hallo Allemaal. Ik lees in deblog over het stuk maken van een stuk bouwraam. Dit kan door een rund zijn gebeurd . Het zouden ook wel wat rebelse kinderen geweest kunnen zijn. We hebben tijdens het werk altijd veel bekijks van kleine kinderen. Wij hebben verzuimd snoepjes of iets anders voor ze mee te nemen. De kinderen wonen in een compound vlak bij de bouwplaats.
    Wij hebben het stukje bouwraam hersteld en dat was niet zo veel werk. We hebben het niet zo erg gevonden.. groetjes Nico.

• 13 Juli 2019 - 06:47

Patrice En Margo:

Hallo allemaal, leuk dat jullie zijn toegesproken door de headteacher waar hij zijn dankbaarheid toont en de contacten wil koesteren. Jullie mogen dan ook heel trots zijn op alles wat jullie gedaan hebben. Maar ook dankbaar dat jullie deze geweldige ervaringen hebben kunnen opdoen. Ook dat Nico deze groep nog extra bedankt zegt natuurlijk veel over de groep. Het ziet er ook allemaal heel gezellig uit. Leuk dat jullie dolle pret hebben tijdens een regenbui, dat zou in Nederland heel anders zijn.
    @ Orly, wij krijgen natuurlijk heel veel vragen hoe het met je gaat? Volgens de foto's die we zien en de verhalen die we lezen gaat het prima met haar. Het is hier natuurlijk het gesprek van de dag. Ook vanuit Steinbach, Gasthof Kienklause "die lieben Grüsse und ein dicker Kuss". Iedereen leeft ontzettend met jullie mee en verlangen intussen wel erg naar jullie verhalen. Maar eerst kunnen jullie nog lekker genieten van deze prachtige reis waar de safari nog op het programma staat. Ook een hele belevenis!!
    Het afscheid nemen van de "locals " waar jullie toch al twee weken mee samenwerken zal zeker ook niet meevallen. Heel veel plezier allemaal en een dikke knuffel @ Orlyxxx

• 13 Juli 2019 - 07:35

Chantal En Roy:

Hallo Stijn en Max en de rest van de toppers,

Wat hebben we weer gelachen en genoten, zo leuk zoals jullie de avonturen verwoorden in jullie blog.
    Tim bewijst dat het niet zo duur hoeft te zijn, een kleurspoeling in je haren......Stijn we hopen dat je er de blitz mee gaat maken de komende dagen op safari.
    Ook jullie filmpjes zijn een genot om naar te kijken. De dans met de kinderen op de muziek van Max was geweldig, het enthousiasme straalt er vanaf.
    Alle muurschilderingen zijn mooi geworden en wat zullen de kinderen daar veel van kunnen leren.
    We zijn blij om te lezen dat jullie inzet zo wordt gewaardeerd. Dat blijkt wel uit de speech van Dominic de headteacher waarin hij zijn dankbaarheid naar jullie heeft uitgesproken. Deze ervaring zal zo waardevol zijn voor de rest van jullie leven.
    Youri, het was heel fijn om je stem te horen gisteravond. Uit de foto's en de verhalen hadden we al kunnen afleiden dat je het super naar je zin hebt. Als we je dan zelf horen vertellen aan de telefoon wordt het alleen maar mooier. Nog een hele dikke knuffel van ons.
    Voor de rest van de groep wensen we jullie veel succes met het afscheid van de "locals". Dit zal inderdaad niet meevallen.
    Geniet met deze super groep van de laatste week.
    Groetjes Chantal en Roy

• 13 Juli 2019 - 10:07

José En Bert:

Hallo kanjers, daar zijn we weer, ook voor ons is er een nieuwe dagelijkse bezigheid bijgekomen, dat is lezen en schrijven op de Oeganda blog. We genieten nog iedere dag van jullie geweldige avontuur en zijn ook soms wel een beetje jaloers op jullie. Het is prachtig om te zien waar jullie in twee weken toe in staat zijn. Voor de komende week wensen we jullie ontzettend veel plezier op safari en geniet ervan. We kunnen niet wachten tot we je eigen verhalen horen Lynn. Wij zijn op dit moment in Willy en Erna bij de zomerfeesten, maar dit valt in het niet bij jouw avontuur. We houden van je en verheugen ons op het moment dat we je weer eens lekker kunnen knuffelen. Liefs en dikke kus van Pap en Mam.

• 13 Juli 2019 - 10:22

Dave Twikler:

Hey klein neefje van me Dave hier , je weet wel die lange maf.hoe is t daar geen vlees eten hoor ik ,.man man .maar wel alles in orde daar , stuur eens een filmpje dat je in de klas staat met 100 man en dat je ze allemaal tegelijkertijd jazeeeker hoor schreeuwen kunnen we lachen, en pop daar geene zwanger he, maar alle gekheid op een stokje hou je goed en doe veel ervaring op , ben trots op je

• 13 Juli 2019 - 10:37

Raymond En Brigitte:

Hallo Oeganda kanjers. Dat jullie harde werkers zijn, is ons inmiddels meer dan duidelijk. De dagen worden echt heel goed benut. Het is zeker geen eenvoudig verfwerk wat jullie opleveren. We zijn nogal verrast over de aparte muurschilderingen die we kunnen bewonderen op de foto's. Met al die schilderkunstjes kunnen de kinderen in Kitgum toch goed gemutst de schooldag beginnen. Hier kunnen jullie als vrijwilligers absoluut trots op zijn! @ Fleur, thuis lach je niet als je een keer moet verven, maar nu zie je er heel vrolijk uit met de verfkwast in je handen en zo hoort het ook, ja toch ;).
    Ook doet het ons goed om te zien dat jullie leuk contact hebben met de 'locals'. Dit zijn jullie persoonlijke ervaringen, die iedereen als een mooie levensverrijking in de pocket heeft. Nu kunnen jullie er nog een weekje van genieten en met alle foto's, video's en blogs die we krijgen, genieten wij ook mee. Misschien nog een idee om ergens in de komende dagen een mooie groepsfoto te maken, voordat jullie terugkomen (als er even niet geklust wordt ;). Benieuwd ook wat de safari jullie gaat brengen; zal in ieder geval andere koek zijn dat een bezoekje aan de dierentuin bij ons. Enfin, we blijven jullie met belangstelling volgen en nog veel plezier allemaal. Groetjes van Raymond, Brigitte en familie van Fleur.

• 13 Juli 2019 - 11:01

Clement Aarts:

Hoi Sanne, Gerda zit net hier en is helemaal onder de indruk van je foto's en filmpjes. Ik heb Gerda zelden gezien met tranen in haar ogen !! Gerda wenst je nog veel plezier en kan niet wachten om je weer in haar armen te sluiten !!!

• 13 Juli 2019 - 12:08

Lilian:

Hoi Tim. Was vanmorgen in mijn reaktie op het blog vergeten te vragen of je wil bellen.
    Groetjes aan iedereen.

• 13 Juli 2019 - 12:16

Laura En Rob:

Hey Stijn, Max en de hele Oegandagroep,

Ik ben een beetje laat met reageren, dit keer, maar had er gisteravond écht geen puf meer voor. Heb het een beetje druk gehad :-) Maar eigenlijk ben ik maar gewoon een watje; want wat ik hier aan werk verzet staat niet in verhouding tot wat jullie daar allemaal doen. Als ik denk dat ik in jullie verhaal ongeveer aan het eind van de dag ben, hebben jullie het pas over de lunch. Wat een energie!

Wat een ontzettend leuk filmpje hebben we via de app gekregen. De Snollebollekes in Oeganda. Ha, ha! Echt gaaf hoe jullie, samen met de kinderen daar, helemaal uit jullie dak gaan. Ik snap de emotionele speech van Dominic dus wel, want behalve dat jullie veel werk verzet hebben, gaan ze dat soort gein natuurlijk ook missen.

Geniaal, trouwens, die laatste foto van Youri, Inge en Niels bij de kassa van de 'Hornbach'. Niks geen zelfscan of chagrijnige, wantrouwende cassiere, maar alle aandacht van zowat het voltallige personeel van de zaak. Wat een customer service! Het kopje koffie ontbreekt nog, maar verder ziet het er uit als een bijzonder gezellig tafereeltje.

Nou, mannen en vrouwen, keep up the good work en tot schrijfs!

Laura, Rob en Luuk.

• 13 Juli 2019 - 13:24

Antoine En Danielle:

Hallo Myke, morgen weer een rustdag? Jullie hebben flink gewerkt deze week. Ik neem aan dat de meeste klussen nu afgerond zijn. Geweldig om de technische school te zien. Echt iets voor opa Guus die lacht zich dan kapot over de machines waarmee daar gewerkt wordt. Maaaar dan heb je wel nog echt ambachtelijk werk. De foto in de Afrikaanse Hornbach kan zo geplaatst worden in een editie van de National Geographic….geweldig! Hier gaat alles zo zijn gangetje. Sem heeft de hele hike uit Luxemburg afgerond. We hebben hem nog niet gezien, want hij is nog bij Stef en Max. Deze week staat nog de safari voor jullie op het programma. Het hoogtepunt na al dat zware werk zullen we maar zeggen. Ik hoop dat jullie veel dieren kunnen spotten. Veel liefs uit Hulsberg.

• 13 Juli 2019 - 13:55

Mariet Kessels Oma Van Sanne:

Hoi sanne en de rest
    Wat genieten wij van jullie verslagen en foto's.
    Vooral ook de humor die in de verslagen zijn verwerkt petje af.
    En het werk wat jullie verzet hebben tof.
    Wij hopen dat de komende safari jullie veel kik genot zullen opleveren.
    Sanne een dikke knuffel van opa en mij en voor de rest een high five.

• 13 Juli 2019 - 13:55

Inga:

Hoihoi, wat een leuke blog weer. Een hoop schrijftalentjes bij elkaar. We zijn wel benieuwd waar de geitjes zijn gebleven. Toch niet zelf opgegeten? Alvast heel veel plezier op safari. Zal een mooie afsluiting zijn van een onvergetelijke reis. Top dat het harde werken zo dankbaar is ontvangen. Geniet van alles wat er nog komt. Dikke kus voor Stijn

• 13 Juli 2019 - 14:32

Sandra Van Graven-Rugl:

Hallo allemaal, de laatste week gaat in.
    Strakjes afscheid nemen van een wereld waarvan je het bestaan niet wist. Zo anders dan waar jullie wonen.
    Eerst nog genieten van de safari en dan terug naar jullie eigen leven. Wat zal dat wennen worden. Bedolven worden onder allemaal vragen hoe het is geweest en proberen 3 weken social media in te halen! Als 'ervaringsdeskundige moeder' weet ik dat sommigen niet uitverteld raken en dat bij anderen geen woord eruit komt de eerste week. Daarom is het denk ik belangrijk dat jullie de laatste dagen veel met elkaar praten over wat jullie allemaal meegemaakt hebben.
    En Minou, woensdag komen ze bij jou op de flat het plafond van het balkon verven. Dus gelukkig hoef je thuis niet zelf de kwast ter hand te nemen. We hebben vandaag een hele leuke middag met Tristan gehad, maar ik denk dat hij toch liever jou weer ziet :) . Het heeft vandaag een heel klein beetje geregend, dus neem alsjeblieft wat regen mee. Geniet nog van de laatste dagen in Uganda en (hopelijk) van de Big Five!
    Groetjes Mama xxxx.

• 13 Juli 2019 - 14:35

Bert Zautsen:

Heey Quinty en al die andere nijvere klussers en sporters.
    Wat leuk om deze blog te lezen en jullie foto's te zien. Thuis worden jullie natuurlijk gemist door ons, maar het zien en lezen van jullie blog maakt veel goed. Ik weet niet hoe het bij de anderen is maar Quinty wordt ook wel gemist door haar telefoon.... De appjes stromen er bijna uit, voortgeduwd door talloze snapchats

• 13 Juli 2019 - 14:54

Bert Zautsen:

Ooh.. Neet gans good gegange... 2e helft...

• 13 Juli 2019 - 15:03

3 maal scheepsrecht.....,
    De voetbalnieuwtjes mogen we natuurlijk niet vertellen, maar op Wimbledon is Nadal naar huis gestuurd door Federer en heeft Simona Halep, Serena Williams glansrijk verslagen. Maar dit ter zijde. Jullie goede werk aldaar, het alfabet, de wereldkaart en het opnieuw uitzetten van het bouwraam is mooi om te zien. Het potje regenvoetbal laat zien dat de bal niet altijd rond is. Geniet nog van ieder moment en ook van de safari straks. En Quin... foto’s maken hè?
    Liefs, Bert en Miriam

• 13 Juli 2019 - 15:49

Hallo Oegandakanjers,

Weer een leuke blog vandaag. Samen met de whattsapp foto’s en filmpjes blijven we goed op de hoogte van alles wat jullie doen en meemaken. En dat is fijn om te zien ! Ik heb het gevoel dat jullie in de afrondende fase zitten wat betreft het verf en stucwerk op de school. Jullie hebben de school echt wel heel mooi en leuk opgefrist met al die sprekende kleuren, teksten en tekeningen.Is de aanzet tot de bouw van het nieuwe schoolgebouw ook nog een beetje gevorderd.. en is er enig zicht op hoe dat verder gaat als jullie weg zijn?
    De planning was in eerste instantie om dinsdag Kitgum te verlaten, maar wat is nu het plan.
    Ik hoop dat jullie de laatste dagen, als finale, nog van een paar mooie andere dingen kunnen genieten.
    Tim, niet zo serieus kijken als je aan het kwartetten bent.. het is maar een spelletje. Maar.. had je wel gewonnen ? Haha..
    Ik hoop dat Stijn de verf weer snel uit zijn haren krijgt.
    Leuk om te zien hoe jullie dansen met de kinderen van de school en hoe ze zo enthousiast mee doen. Zo zie je maar weer, muziek gaat over alle culturen heen ..
    Ik wens jullie nog super fijne dagen .. geniet er nog van. Voor je het weet is het alweer voorbij

• 13 Juli 2019 - 15:51

Weer een stukje weggevallen

• 13 Juli 2019 - 15:52

Nou ja ......

Groetjes aan jullie allemaal .. en aan Tim
    In het bijzonder

• 13 Juli 2019 - 16:19

Karina:

Hallo allemaal, Wat een leuke blog weer. Het enthousiasme spat er vanaf. Zulke leuke verhalen iedere dag weer. Dat wordt echt afkicken volgende week :'-(
    Verf en voetbalshirts scoren in dezelfde winkel dat lukt je hier niet haha en vooral niet voor die prijs. Hoe gezellig dansen op het schoolplein, balspel in de regen, samen spelletjes doen en werken. Doe die phones aan de kant en zet dit voort als jullie terug zijn. Zoveel gezelliger. Stijn en Max, ik heb zo moeten lachen om hoe jullie Jasmijn haar spinnenavontuur omschreven. Het was zo herkenbaar. Ze heeft ons hier ook al heel wat hartverzakkingen bezorgd. Maak er nog mooie dagen van samen. Nou lieve groetjes voor jullie allemaal en Jasmijn voor jou weer een dikke knuff . Ik ben supertrots op je hvj <3 liefs mam, Bonnie, Romy en Plato. XXXX
    Enne Jassie...leuk toch dat je de familie van Henk daar toch nog ontmoet hebt ;-)))

• 15 Juli 2019 - 10:30

Opa En Oma Vos:

Geweldig Stijn wat jullie allemaal doen en meemaken wij genieten iedere dag weer van jullie verhalen en kijken uit naar je thuiskomst om je belevenissen te horen.