Oerend hard op de motor - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu Oerend hard op de motor - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

Oerend hard op de motor

Door: Ward, Youri

10 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

Vandaag zijn we om half acht gewekt omdat het ontbijt volgens de planning om 8 uur zou arriveren. Zoals dit al vaker bleek, loopt de planning in Afrika niet zo nauw. Toen het ontbijt om half 11 arriveerde was iedereen dus al een tijdje wakker. We zijn de tijd doorgekomen met gezelschapselletjes. Zo ging het er nog al heet aan toe bij een potje kwartetten waarbij Jarno en Stijn de regels van het spel niet zo serieus namen, dit zorgde natuurlijk voor enige frustratie. Seray, Ward, Jillin en Inge kregen deze oorlog niet mee omdat ze samen met Nico het bouwraam gingen maken. In de inmiddels beroemde pick-up truck van Alex reden zij naar de construction site. Met touw en piketten werden de randen van het gebouw aangegeven en hierna begonnen wij aan het bouwraam. Om alles nauwkeurig uit te zetten moesten we een ouderwetse bouwhaak van hout maken en piketten zagen. Na een korte zaagles van Nico hadden we alle benodigdheden bij elkaar. Toen we een goed anderhalf uur hadden gewerkt, hadden we al een mooi stuk bouwraam uitgezet. Er werd ons bij de terugkeer ook nog een koe aangeboden door de locals, maar dit aanbod sloegen wij helaas af. Hierna was het voor Seray, Ward, Jillin en Inge ook tijd voor het ontbijt, vandaag schafte de pot tot ieders vreugde weer pannenkoeken.
In het begin van de middag vertrokken wij op een avontuurlijke manier naar de middelbare school voor meisjes, de YY Okot Memorial School. Nestar had namelijk geregeld dat wij allemaal plaats konden nemen achterop een boda boda (taxibrommer). Eenmaal aangekomen op de middelbare school was het tijd voor lunch, dit was helaas een stuk somberder dan het ontbijt omdat het droge boterhammen met jam betrof. Dit werd echter opgevrolijkt door de muziek van Minou en haar gitaar waarmee iedereen luidkeels meezong.
Hierna kregen we een rondleiding door de school, we namen onder andere een kijkje in het computerlab (ja een computerlab, weliswaar 30 computers voor 800 leerlingen maar er was wel degelijk een computerruimte). Verder bezochten we nog de bibliotheek en diverse klaslokalen waarin we gelijkenissen zagen tussen de lesstof daar en op SMC. Ook namen we een kijkje in de slaapzalen van de meiden (het is namelijk een kostschool) en de keuken.
Na afloop van de rondleiding werden we begeleid naar de grote hal waarin alle leerlingen en leraren zich hadden verzameld. Na een kort welkomstwoord werd al gauw duidelijk dat het de bedoeling was dat de geplande presentaties voor ál deze leerlingen opgevoerd moesten worden. Dit tot grote schrik van Mijke, Stijn, Tim, Ward en Youri die dachten dat ze hun presentaties maar aan één klasje moesten geven… ff slikken dus. Maaaaarrrr toen we onze moed bijeengeraapt hadden, begonnen we met de presentaties over klimaatverandering en de Deltawerken.
Hierna werd door beide scholen een muziekstukje opgevoerd, wij zongen ons reislied en een aantal leerlingen van de school voerde een traditionele Dingi Dingi dans op. Toen was het tijd voor sport, er werd een vriendschappelijke wedstrijd volleybal gespeeld, het thuisteam bleek beter te zijn maar bij ons was aan inzet geen gebrek. De leerlingen die niet meededen maakte vrienden met de leerlingen van de school en deze vriendschappen zijn met foto’s vastgelegd.
Toen bleek dat we ook konden aanschuiven bij een feestmaaltijd voor ons en de leraren van de school. Heel vrolijk schepten een aantal mensen een bruine substantie op hun bord in de veronderstelling dat het chocolade bevatte. Helaas woar dit neet ut gevaal. Ut leek es of veer op zaaaandj kauwden dat zik ich dich , sjus wie maasklei wat unne nutte troep. Veer dinke das se beter noa de Hornbach kins goan en dich ene zak potgrond op kins vrete, dat smakt nog beter.
Ach ja we kunnen ook overdrijven, de aardappelen, rijst en de spinazie waren wel gewoon lekker.
Na het feestmaal bedankten we de directrice voor de gastvrijheid en keerden we terug naar het hotel, dit keer helaas niet achterop bij de plaatselijke Satudarah (haha grapske hoor) maar gewoon te voet.
Groetjes van Ward, Youri en de rest van de zandhappers!

• 10 Juli 2019 - 19:02

Laura En Rob:

Hey Ward, Youri en de rest van de zandhappers,

Jeetje zeg, wat een boel activiteiten ... en dat allemaal op één dag. En wat stoer om de presentatie te houden voor honderden mensen in een grote zaal. Echt super gaaf dat jullie gewoon je tanden er in gezet hebben en het gedaan hebben. En dat ook nog eens over de klimaatverandering ... niet het gemakkelijkste onderwerp lijkt me zo. Menigeen zou volledig dichtklappen denk ik, maar jullie staan er redelijk ontspannen bij. Vooral Ward, trouwens :-)

Als ik jullie eetervaringen lees wordt het volgens mij tijd voor Stan om een nieuwe lading brood te maken. Zeker als de bouwmaterialen inmiddels verward worden met het voedsel.

Wij verblijven momenteen een paar dagaen in de Ardennen, samen met Luuk. Is ook leuk, maar haalt het niet bij de ervaring die jullie aan het opdoen zijn daar. Zeker ook nog eens met een waanzinnige safari in het verschiet op het einde.

Lieve mannen en vrouwen. Pas goed op jullie zelf (en elkaar) en heel veel plezier met de tweede helft van jullie factastische reis. Pas een beetje op met de chocopasta ennuh ... succes met de volleybaltraining (want ik neem aan dat jullie de volgende partij willen winnen, toch?).

Groetjes uit Durbuy (B) van Laura, Rob, Luuk en Nori.

• 10 Juli 2019 - 19:13

Paul & Lia.:

Hallo daar allemaal.
    Terwijl de blog binnen komt zitten wij naar een natuurfilm te kijken van een van de parken in Oeganda er mooi.Maar wat we zeker ook mooi vinden is de inzet ,de foto's de verhalen de creatieve oplossingen
    die jullie met het thuisfront delen . Geweldig .
    Ga vooral zo door en maak er nog een mooie tijd van want de helft zit er al op.
    Allemaal de groetjes
    En voor Jillin een dikke knuffel.

• 10 Juli 2019 - 20:28

Roger:

Wat een geweldige verhalen toch weer iedere dag. De foto's en video's via de app-groep geven ons thuisblijvers een mooie inkijk in jullie dagen en hoe bijzonder alle events zijn. Echt uniek wat jullie allemaal meemaken. Petje af voor de jongelui die voor de hele school een presentatie hebben gegeven, dat zag er goed uit. Ben benieuwd hoe klimaatverandering door de Oegandezen beleefd en benaderd wordt en hoe ze zich daarop denken aan te passen. Verder zien we jullie alleen maar goed bezig dus ga zo door. Ben heel benieuwd hoe de safari zal zijn en zie uit naar jullie nieuwe verhalen. Veel plezier allemaal de komende dagen en een speciale en hele hele dikke knuffel voor Saar!!

• 10 Juli 2019 - 22:52

Frans Aarts:

Marie en Frans uit Washington DC zijn heel trots om de kinderen in de VS
    op de hoogte te houden wat jullie doen in Oeganda.
    Zij doen een zomerkamp wat omgerekendt 525 Euro kost per week, waar iedere dag eten
    en drinken wordt weggegooidt, niet wetende dat aan de andere kant van de wereld
    water en voedsel is niet een allerdaagse aanwezigheid is.
    Wij proberen hun dagelijks op de hoogte te houden wat jullie in Oeganda doen.

De kinderen zijn zeer trots op jullie, en realiseren zich meer en meer dat ze zich in een
    bevoorrechte positive bevinden.

Keep going strong team ! Frans and Marie

• 11 Juli 2019 - 02:45

Camiel & Inga Peerlings:

Hoi Stijn en alle andere Oegandagangers,
    Met steeds grotere verbazing lees ik jullie blogs, met name het vroege opstaan is (voor Stijn) uitzonderlijk te noemen. Thuis heeft hij alleen een kapotte wekkerradio die pas vanaf 11.00 uur aanslaat. Tot nu toe voldeed dat ding dus prima maar als de norm nu 6.30 wordt zullen helaas moeten gaan sparen voor een nieuwe. Ben benieuwd of deze trend zich thuis doorzet. Overigens lijkt me het vroege opstaan meteen de verklaring van de ‘oorlog’ tijdens het kwartetten. Stijn laten uitslapen doet wonderen voor zijn humeur en gedrag. Overigens is dit valsspelen zeer herkenbaar. Tijdens kaartspelletjes met oma en opa Peerlings (Remmen) is dit officieus opgenomen in de spelregels. Vooral oma en mamma zijn ook zeer bedreven in dit kaartspel.
    Verder erg knap dat jullie voor zo’n groot publiek jullie presentaties hebben gegeven, zal niet makkelijk zijn geweest, top!
    Last but not least: ma en ik hadden de hoop nog een mooi Oegandees kookboek vol met exotische recepten over te houden aan jullie avontuur maar tot nu toe komen we niet verder dan friet, pasta bolognaise, pannenkoeken en witte rijst. Bijna waren we gelukkig toen de bruine substantie in het blog verscheen maar dat blonk nou niet echt uit in kwaliteit. We blijven hopen op een paar juweeltjes!

• 11 Juli 2019 - 04:03

Chantal En Roy:

Hoi Ward, Youri en de rest van de oerend hard Oegandagangers,

Nauwelijks bijgekomen van jullie andere avonturen en dan gaan jullie ook nog even een presentatie geven voor zo'n grote groep. Wij hadden jullie gezichten wel willen zien toen jullie die volle zaal met 800 leerlingen zagen en wetende dat je een presentatie moest geven. Gelukkig is de stroom niet uitgevallen en heeft de beamer zijn werk kunnen doen, want die 4 papieren kopieën van jullie presentatie die in de reis bagage zijn gestopt waren duidelijk niet voldoende geweest, haha.....
    We zijn wel ontzettend trots dat jullie ook dit weer "gewoon" gedaan hebben, wat een ervaring moet dat geweest zijn. En zeker nadat jullie hadden mee gedaan aan de TT in Kitgum.
    Wat een toeschouwers ook bij de volleybalwedstrijd, daar zijn veel amateurclubs jaloers op. Jammer van het resultaat, maar alleen al deze wedstrijd spelen is een prachtige belevenis.
    En dan wordt er ook nog gezongen en gedanst.
    Wij hopen dat de "potgrond" niet al te zwaar op de maag heeft gelegen en dat de aardappelen, rijst en spinazie jullie knorrende buikjes wel heeft kunnen vullen.
    En niet te vergeten de bouwstart van de nieuwe school gaat ook gewoon door......ongelofelijk en bijna onvoorstelbaar voor ons als we niet al jullie verhalen, foto's en filmpjes zouden hebben.
    Tot slot weer een hele dikke knuffel voor Youri.
    Groetjes aan jullie allemaal.
    Chantal en Roy

• 11 Juli 2019 - 05:04

Lilian:

Hallo allemaal. Zo wat een drukke en enerverende dag hebben jullie achter de rug! Jullie staan niet alleen vroeg op maar gaan ook laat naar bed. Zeker gezien het tijdstip waarop het blog verschijnt. En dat is natuurlijk te leuk om daar niet op te wachten.
    Geweldig jullie gemotoriseerd vervoer naar school. En super knap dat jullie, Stijn, Youri, Ward, Mijke en Tim voor zoveel mensen een presentatie hebben gegeven.
    Volgens mij leggen jullie daar ook behoorlijke afstanden te voet af.
    Jammer dat jullie gisteren i.p.v. chocolade mouse potgrond kregen, haha. Ik probeer me de blikken voor te stellen bij de eerste hap...
    Ik geniet enorm van jullie verhalen. Ook vandaag weer veel plezier allemaal! Als jullie spelletjes doen, Stijn niet te veel foetelen. Je moeder of vader heeft nu precies verteld hoe het zit.
    Tot het volgende blog! Groetjes en voor Tim weer een dikke knuffel!

• 11 Juli 2019 - 05:07

Leon En Annemarie:

OEI IK GROEI : Hallo bezige bijen, wat zijn jullie goed bezig daar. Iedere dag weer groeien, niet alleen jullie werk daar dat groeit, maar ook jullie levenservaring, omgaan met een andere cultuur, een team worden met een groep die elkaar niet heel goed kent, jullie talenten benutten of ontdekken en vooral je eigen ik beter leren kennen. Maar jullie doen het toch maar ff op jullie leeftijd. Zo trots op Seray en jullie allemaal. Dus geniet nog even want het is nog maar een week. Seray je krijgt de groetjes van Lisa en Elise. xxx

• 11 Juli 2019 - 05:31

Heccie Met Veel Stackie:

Nou nou, zo’n presentatie is toch wat heavier dan eentje van duits. Jammer dat de Satudarah Ugandae niet meer beschikbaar was, but you know da wae. Ik snap jullie problemen met het zandhappen, het water is zo zout dat ik inmiddels al 2 hele potjes zout naar achter heb gewerkt. De OJO Triple J’s lezen met veel plezier de blogs. Geniet nog maar even van jullie unieke reis want voor je het weet staan wij weer voor jullie neus. (Tim, Youri en Stijn) en de rest van de toppers ook nog een fijne reis gewenst.

• 11 Juli 2019 - 05:39

Bas :

Hiii zandhappers, en fakka Mijke! Alles lekker pum? Super om te lezen over al die activiteiten, en zo veel op één dag. Hoop dat de presentatie ook goed is gegaan, en ik ben benieuwd hoe je het ervaart Mijke!
    Ik heb dinsdag Mn diploma-uitreiking gehad en lekker geluncht met mama en Sven.
    Geniet nog lekker, en sjiek um te zien dat geer t leuk hub doa. Dikke knoevel vaan miech sjah! Xx

• 11 Juli 2019 - 06:05

Max Ghielen:

Hallo allemaal,
    Wat mooi om te zien hoe jullie allemaal de handen uit de mouwen steken, de jeugd is de toekomst en jullie laten dat heel goed zien. Als ik de foto's en filmpjes voorbij zie komen moet ik gelijk terugdenken aan mijn eigen avontuur in Zuid Afrika een paar jaar geleden. Ga zo door toppers!!
    Lieve Myke, je word nog altijd heel erg gemist. Maak je maar geen zorgen over mij, voor je het weet ben je weer thuis en kan je me alles vertellen wat je hebt gezien en meegemaakt. Love you sjat XXX

• 11 Juli 2019 - 06:34

Rob :

Wát een leuke verslagen en foto's. Goed bezig allemaal. En muis geniet van de safari en alle anderen natuurlijk ook. Dikke poen. fff

• 11 Juli 2019 - 07:00

Raymond En Brigitte:

Echt knap dat jullie presentaties hebben gehouden over klimaatverandering, deltaweken en Nederland. En wat een opkomst; bomvolle zaal. Daar krijg je toch zeker wel een positief gevoel van. Daarnaast de ritjes door de zanderige wegen achterop de brommer taxi's, leuk en avontuurlijk! Aan de foto’s en video’s is duidelijk te zien dat jullie de draai goed gevonden hebben in Oeganda. Blijkbaar valt de stroom regelmatig uit bij jullie, maar wat maakt het uit. Jullie hebben al laten weten dat dit creatief opgelost wordt. Tja, van de nood een deugd maken, ook dat leer je in Afrika.
    En Fleur, hoewel we je thuis echt wel missen, kun je nu mooi genieten van een bijzondere reis. Nog veel plezier allemaal met de komende activiteiten en “take care”.

• 11 Juli 2019 - 07:55

Loek:

Hallo zandhappers,
    Goed bezig hoor allemaal! Mooi om te zien dat jullie met drie man op een motor zitten te crossen. Leuke blogs trouwens. Stijn, Tim en Youri succes als jullie terugkomen van Oeganda. De OJO TRIPLE J"s zal jullie telefoon hoogst waarschijnlijk laten ontploffen. Als jullie terugkomen zullen we wel met zijn allen een zak potgrond van de Hornbach eten. Hier in Portugal ook alles flex. Het is hier heel koud. Bijna elke dag 40 graden. Ik heb helaas niet 2 potjes zout opgegeten zoals Martijn.
    Nogmaals allemaal veel plezier in Oeganda.
    Groeten uit Portugal.

• 11 Juli 2019 - 08:00

Birgitte:

Met héél veel plezier lees ik jullie verhalen en bekijk ik de foto's, wat een avonturen beleven jullie !!!
    De school knapt al aardig op en die schilderingen zien er práchtig uit.
    Ik vraag me alleen wel af waarom de nieuwe school zo'n eind uit de buurt van de bewoonde wereld komt te liggen want ik begrijp dat het toch wel een half uur lopen is, best pittig voor de kinderen straks !! Kan best dat ik iets gemist heb hoor in de voorgaande communicatie maar dit vroeg ik me gewoon af :-)
    En Stan, je mag voor ons ook best een keer brood bakken dan zijn wij je testpanel ... en dan vooral opa natuurlijk. Het zag er in ieder geval héérlijk uit.
    Heel veel lieve groetjes aan allemaal en veel succes en plezier verder van Birgitte (tante van Stan)

• 11 Juli 2019 - 08:37

Marian En Nico :

Hallo zandhappers ,wat een belevenissen weer .ik denk dat als jullie thuis komen de eerste tijd geen rijst of pannenkoeken kunnen zien .Hoewel dat natuurlijk altijd nog beter smaakt da de droge praxis hap haha Wat een leuke bijeenkomst en de weg erheen (brommertaxi)op de plaatselijke school .Met hele leuke foto’s bijgevoegd .wens jullie nog fijne en leerzame dagen toe .lieve jasmijn mis je wel hoor,lieve groetjes van opa en oma .En natuurlijk voor de hele groep .

• 11 Juli 2019 - 08:55

Pascal:

Yes Minou eindelijk gitaar zien spelen in Oeganda. Wel vervelend voor de rest van de groep dat ze er naar hebben moeten luisteren. haha.
    Groet,
    Pascal

• 11 Juli 2019 - 10:46

Rik:

Goed bezig allemaal. De blogs zijn zeer interessant om te lezen, maar ik blijf natuurlijk uitkijken naar jullie verhalen als jullie weer terug in Limburg zijn! En nog even speciaal voor Youri en zijn zandhappen: als je weer terug bent zal ik wel met een zak zand voor jouw deur steun!

Nog veel succes allemaal en veel plezier!

• 11 Juli 2019 - 11:23

Miriam:

Hey duizendpoten, bij het lezen van jullie blogs lijkt het wel of een dag bij jullie méér dan 24 uur heeft. Ongelofelijk wat er allemaal kan binnen een etmaal in Afrika. Slapen jullie überhaupt nog wel? Maar één ding spat iedere keer weer uit de verhalen en zien we terug in foto’s en filmpjes.....de uitbundigheid, gezelligheid en saamhorigheid tussen jullie en de plaatselijke bevolking. Zo mooi om dat te zien!!!
    Oh ja Quinty.... Bert is stinkend jaloers op de bestuurder van de taxibrommer, die jou en Lynn blijkbaar wel achterop zijn bolide krijgt. Dat is Bert met zijn motor tot nu toe niet gelukt.... maar nu heeft hij weer hoop:)
    Benieuwd welke verrassingen jullie nog in petto hebben gedurende de rest van jullie verblijf. Wij zijn fan en volgen jullie met heel veel trots en plezier.
    Lieve groetjes aan allen en speciaal voor ‘blutsch’ Quinty xxx
    Miriam

• 11 Juli 2019 - 15:29

Karina:

Hallo allemaal,
    Wat een geweldige blog weer en zoveel meegemaakt. Mijke, Stijn, Tim, Ward en Youri dikke complimenten om voor even 800 man een presentatie te geven. Waarschijnlijk maar goed ook dat jullie niet wisten dat het voor de hele school was. Nu was het gewoon gaan met die banaan. En het ziet er goed uit op de foto's hoor.
    Wat heb ik gelachen toen de foto's binnen kwamen via de app jullie allemaal achterop de boda boda. Hilarisch gewoon. Ik zag het al helemaal voor me. Dat zal een ritje zijn geweest met volop lachen, gieren,brullen...en ik denk ook gillen ;-))) Wat zullen jullie straks het eten weer waarderen hier. Jasmijn jij wilde friet met zuurvlees. Ik kan het ook met rijst maken hoor. Je moet niet nl te snel omschakelen. Wij gaan hier iig nu aan de sperzieboontjes, krieltjes en een gemarineerd stukje kipfilet...mmmmmm
    Hele gezelige avond nog met elkaar en voor straks welterusten. Lieve groetjes uit Heerlen en een dikke knuff voor ons lachebekkie Jasmijn. Xxxx liefs Mam, Bonnie, Romy en een kuschel van je Plaatje xxxx

• 11 Juli 2019 - 15:38

Tanja:

Hallo Ward Youri en de rest,
    Als ik jullie blog zo lees was het een spannende dag vandaag. Zelfs het eten was een spannende verrassing, Niels heb jij ook van die smurrie gegeten? Ik hoop dat je darmen dat overleefd hebben. Ik heb niets meer van je gehoord, dus ik hoop dat alles weer goed gaat (maak me natuurlijk toch wel een beetje zorgen, zo gaat dat met moeders). Ik zal jullie verder niet vermoeien met verhalen over het thuisfront, en wens jullie heel veel plezier met de safari en hoop dat jullie wat geluk hebben bij het spotten van de wilde dieren. Jullie hebben vandaag in ieder geval al wat geiten kunnen bekijken. Groetjes aan iedereen, en een dikke knuffel voor Niels.

• 11 Juli 2019 - 15:57

Jacky, Ferdy, José En Bert:

Hallo jongelui, hoi lynn. Wat beleven jullie weer fantastische avonturen. Ron Winthagen en Ferdy viel direct op dat jullie geen helm op hadden. Maar het is ook Oeganda. Momenteel zitten we bij Ferdy en Jacky de vakantie te bespreken. Maar dit valt in het niet bij jou avonturen. Namens Jacky: onwijs veel plezier met alles wat je oppikt met al je, volgende keer de chauffeur beter vasthouden:-) Namens Ferdy: wanneer spelen we een mix toernooi? liefs van ons en tot morgen. Love you, Jacky, Ferdy, jose en Bert

• 11 Juli 2019 - 18:38

Zlatan:

Zlatan is back. Als Zlatan mee zou gaan naar Oeganda zou Oeganda meegaan naar Zlatan.

• 11 Juli 2019 - 18:41

Wout:

Sarah, hebben ze er een beetje veganistische maaltijden voor je? Hopelijk hoef je niet zoals op skikamp te vragen ‘ist das Vegan?’, want in die Afrikaanse taal daar lijkt me dat niet erg gemakkelijk. Anders is een stukje vlees een prima alternatief.

Voor jullie allen, een prettige voortzetting van de reis gewenst; komop he

• 11 Juli 2019 - 19:19

Oma En Opa Van Niels:

Hallo jongelui , Niels.
    Mooi dat wij, van het thuisfrond elke dag jullie activiteiten met veel plezier kunnen volgen. Niels als ik Je zo bezig zie moet ik denken aan de vele uren die wij samen in mijn werkplaats al klussend hebben doorgebracht. Jij met de werkkist die wij samen maakte gevuld met speelgereedschap en ik met het mijne. Ze hangen er nog in de tuin, de vogelhuisjes die wij maakte, maar ook de tuindeur die wij repareerde. Je hielp bij schilder klussen maar ook bij het repareren van de je kruiwagentje.
    Nu zien wij dat je nog veel kunt van wat je die tijd geleerd hebt. Mooi jongen ga zo door. Fijn dat jullie het werken positief ervaren en plezier hieraan beleven.

Oma en Opa

• 11 Juli 2019 - 19:40

Saskia En Oma Lie:

Dag bloggers en overige Oegandagangers,
    Goed verhaal weer en een bikkel drukke dag.
    Mooi dat jullie met zoveel vriendelijkheid zijn ontvangen bij de middelbare school en
    fijn dat pap niet wist dat je zonder helm achterop een scooter ging Saar.
    Zal vast erg leuk zijn geweest. We genieten heerlijk mee op afstand. Goed bezig allemaal! Ga zo door !!! En , geniet!!!