Zweten, zweten en nog eens zweten - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu Zweten, zweten en nog eens zweten - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

Zweten, zweten en nog eens zweten

Door: Sarah, Mijke

04 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

Donderdag 04-07-2019

Lieve Allemaal,
Om 08:00 uur werd er op de deuren van onze kamers geklopt als wekker en werden we om 08:30 uur verwacht aan het ontbijt. Tijdens het ontbijt werd de blog van Niels en Stijn en de reacties daarop voorgelezen. De altijd vrolijke Nico kwam binnenlopen tijdens het ontbijt. Na het ontbijt gingen we namelijk mee met hem naar de locatie waar wij gaan werken aan het nieuwe schoolgebouw. Nico vertelde ons dat de wandeling ernaar toe 20 minuutjes zou duren, dit bleek al snel niet te kloppen. Nico ging waarschijnlijk uit van een Nederlands tempo, het blijkt echter dat het gemiddelde Afrikaanse tempo een stuk lager ligt. Ook was het berg op en scheen de zon voluit. Je kunt het vast al raden; iedereen was doorweekt van het zweet. Aangekomen op locatie hebben we een aantal bamboestokken gezaagd, geslepen en in de grond gestoken om de hoeken van het schoolgebouw uit te zetten. De materialen waren helaas nog niet compleet en het was erg heet. We gingen terug naar het guesthouse en we besloten samen (Nico) om morgenvroeg om 06:00 uur terug te komen en verder te gaan. Het was lunchtijd dus kregen we daar weer een goed verzorgde lunch. Hierna kregen we even de tijd om ons op te frissen, want we blijven natuurlijk zwetende pubers. Na het opfrissen vertrokken we richting de school om daar een rondleiding te krijgen van Dominic (Headmaster van Laker Memorial School). Hij liet ons alle klaslokalen zien en hierbij mochten we ook in de schriften van de leerlingen kijken. De leerlingen van 4/5 jaar oud konden beter schrijven dan wij op die leeftijd, laat staan überhaupt schrijven. Ook liet hij ons de toiletten (gaten in de grond) en de ’keuken’ zien. Om af te sluiten liet Dominic ons de playground zien, deze bevat 3 speeltoestellen (2 ‘carrousels’ en een glijbaan). We mochten de glijbaan ook even testen, Sarah en Niels durfden het aan. Sarah ging als eerste en dit ging vlekkeloos. Niels waagde daarna ook een poging, maar dit verliep ietsje anders. Hij verliet de glijbaan met een scheur in zijn broek. Hij had een mooie fel oranje onderbroek aan, typisch Nederlands. Dan komt die duck tape toch weer van pas hè Niels!? Tim vond het zo leuk dat de kinderen van de school enthousiast waren, dat hij nog even met ze ging spelen op de playground. Er zaten een paar op de carrousel en Tim riep: ‘’you want faster?’’ waarop de kinderen riepen: “yes, yes, faster!’’. Tim vond het geweldig en hij ging maar door en door, totdat er een kind uit moest stappen om over te geven. Misschien toch iets te fast Tim? Eenmaal terug bij het guesthouse kwamen we er achter dat Stijn verdwenen was. Hij was namelijk bij Dominic achter op de motor voor een ritje, maar dit duurde zo lang dat we ons toch wel een beetje zorgen begonnen te maken. Gelukkig kwam hij na enige tijd (net voor het donker) terug met een hele rondleiding door het huis van Dominic op zak. Na het dineren hebben we gekeken naar de diploma-uitreiking filmpjes die gestuurd zijn vanuit Heerlen. Deze hebben we afgebeeld op een muur, via de beamer. Het is nu al 22:40 dus wij gaan afsluiten!
Veel liefs van de Oeganda groep!
Sarah & Mijke

• 04 Juli 2019 - 18:39

Laura En Rob:

Hey Sarah en Mijke,

Wat een leuk verhaal weer, dank jullie wel daarvoor. Wij vinden het super om op deze manier jullie ervaringen mee te beleven en het doet ons goed om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben met elkaar, met Nico, met Dominic, de kinderen van de Laker Memorial School en alle anderen. Ik denk trouwens dat Stijn gewoon de was en de strijk heeft gedaan bij Dominic. Hij schijnt een natuurtalent te zijn, heb ik uit betrouwbare bron vernomen :-) Leuk dat jullie nog naar de diploma-uitreiking hebben gekeken. Wij hadden ook nog een filmpje gestuurd, dus wellicht zat dat er bij. Doe voorzichtig met de oegandese kinderen (Tim), wees zuinig met de duct-tape (Niels) en tot schrijfs!

Laura en Rob (ouders van Stan).

• 04 Juli 2019 - 18:46

Dirkje:

Dag dames, jullie hebben een heerlijk verhaal geschreven. Het ziet er naar uit dat jullie het naar jullie zin hebben! Ik daarentegen begin het aardig saai te vinden thuis zonder mein schwester. Er is nog geen week voorbij maar ik hou het niet meer uit hoor. Alleen thuis zijn met pap en mam is behoorlijk saai zonder iemand zoals Saar die de hele tijd wat te vertellen heeft. Oh en Saar, ik bedenk elke 3 minuten weer iets dat ik je wil laten weten dus ik ben het je maar aan het appen, dan kun je even alles inhalen als je terug bent. Het is toch raar je niet meteen alles te kunnen zeggen.Ik ben daardoor ook tot de conclusie gekomen dat we later samen gaan wonen, dat je het alvast weet. Ik ben trouwens vandaag weer gevallen met de fiets en zit onder de schaafwonden, kan ook niet anders. En ik had m’n diploma uitreiking!! De wonden stonden erg mooi onder m’n jurk (leuk voor het contrast). Nou ben ik wel uitgekakeld. Heel veel kusjes en knuffels mein liebchenchen, ik kijk uit naar de komende blogs!! Groetjesssssssss

• 04 Juli 2019 - 18:49

Emma:

Heyy myke,
    Het is hier super relex, maar stiekem mis ik je toch wel een beetje.
    De oranjeleewinnen hebben de halve finale met 0-1 gewonnen van zweden dus zondag spelen we de finale tegen de vs. Super spannendd!! Sem geeft maar steeds comentaar dat meisjes niet kunnen voetballen maar zo zie je maar! Krijg je nu je dagelijkse bord suiker wel binnen

• 04 Juli 2019 - 18:49

Carmen & Bram:

Super leuk om jullie verhalen te lezen en foto’s te bekijken! Wat een avontuur! Lieve Mijk hopelijk is alles goed met jou.. geniet van iedere seconde!! Dit ga je nooit meer vergeten!
    Liefs xxxx

• 04 Juli 2019 - 18:51

Emma:

Blijkbaar iets mis gegaan maar de halve reactie geplaatst ,
    Sinds jij weg bent kan ik eindelijk vlokken op mijn boterham.
    De video van hakke takke was erg donker we konden niemand herkennen, maar aan de stemmen te horen hoorden we jou er bovenuit komen. Veel plezier aan iedereen toegewenst en let goed op je zelf xx je lieve zusje emma

• 04 Juli 2019 - 19:11

Saskia En Roger:

Lieve Mijke en Saar, blogschrijvers van vandaag, en andere wereldverbeteraars,

Gaaf dat jullie nu eindelijk aan het echte werk zijn begonnen. Dat geeft vast een goed gevoel.
    Hopelijk kan de parfum vrije deo tegen de stank op en trekken jullie niet te veel (malaria) muggen aan. Als het zo snel zo warm is dan kunnen we ons er iets bij voorstellen dat het moeilijk is veel gedaan te krijgen, wat dan wel weer jammer is. Slim om de vroege - iets minder hete - ochtenduurtjes dan maar te gebruiken. We zijn benieuwd of dat gaat helpen. Ook zijn we benieuwd naar de doelen die jullie willen halen op bouwvlak en wat de uiteindelijke verwachting gaat zijn, van wat jullie al bouwend kunnen doen in zo'n relatief korte tijd.

Fijn dat Niels een oranje onderbroek aan had. Helemaal in de WK sferen. Zondag finale. Dus ja. Die duct tape is niet nodig. Fijn ook dat jullie Stijn terug hebben.

Saar, het was gek dat je er niet bij was vandaag op school. We zijn toch maar een hapje gaan eten met z'n drieën, om het diploma van Dirkje nog maar eens te vieren. En we zijn nog met de buurvrouw ""t Marije" naar Epen gereden voor een ijsje, waarna we nog even rondgereden hebben door het mooie heuvelland en Dirkje klaagde dat het laat werd en ze naar bed moest op tijd. Wie is er nu saai (haha). Thuis nog kersen uit de boom gegeten, die Marije had geplukt. Erg lekker, die gaan wel op zijn als je thuiskomt, maar misschien dat we er een paar in jam kunnen omtoveren...

Groeten aan iedereen, en speciale dikke knuffels @Saar

• 04 Juli 2019 - 19:17

Clement Aarts:

Wederom geweldig om de blog van deze dag te lezen. Bedankt daarvoor !!
    Sanne de groetjes van opa Frits, hij is en blijft super trots op je. Net als wij natuurlijk......love u en tot over een paar weken...

• 04 Juli 2019 - 19:27

Luc :

Mooi geschreven, ik ben trots. Tim, hou het rustig. Stijn, was je je paspoort vergeten, of waarom ging je weg. Ward, heb je geen keukentent gemaakt voor ze of een driepoot. Youri ben je al verbrand? Nou tot ziens. Groetjes he schattefoumels.

• 04 Juli 2019 - 19:51

Sandra Cox:

Dag lieve mensen en in het bijzonder Sarah, wat leuk voor ons om jullie avonturen zo te kunnen volgen. Leuke foto's! Heb en hou het goed met z'n allen! Lieve groetjes, Sandra en Ananda.

• 04 Juli 2019 - 20:00

Joyce & Erwin:

Hi Blogsters, lieve schatten Saar&Mijk, Hoe kan t ook anders; een blog van the two of you ;-) Jullie dag trok als een film aan ons voorbij. Ik las m hardop voor aan Erwin die hartelijk kon lachen om de gescheurde broek met oranje onderbroek! Hebben jullie trouwens al in elkaars armen gelegen meiden? En hebben jullie elkaar al gebombardeerd met de knuffels die wij (de mama’s) normaal altijd krijgen? Wij sturen nu meteen ff dikke virtuele knuffels mee naar Oeganda, voor de hele Oegandagroep... Trots op jullie !!! Xx

• 04 Juli 2019 - 20:32

Tanja:

Wederom een leuke blog. Na het bestuderen van de tekeningen dan uiteindelijk een start gemaakt met het uitzetten van de bouw, goed bezig. (Mooie werkschoenen Nico). Niels, als je Sarah je mooie oranje onderbroek had willen laten zien, had dat toch ook op een andere manier gekund, of wilde je weer de blits maken met de duct tape? Hopelijk was het vandaag wat koeler weer en wat minder zweten. Groetjes.

• 05 Juli 2019 - 02:48

Lilian:

Goeiemorgen allemaal. Wat een leuke blog vandaag. Ik heb zo moeten lachen. Tim herkenbaar dat kinderen achter je aan lopen. Maar het was misschien iets to fast, haha.
    Leuk dat jullie met de bouw begonnen zijn.
    Tim hier was het gisteren 38 gr in de schaduw. Dus dat wordt ook vroeg opstaan als ik iets wil doen.
    Stijn wat goed om te weten dat jij zo goed bent met de was, grote wasjes , kleine wasjes.....
    Iedereen heel veel plezier vandaag. Wacht met ongeduld op de nieuwe verhalen.
    Tim dikke knuffels van mam

• 05 Juli 2019 - 03:02

Guido Ritzen :

Hoi allemaal,

Geweldig om te lezen en zien dat jullie zijn begonnen met waar jullie eigenlijk voor gekomen zijn: het begin maken met de bouw van wat uiteindelijk een nieuw schoolgebouw moet worden. Tim is al flink aan het filmen zie ik. Ik hoop dat het een verzameling wordt van mooie momenten waar we later met plezier naar terug kunnen kijken. Maar Tim, als je altijd ACHTER de camera staat hebben we straks geen herrinneringen waar ook jij op staat. En dat zou ik natuurlijk wel leuk vinden. Dus af en toe de camera ook even uit handen geven.... Het zit Tim ook niet echt mee deze vakantie tot nu toe... Eerst zingt hij een mooi liedje waarna mensen komen smeken om ermee op te houden, nu gaat hij gezellig spelen met de kinderen daar en lopen ze kotsend van de draaimolen af ....Ik hou mijn hart vast voor hetgeen er nog komen gaat ...haha ! Heb nog veel plezier samen daar .. en ik kijk weer uit naar jullie volgende bericht.

• 05 Juli 2019 - 04:47

Jacqueline:

Ik volg jullie ook!!
    Lees alles, supertof, maar moet nu gaan werken!

• 05 Juli 2019 - 04:50

Bianca.:

Hallo allemaal, het begin is dus gemaakt, vandaag gaat het een vroege ochtend worden voor jullie, ben nu al benieuwd naar het volgende blog. Groetjes en voor Jarno een dikke knuffel.

• 05 Juli 2019 - 05:05

Roy En Chantal:

Hallo allemaal. Zo leuk om iedere dag een blog met jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken! We zitten nu iedere avond met smacht te wachten naar een nieuw verslag :)
    We zien dat jullie de bouw van de school al aan het uitzetten zijn. Nico heeft jullie zo te zien al goed ingewerkt....want de bouwtekeningen worden als echte bouwkundigen bestudeerd:)
    Geweldig om te zien hoe jullie je als groep inzetten samen met de begeleiders!
    Groetjes aan jullie allemaal. Roy en Chantal
    En voor Youri ook groetjes van beide opa's en oma's, Pascal en zijn jongens!

• 05 Juli 2019 - 07:03

Miriam:

Hoi ‘bouwvakkers’, want dat zijn jullie inmiddels zo te zien. Alleen onder iets andere omstandigheden als dat hier gebeurt. Tjonge wat een cultuurschok, maar ook zo mooi om letterlijk iets vanaf de grond op te bouwen en het hopelijk, in de tijd dat jullie er zijn, tot iets te zien worden. Quinty, de primitieve omstandigheden waarin Louis soms iets bouwt is hier niets bij:). Je neefjes en nichtjes vinden het ‘gewelidig’, ‘gaaf’ en ‘cool’ wat je allemaal doet in het verre Oeganda. Je krijgt heel veel groetjes van ze allemaal en ze zijn heel benieuwd naar je verhalen en hopelijk heel veel foto’s. Ook oma vraagt natuurlijk iedere dag of we iets van je vernomen hebben en hoe het met je gaat. Ze heeft het filmpje van het koken inmiddels ook gezien en wat zegt ze dan?... ‘die klein priej deit ut toch mêr’.
    Heel veel succes vandaag allemaal met de verdere ‘bouwwerkzaamheden’ in voor onze begrippen zeer uitzonderlijke omstandigheden!
    Groetjes, Miriam

• 05 Juli 2019 - 07:52

José En Bert:

Hallo zwoegers. Het begin van de bouw is gemaakt. Het feest is nu echt begonnen. Vroeg uit de veren om aan het werk te gaan. Welkom bij onze club ;-)))
    Leuk om via het filmpje, te zien via app van ouderssmcgoesoeganda2019, hoe jullie chillen en relaxt op onze reacties reageren. Lynn, op beeld zie je er goed uit. We maken ons geen zorgen. Maak er vandaag samen met je reisgenoten een leuke dag van en zweet niet teveel. Thuis vragen veel mensen hoe het met je gaat. Wij kunnen alleen maar zeggen dat het goed gaat, gezien de foto’s en filmpjes. Esmee wilde al komen logeren en realiseerde zich pas later dat je niet thuis was. Je kent haar toch.... Je krijgt de groeten van iedereen en wij wensen je veel succes. Liefs en dikke kus en knuffels van pap en mam.

• 05 Juli 2019 - 08:23

Jarno Senior:

geweldig om te zien hoe daar alles in zijn werk gaat met bamboepalen de bouw uitzetten schitterend. Oostenrijk was een super weekend Jarno max verstappen op de 1e plaats we hebben gefeest bij johnboy op de camping. de groetjes van de jongens uit de garage.

• 05 Juli 2019 - 11:38

Sjannie Cox Greveraars :

Hallo allemaal , maar vooral mijn lieve kleindochter Sarah . Ik zie en hoor dat de vakantie erg leuk is maar warm , daar moeten jullie inmiddels toch aan gewend zijn met de heetste Juni ooit in Nederland.

• 05 Juli 2019 - 11:41

Sjannie :

Nog even met mij ik zie dat de helft van mijn tekst niet door gekomen is , niet erg ik geef nog graag een dikke knuffel aan Sarah en iedereen veel groetjes . Nog een fijne vakantie allemaal! Oma sjannie .

• 05 Juli 2019 - 12:12

Marian En Nico :

Wat een plezier om jullie blogs te lezen .Dan is het net of we er een beetje bij zijn .Ik zeg we want ik lees jullie blogs ook aan opa (Nico )voor .Veel succes met het bouw project. Leuk om het begin te zien opbouwen.En daar heb je geen Droger nodig,de was droogt onder jullie handen .Wens jullie weer een gezellige avond ,lieve groetjes en knuffel voor jasmijn ,en een beetje voor allemaal..

• 05 Juli 2019 - 12:41

Maaike Cima:

Ik dacht vandaag, ik ga die blog eens lezen. Is die meteen door o.a. Saar geschreven! Wat een geweldig verhaal! En prachtige fotos! Prachtige ervaringen en mooie herinneringen maken jullie samen! Dan die reactie van Dirkje, zus van saar, zo leuk en mooi geschreven; kreeg ik wel ff een brok van in mijn keel!
    veel liefs Saar, ik mis je wel hoor! Veel liefs ook aan Nestar!

• 05 Juli 2019 - 14:22

Karina:

Hallo lieve allemaal, zweten, zweten, zweten nou dat doen we hier ook hoor. De beestjes zoeken hier nog liever de koelte van de vloer dan dat ze op de bank, stoel of hun plaats liggen. Maar laten we niet klagen en genieten van de zon. We moeten genoeg vit.D opdoen om de winter weer te doorstaan ;-)
    Wat een smakelijke blog weer. Jullie maken nog steeds genoeg mee om die phone niet te missen.
    Zeg Jas, ben je nog wel aanwezig daar? Of verstop je je alleen maar achter je fotocamera? Ik zeg niet doen, want straks gelooft niemand dat je echt in Oeganda bent geweest. Ik zeg....tadaaaa...show yourself!
    Ja tuurlijk zegt je gekke moeder dit. Zullen de afkickverschijnselen wel zijn dat we nu niet samen onze gekke momentjes hebben haha. Nou meissie ik zal je niet verder in verlegenheid brengen. Ik wens jullie allemaal nog een gezellige avond en voor straks welterusten. Lieve groetjes vanuit een zonnig Heerlen en weer die extra knuff voor jou Jasmijn XX Lyttmab mam, Bonnie, Romy en een dikke kuschel van Plato xxxx

• 05 Juli 2019 - 16:33

Inga:

Weer goed nieuws uit Nederland: volgend jaar is het songfestival in Maastricht!!
    Stijn, niet zo maar weggaan hè. Het duurt even, maar uiteindelijk missen ze je blijkbaar toch. We hadden ook afgesproken dat je in de keuken zou helpen, zodat je thuis ook lekker Oegandees kan koken. Heb je al recepten of ben ik nu te veeleisend? En Tim, voorzichtig met die schattige kindjes. Ze zien er op de foto’s zo lief uit, ongelofelijk om te zien dat jullie daar echt zijn. Ik ben trouwens ook onder de indruk van jullie schildertalent, dat is al een heel oppervlak. Trouwens, jullie zelf zijn al wit, daar hoeft geen verf meer op hoor, haha.
    Geniet samen van alles, ben heeeeel zuinig op de begeleiders en ga door met de geweldige blogs. Ik kijk er iedere dag weer naar uit.
    Veel groetjes van Inga en ook van Camiel (die voelt zich ook al aardig thuis op de camping)

• 05 Juli 2019 - 17:08

Inga:

Oeps, mijn goede nieuws over het songfestival was iets te voorbarig. Ik had alleen de titel van het nieuwsbericht gelezen. Blijft nog spannend, niet?

• 05 Juli 2019 - 17:08

• 05 Juli 2019 - 18:38

Chantal En Frank:

Hey klusteam,leuke blog weer! Volgens mij zijn jullie al helemaal ingeburgerd daar. Jullie doen het fantastisch daar. Hier hoeven we niet meer te zweten. Lekker windje was er vandaag. Oooh,max...ik heb je lacoste sneakers kunnen regelen,dankzij Petra ;) Tot gauw weer! We blijven jullie volgen.