Eerste indrukken - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Jasmijn, Orly, Fleur, Myke

01 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

Lieve volgers van onze blog,

Wij, Jasmijn, Orly, Fleur en Myke, schrijven vandaag een blog voor jullie over de eerste en de tweede dag (30 juni & 1 juli).
Om kwart voor 5 begon onze reis vanaf vliegveld Maastricht Aachen Airport richting Schiphol. Alhoewel voor sommige mensen het afscheid moeilijk was, was het daarentegen voor sommige ook een opluchting, om eindelijk even van onze ouders af te zijn. Om 8 uur kwamen we aan op Schiphol, hebben we ons ingecheckt en zijn we veilig door de douane gekomen. Hierna werden onze riempjes losgemaakt en werden wij vrij gelaten om nog een keer een luxe snack te veroveren. Althans, nu we deze blog schrijven vinden we die laatste snack toch wel erg luxe. Over de vlucht valt niet veel te vertellen, het was gewoon een lange zit van 11 uur, met wat vliegtuigvoedsel. Na een zachte landing, kwamen we om 22.30 uur ( lokale tijd) aan in Entebbe. Hierna hadden we een vrij korte douane- en visum check van ongeveer 1 uur gehad waarna we de tassen gepakt hebben en zijn we heel lief ontvangen door Nestar, Ed, Toos en Nico. Na een hobbelige, krappe en vooral angstaanjagende busreis kwamen we aan bij ons hotel dit was om 01.00 uur. Na een vrij vermoeiende reis hebben we dus ook snel de kamers verdeeld en de lichtjes uitgemaakt. De volgende dag werden wij door wat slapende varkens, vroege vogels en blaffende honden om 09.30 uur gewekt, voor een heerlijk ontbijtje met verse omelet en aangebrande (waar we zelf voor gezorgd hebben) toast. Vandaag mochten Orly en Jasmijn mee met Ed en Nestar om water te halen bij Jibdu, een lokaal water bedrijfje. Dit verliep niet zoals als gehoopt, omdat de afgesproken prijs niet was gehandhaafd. Zoekende naar een oplossing kwam ‘’the victoria mall shop tire’’ in beeld. Dit was erg apart omdat voor de afrikaanse normen en waarden het een vrij westers uiterlijk had. Omdat we nog geld moesten halen, brachten ze ook nog een bezoekje aan de bank, het enige interessante wat we hier over kunnen vertellen is dat het redelijk lang duurde. Nadat iedereen weer terug was en zich had klaargemaakt, vertrokken we om 13.00 naar het Victoria Lake in Entebbe. Hier hebben we de lokale markt bezocht en onze arme uit de kom gezwaaid om de mensen te begroeten. Wij keken onze ogen uit, maar zij natuurlijk ook. Na een grappige onderhandeling tussen Ed, Nestar en de bemanning van de ferry, konden we met een flinke korting mee naar het grootste eiland in het meer. Dit nogal luidruchtige boottochtje was bedoeld om het strand van het eiland te bezoeken, maar onderweg werd ons duidelijk dat er nog een ander doel aan zat: het bekeren tot het christendom, er stond namelijk een fanatieke priester op de boot. Aangekomen op het eiland werd duidelijk dat het strand te ver was om deze dag nog te kunnen bereiken. Dus besloten we om de eerst volgende ferry terug te pakken. Tijdens de terugweg naar het hotel hebben we ook wat afgelegen straatjes bezocht. Om 19.00 uur konden we aanschuiven bij het avondeten wat bestond uit verschillende lokale gerechten. Hierna hebben we de reacties van de blog van gisteren voorgelezen en dit wekte bij sommige onder ons wat tranen op. Wij sluiten dit blog af, en genieten ondertussen van het prachtige gezang van Tim en Youri. Hierna kwam Stijn in blinde paniek naar ons toe om te smeken om een andere kamer.

Dikke kus en knuffel aan onze families, vrienden en onze volgers.

• 01 Juli 2019 - 17:15

Antoine Van De Wardt:

We hebben de hele zondag jullie vlucht in stapjes kunnen volgen via de app. Het was voor ons ook een uitslaap dag na die korte nacht. Echt een lome zondag met 30 graden. De eerste contacten met de lokale bevolking zijn ook al succesvol geweest zo te horen. Jullie worden met open armen ontvangen. Myke, Emma vroeg zich vandaag al enigszins gepiekeerd af waarom ik de 5 x bij haar op de kamer kwam kijken. Ik zei haar: "Dat krijg je nou als je enigs kind zou zijn".

• 01 Juli 2019 - 17:23

Bertien:

Leuk dat wij via de blog kunnen meegenieten van jullie belevenissen. Geniet van het avontuur en jullie houden er heel mooie herinneringen aan over! Bertien

• 01 Juli 2019 - 17:53

Raymond En Brigitte:

Fijn te lezen dat jullie de eerste avontuurtjes al meegemaakt hebben. Het gaat er daar inderdaad wel wat anders aan toe, maar dat heeft toch ook wel weer zijn charme, ja toch. Dat er ook muziek- en zangtalent in jullie groep zit, is natuurlijk mooi meegenomen om het extra gezellig te maken. Morgen nog een vol dagje reizen (even doorhobbelen op de Afrikaanse weg) en dan op plaats van bestemming in Kitgum. Dan kunnen de echte activiteiten gaan beginnen en kunnen jullie je borst natmaken (smiley).
    Fleur, lieve groetjes van opa, mam, pap en Cherwin.

• 01 Juli 2019 - 18:02

Tristan Joosten:

Hallo kanjers!! (Nee di is niet erica terpstra)

Na een vroege, emotionele zondag en een 18 uur lange 1e werkdag van de week zal ik ook maar eens een reactie plaatsen op dit hele mooie verhaal wat nog maar net begonne is.

Steun kan van ver komen. Nu sws wantja oeganda licht nie direct om de hoek bij 't café van dörp. Maar ook toen jullie allemaal nog in het schone zuid limburg waren werden jullie gesteund van ver. En dan wel vanuit het noord-limburgse gat maasbree (Bij venlo). Via minou heeft het verhaal zich verspreid over de hele familie. En zelfs de meest norse boeren bij mij op het werk vinde het mooi wat jullie gaan doen! Jullie krijgen heel veel geluk, plezier en succes toegewenst van de familie sjoeftig.

En nu voor minou.

Het loopt wel weer op rolletjes na zondag! Het is wel stil das behoorlijk wenne maar het werk consumeert me goed haha.

Danku voor deze super ervaring! Je bent echt een diehard en om naar op te kijken!

Schat! Ik hou van je!

Gegroet,

Je mannetje
    Tristan xx
    (Die lange taco bij pascal en sandra afgelope zondag :p)

iiii]; )'

• 01 Juli 2019 - 18:04

Karina:

Chi kati allemaal,
    Haha, gisteren was ik te laat met mijn reactie om voor te lezen. Dan heb je er vandaag 2, hoe luxe is dat Jasmijn. Wat een leuk eerste blog. Ik zou af en toe best even om een hoekje willen gluren naar jullie gezichten. Ja jongens en meiden, wat een luxe hier in Nederland

• 01 Juli 2019 - 18:10

Lilian:

Stijn wat jammer dat je het gezang van Youri en Tim niet zo kon waarderen......Hoe moet dat nu met die cake? Ik begrijp daaruit dat jullie samen een kamer hebben?

Alvast een goede reis morgen voor iedereen!
    Een knuffel terug vooral voor Tim!!!

• 01 Juli 2019 - 18:16

Karina:

Snap er niks van...weer maar een half bericht verstuurd. Dus weer even verder.
    En wat leuk dat afdingen hè. Ik heb wel moeten lachen hier om dat boottripje van jullie met die bekerende priester.
    Ik zag het al helemaal voor me. Hier gaat alles zijn gangetje. Alleen een beetje stiller. Het is gelukkig wat afgekoeld dus mens en dier blij haha. Ik wens jullie nogmaals een hele goede reis toe morgen naar Entebbe en geniet van jullie uitzichten. Lieve groetjes en weer een extra knuff voor Jasmijn. Xxxx Mam, Bonnie, Romy en Plato. Lyttmab xxx

• 01 Juli 2019 - 18:59

Laura En Rob:

Lieve wereldreizigers,

Wat een goed begin van een fantastische reis.
    Indrukken die jullie nooit meer gaan vergeten. En wij mogen meegenieten.

En volhouden van die heerlijke blogs . Want ik denk dat elke ouder, grootouder, tante en oom elke letter leest.

Overigens de toost van Stan ziet er best wel goed en eetbaar uit

• 01 Juli 2019 - 19:02

Laura En Rob:

.... Een hele goeie reis morgen! En speciaal voor Stan ... XXX

Tot morgen! Rob en Laura

• 01 Juli 2019 - 19:20

Margo:

Hallo allemaal,
    Wat heb ik genoten van jullie verhaal "eerste indrukken"! En het is pas dag 2.... Er zullen nog zoveel indrukken volgen.
    Gelukkig hebben we gisteren de hele dag kunnen volgen waar jullie "rondvlogen" en het was heel fijn om te horen dat jullie goed waren aangekomen in Entebbe. Heerlijk dat alles goed is gegaan.
    En nu staat jullie weer een reisdag te wachten. Weer heel iets anders, maar zeker weer een dag vol nieuwe indrukken. Vanuit Kerkrade wensen we jullie een hele goede busreis naar Kitgum en geniet allemaal van alle nieuwe indrukken en ervaringen die op jullie af komen.
    Een goede reis en heel veel groetjes voor jullie allemaal,
    en natuurlijk een dikke kus voor Orly en een "kopstootje" van Woezel,
    groetjes Margo en Patrice

• 01 Juli 2019 - 19:27

Tanja:

Hallo Niels, hartstikke leuk om een foto van je te zien, (aan het ontbijt, en eten, lekker vertrouwd). Jullie hebben vandaag al meteen kennis kunnen maken met het Afrikaanse leven, je kunt veel plannen, maar alles loopt dan toch weer anders; onderhandelen over de prijs van het water, wachten bij de bank, een ongevraagde preek van een priester, te laat om het strand nog te bereiken. Er kwam toch wel een kleine lach op mijn gezicht toen ik de blog van vandaag las. Ik hoop dat jullie allen nog een leuke en leerzame tijd tegemoet gaan in goede gezondheid. Ik verheug me al op de volgende blog van jullie. Groetjes.

• 01 Juli 2019 - 19:56

Paul & Lia.:

Hallootjes.
    Wat een leuke blog en wat een indrukken hebben jullie al binnen gekregen nou geloof maar er komen er nog veel meer
    Voor morgen een goede en veilige reis naar Kitgum .Geniet ervan.
    Speciaal.voor Jillin een dikke knuffel.

• 02 Juli 2019 - 04:10

Camiel & Inga:

Fijn te horen dat alles goed verlopen is. Nu nog de lange busreis en dan begint het echte avontuur. Geniet ervan!

• 02 Juli 2019 - 04:14

Joyce Erwin Bas:

1 juli 2019 15:57 | Door: Joyce Erwin Bas
    Heyyyy Reizigers, liefste Mijk! Hoe mooi was het berichtje dat jullie geland waren gisteravond...we gingen hier pas slapen na het appje, heerlijk om op te wachten. Hopelijk hebben jullie vandaag al mooie eerste indrukken opgedaan & genoten van de omgeving en elkaar, na een eerste nacht in jullie bedjes voor de komende drie weken. Wat zullen jullie moe geweest zijn van die lange reis... en ál die tassen mee sjouwen... Toen wij van Malawi terug kwamen, raadden we de kids aan om deze levenservaring op te doen zodra de kans zich voor zou doen. En kijk, Mijke, daar ben je dan in Oeganda, bezig aan jóuw ervaring... 't Is je zoooo gegund! En natuurlijk aan jullie allemaal; heb t goed samen & maak er iets moois van... Dagdag & liefs voor allemaal, Lofjoe Mijk! Xx PS. TNX voor alle appjes, super fijn.

• 02 Juli 2019 - 04:21

Joyce :

...en ik lees nu net ook jullie eerste indrukken!.Leuk geschreven zeg ...Wat een belevenissen al voor jullie! Goede reis naar Kitgum

• 02 Juli 2019 - 04:47

Miriam:

Hoi kanjers, terwijl ik dit typ, in een gemakkelijke stoel met een kop thee, zitten jullie waarschijnlijk hobbelend in de bus op weg naar jullie hoofddoel van deze reis, Kitgum. En waarschijnlijk zullen er vanmorgen al heel wat primatourtjes geslikt zijn. Ook deze busreis zal al een ervaring op zich zijn, hobbels, kuilen, droogte, smalle weggetjes en zoveel meer. Nieuwe indrukken en ervaringen die jullie op een unieke manier vormen. Ervaar en onderga, maar vooral ook geniet!!!
    Goede reis en ik verheug me alweer op de verhalen en foto’s. Een mooie manier om een beetje dichter bij jullie te zijn en te mogen meebeleven.
    Gr. Miriam en Bert

• 02 Juli 2019 - 07:32

Bianca.:

Geweldig om te lezen en de foto"s te zien, voor mij als moeder ervaar ik al bijna een cultuurshock als ik jullie daar zo zie, wat zal er dan wel niet door jullie heengaan.
    Nu voor Jarno, pap is weer thuis na een vertraging van 5 uur. opgesloten te hebben gezeten in het vliegtuig. Het weekend was geweldig, zeker toen max 1ste werd.
    Dikke knuffel xx en voor iedereen een goede busreis naar kitgum.

• 02 Juli 2019 - 08:30

José En Bert Starmans:

Dag lieverds, (dit geldt natuurlijk ook voor de staf en begeleiding)
    Fijn om te zien en te lezen dat jullie veel plezier beleven aan jullie reis. Allemaal stralende gezichten bij het ontbijt en frisse montere blikken vanmorgen bij het vertrek met de bus.
    Die blikken zagen er bij sommige toch anders uit als jullie wakker werden na een weekendje Parkcity live. Ik kan me goed voorstellen dat jullie de roadtrip door Oeganda niet willen missen voor optredens van Boef, Lil’Kleine, de jeugd van tegenwoordig en Afrojack, toch! Deze optreden zijn meer iets voor onze generatie, wij als ouders gaan dan helemaal uit onze plaat ook al vinden jullie dat in studentenjargon “billig” en “gênant”. Wellicht dat Bert en Miriam van Quinty dit kunnen beamen.
    Terwijl jullie onderweg zijn met de bus naar Kitgum en genieten van al het moois dat Oeganda te bieden heeft bekruipt mij een licht gevoel van jaloezie. Wellicht dat dit gevoel bij meer ouders heerst. Daar waar wij in onze tijd gebruik maakten van de “Tienertoer” geniet onze jeugd van een dagtrip naar Kitgum. (Voor degene die het begrip Tienertoer niet kennen, middels een Tienertoerkaart/een vervoersbewijs waarmee wij jongeren -vroeger- in de zomermaanden voor een gereduceerd bedrag met de trein enkele dagen door heel Nederland konden reizen).
    Gelukkig delen jullie je avonturen middels foto’s en verslagen zodat wij langs de zijlijn kunnen meegenieten van jullie reiservaringen. Veel plezier en een goede reis vandaag, tot later.
    Dikke kus en knuffel aan iedereen. Groetjes José en Bert

• 02 Juli 2019 - 09:43

Luc :

Ik heb Tim en youri vaker mogen horen zingen, en ik snap niet waarom Stijn hierdoor een nieuwe kamer wilde. Ik vind dat ze mooi kunnen zingen, ik zou wel graag willen weten welk liedje er werd gezongen! Ik hoop dat het Demi sec is, misschien kunnen jullie die ook leren aan de kinderen daar.
    Nou tot ziens. Joe Joe

• 02 Juli 2019 - 10:00

Jara Bosch:

Hey toppertjes,

Super leuk om jullie tijdens jullie reis te kunnen volgen, nu hoeven we jullie iets minder te missen..

Lynn, mis de frikandellen niet te veel, bloemkool is ook lekker, vraag maar aan je moeder.
    Quinty, als het een beetje vies is, denk aan je poetsskills die je in de praktijk van Bert hebt opgedaan.
    Jasmijn, je hebt een leuk stukje geschreven, lekker sassy als altijd xx
    Fleur, ik ga je missen met fietsen vrijdag :(
    Maiky, heb je je jumpswiets meegenomen?
    Youri, Tim, Stijn en Ward, let een beetje op de Girls.
    Lynn, Quin en Jas, we hebben jullie gemist op PCL, maar wees maar niet bang, jullie hebben niet echt iets gemist. Ik ben super trots op jullie en ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen.
    En voor iedereen, heel veel succes en plezier!

Dikke knuffel <3
    Jara

• 02 Juli 2019 - 10:14

Annemie Dreessen:

Wat leuk om jullie zo te volgen en over jullie belevenissen te lezen. Is een beetje erbij zijn.
    Geniet van alle nieuwe indrukken en van elkaar als groep. ik blijf jullie volgen.

• 02 Juli 2019 - 11:11

Dirkje:

Dag jongens, heb even zitten lachen om de blog. Erg leuk geschreven. Hierna volgt een bericht voor mijn lieve zus: HOI SAAR, ik mis je heel erg en ondanks het feit dat het echt lekker rustig is thuis zonder je maakt dat het er eigenlijk niet leuker op. Wilde even laten weten dat ik je mis en niet kan wachten tot ik je weer zie!!! Heel veel knuffels en kusjes van Dirk (als je geen traan gelaten hebt na dit bericht heb je een probleem jongedame)

• 02 Juli 2019 - 12:06

Jos Kroese:

Hallo reizigers,
    Geniet van alle indrukken en vooral van de plaatselijke bevolking, beesten en planten.
    Hier kan een biologieboek niet tegenop.
    Succes en tot snel! xxx

• 02 Juli 2019 - 12:37

Fer En Ria Vroomen:

hallo alle kinderen en begleiders.wat een ervaring kunnen jullie nu op doen.En wat leuk dat we jullie kunnen volgen door de leuke fotos van jullie allemaal.wat een belevenis is dat voor jullie.we hopen dat jullie het projekt goed zal lukken.we blijven jullie volgen met de fotos en wat iedereen er over schrijft.veel succes jongens en meisjes gr van opa en oma van jarno twikler xxx.

• 02 Juli 2019 - 13:10

Ans Logister:

Wens jullie een onvergetelijke reis!

• 02 Juli 2019 - 14:18

Chantal:

Hallo allemaal,ik hoop dat de reis verder spoedig verloopt! Ik zou zeggen geniet ervan en maak vooral mooie foto’s en kom met sjieke,grote,en nog groteren verhalen terug. Ik kan in iedere geval niet wachten om ze te horen! En Max je hebt gelijk...ik mis je nu al. Toi toi daar allemaal. Enjoy!!!

• 02 Juli 2019 - 14:36

Annemarie, Moeder Van Seray:

Hallo Oeganda, we genieten van de foto's. Zo te zien vonden de Oegandese kindertjes er niets aan :)) . Wat een avontuur en dat midden in de Oegandese samenleving. Waar jullie heen gaan kom je als "gewone toerist" waarschijnlijk niet zo snel. Al die kleuren en wat zal het anders ruiken, ander eten, jaha zou ook wel in het vliegtuig willen springen en alles bekijken. Het is wel stil in huis zonder jouw "concerten" , misschien kun je een bandje vormen met Tim en Youri...:)) . Lieve allemaal, geniet en laat alles maar gewoon op je afkomen. Seray, we love you P.S. Rocky vindt het ook heel stil...tot het volgende blog

• 02 Juli 2019 - 16:52

Nico En Marian :

Lieve Oeganda reizigers,wat een ervaring doen jullie nu al op . Geniet verder van alle nieuwe ervaringen .Maak mooie reis verslagen,en foto’s.Wens jullie nog heel veel plezier met elkaar .Dikke knuffel van Opa en Oma Jasmijn .En pas op voor grote spinnen.haha

• 02 Juli 2019 - 17:01

Inga:

Hoihoi,
    Hoe gaat het? Ik kijk weer uit naar de volgende blog. Wat schrijven jullie leuk! Ongelofelijk om te zien dat jullie echt in Afrika zijn! En al meteen zo veel hebben meegemaakt. Stijn, zijn Youri en Tim uitgezongen.? Doe je reisgenoten een lol en ga vooral niet meezingen. Kan je beter de cake opeten haha
    Dikke kus van mam

• 02 Juli 2019 - 18:11

Chantal En Roy:

Hallo allemaal,

Hoe staat het met de reis? Als wij dit schrijven, reizen we in gedachten met jullie mee in de bus naar Kitgum. We hebben met een lach op ons gezicht jullie eerste blog met indrukken uit Oeganda gelezen. Wij hopen niet dat Tim en Youri ook tijdens de busreis hebben gezongen, anders zijn we bang dat de buschauffeur de bus aan de kant heeft gezet..... Alhoewel de vrolijkheid spat er vanaf!
    En opeens krijgen we tijdens dit schrijven de app dat jullie zijn aangekomen, dat is wederom een prachtig bericht. We kunnen niet wachten op de volgende blog. Veel plezier en let goed op elkaar.
    Groetjes Chantal en Roy

• 02 Juli 2019 - 18:16

Clement En Lucy Aarts:

Wat fijn om net te horen dat jullie goed zijn aangekomen. Mooi ook de foto's met de kids aldaar. Geniet van deze prachtige ervaringen... Sanne enjoy this together with your group, love you