Attentie attentie! - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu Attentie attentie! - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

Attentie attentie!

Door: Seray, Fleur, Myke

13 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

Lieve allemaal,
Vandaag brak voor ons dag 14 aan. Terwijl sommige al om 8 uur fris en fruitig naast hun bed stonden en spelletjes aan de tafel gingen spelen, kwamen andere er om 9 uur moeizaam uit. Naarmate de reis vordert beginnen we als groep het ochtendhumeur van een aantal onder ons steeds meer te herkennen en we proberen ze dan ook te ontwijken . Na weer 20 kippen hun ei afgenomen te hebben, konden wij genieten van ons heerlijk ontbijtje met omelet. De groep werd opgesplitst in 2 delen. De eerste groep mocht als eerste de stad in, terwijl de andere groep de onafgemaakte werkzaamheden op school ging afmaken. Velen van ons waren jaloers op de voetbalshirts van de jongens en wilden zelf ook zo’n typisch Oegandees voetbalshirt, een echte neppe dus! Toen we eenmaal in het winkeltje waren aangekomen, bleek dat de jongens alles hadden opgekocht. Om ons zoutgehalte op peil te kunnen houden, ook de laatste week, kochten we met z’n alle massaal de Pringles afdeling leeg. Hierna gingen we, als herinnering voor de kinderen van de school, met z’n allen een boom verven waar we onze handen opnieuw uit de mouwen staken, dit keer om ze als blaadjes af te drukken. Om 2 uur moest iedereen terug zijn op de school, want we hadden nog een verrassing voor de ouders van specifiek uitgekozen kinderen, van kinderen die een ander thuis hebben dan dat hier gewend is. Na een lange speech van onder andere Dominic, Nestar, Nico en Monique, kreeg Johnson (de directeur van de school) de eer om de verassing aan de ouders/verzorgers bekend te maken. Nadat verteld was dat iedereen met een geitje naar huis ging, zag je de dankbaarheid en emotie loskomen bij de ouders/verzorgers. Toen wij als groep de eer kregen om deze uit te delen, mochten we ook nog mee lopen naar de woonplaats van een aantal kinderen. Weer aangekomen bij het guesthouse, kregen we om half 8 ons verdiende avondeten. Dit bestond deze keer uit spaghetti met tomatensaus en pannenkoeken op z’n Oegandees. De dag van vandaag is naar ons idee goed samengevat, maar we hebben wel nog een aantal wensen die wij als groep graag zien als we terugkomen:
Wensen blog
Jillin; Witte boterham met kaas, verse donut, spelen met Bootz
Minou; Bruine boterham met Old Amsterdam, gevulde koelkast á la Minou, Uiteten (Sushii!!)
Inge; Youri een knuffel geven, met de motor touren, gezellig avondje met vrienden
Monique; verse cappuccino, op m’n eigen motor rijden, weer samen zijn met mijn gezinnetje
Quinty; Koud glas ice thea green, naar oma toe, met z’n drieën koken
Fleur; bijpraten met familie, lekker uiteten naar mijn keuze, een opgeruimde slaapkamer
Seray; op vakantie (hint mama), alles behalve rijst eten, Roel knuffelen
Jasmijn; Frietzuurvlees met mayo, kuschelen met Plato, een opgeruimde kamer
Lynn; Koud glas melk, lekker uiteten gaan, iedereen knuffelen die ik gemist heb
Orly; een latte macchiato, Grieks eten, papa, mama en Kelsey knuffelen
Myke; avondeten naar mijn keuze (met de optie uiteten), veel kusjes van Max, dikke knuffels van de familie
Sarah; een schone en opgeruimde slaapkamer, een volle koelkast hihi, gezellig eten en bijkletsen bij oma
Niels; Bij oma pannenkoeken met spinazie eten, dikke knuffels van papa en mama (misschien ook nog van Femke) een hondje
Mijke; Knuffelen met mama, Bas en Viva, allemaal eten waar ik van geniet in de kastjes, gezellig uiteten en bijkletsen
Ward; lekker samen ergens iets gaan eten, opa en oma komen, de schildpadden eindelijk eens badderen
Stijn; döner eten, uiteten met opa en oma, Sjimmie aaien
Youri; Lekker uiteten bij de Valkenhof, met de hele familie mijn ervaringen delen
Jarno; Lekker uiteten met veel vlees en daarna iets met ons 4en gaan doen, langs opa’s en oma’s om verhalen te vertellen, goed stuk crossen
Sanne; Opgehaald worden met de hondjes, een lekker stokbroodje gezond/ broodje kroket, alles behalve rijst en bonen
Max; Frikandel speciaal, om door mijn vader en mijn moeder opgehaald te worden, bij de pizzameneeren te gaan eten
Stan; Een lekker broodje Gyros met knoflooksaus, geen rijst en bonen voor de komende maand, bij happy Italy of Sushi vandaag eten
Tim; Tim heeft geen wensen, hij had namelijk alles al bij zich ;) groetjes Minou en Jillin

Dikke knuffel aan iedereen die deze blog leest,
Fleur, Seray en natuurlijk de leukste van de groep, Myke

• 13 Juli 2019 - 16:58

Ed Grassere:

Beste geweldige , fantastische groep studenten, docenten en stagiaires. Wat zijn jullie een geweldige, enorm hard werkende en gemotiveerde groep. Jullie hebben vandaag met het verdelen van jonge meisjes geiten een heel belangrijk en blijvend statement gemaakt, waarmee jullie de kinderen en ouders van onze school een enorme stap vooruit hebben geholpen. Deze geiten vormen een basis voor een toekomst die zonder jullie voor deze families niet mogelijk zou zijn geweest. Namens Nestar en mij en de kinderen en ouders willen wij jullie nogmaals hartelijk bedanken.

• 13 Juli 2019 - 17:13

Chantal En Frank :

Hey hallo daar,jullie verhalen zijn amusant om te lezen! Iedere dag weer een nieuw avontuur. Ik denk dat Max de tijd van zijn leven had met de geitjes. Enne...max als je thuis komt mag je hier ook brood bakken. Ps,ik heb vandaag frikandel speciaal gehad! Maar alleen zo’n speciaalke eten is ook niet echt gezellig. Ik wens jullie nog een fijne avond!!

• 13 Juli 2019 - 17:30

Laura En Rob:

Hey Seray, Fleur, Myke en de rest van de geitenhoeders, goed op tijd vandaag met de blog dat is fijn zo voor het slapen gaan en jullie hadden gelijk mijn attentie! Ik begrijp dat Papa’s verjaardagsmaaltijd een hele bijzondere gaat worden, Stan .. gyros, pizza en sushi. Of mogen we het verspreiden over het weekend? Dan is Opa’s verjaardag ook gelijk geregeld. Misschien toch niet teveel tegelijkertijd daar kan je buik vast niet meer tegen. Maar we gaan ons best doen om je wensen in te willigen. Ik heb ook nog een paar wensen. Veel geknuffeld worden en je ons je verhalen vertelt ;-). Vandaag stond in het teken van de geitjes. Wat een mooi gebaar. Hopelijk gaan ze doen wat ze moeten doen en zorgen ze voor slimme leerlingen die op hun toekomst zijn voorbereid. En ik hoop dat jij morgen weer een blog schrijft Stan. Groetjes en tot morgen!

• 13 Juli 2019 - 17:32

Patrice En Margo:

Weer een prachtig verhaal deze blog. Ook fijn om te lezen dat jullie de mensen daar echt helpen. Alle lof voor de groep en de organisatie.
    Eindelijk hebben we iets van Orly gehoord. De indruk die we hadden werd bevestigd. De tijd om alle emoties kwijt te raken is veel te kort. Maar het gaat prima, ze had dit voor geen goud willen missen; dat is fantastisch om te horen. Ook Orly bevestigd dat het een enorm fijne groep is." Mama alsjeblieft voorlopig geen rijst en bonen meer". Zij is niet de enige zo te lezen. Nog enorm veel plezier de komende dagen. Dikke kus @ Orly

• 13 Juli 2019 - 18:10

Oma Peerlings:

Hallo allemaal
    Nogmaals een berichtje vanuit Boxtel.
    Ik volg jullie nog steeds vol belangstelling.zoals ik het lees hebben jullie het erg naar jullie zin.Ik ben wel benieuwd wat jullie van die lijfelijke straf vinden en ook hoe jullie die zondagsdienst ervaren hebben
    (2.20 uur)

Stijn dit kun je me allemaal
    uit de doeken doen als we samen gaan eten. Ik ben ook benieuwd naar jouw haarkleur. Allemaal nog een fijne week en een goede reis terug.

• 13 Juli 2019 - 18:21

Oma Sjannie :

Hallo allemaal , weer een mooi verhaal vandaag, geweldig !!!!!!!! Wat een mooi gebaar om de mensen een geit te geven daar is over nagedacht , ik heb de foto’ s van vandaag nog niet gezien maar heb toch al een beeld van al die mensen en de geiten bij elkaar. Jullie hebben zoveel kennis opgedaan deze weken (daar komt nog een week bij natuurlijk) daar gaan jullie in de toekomst veel aan hebben mocht het eens wat minder gaan. Leuk hoe jullie het thuisfront vast vertellen wat te doen bij thuiskomst . Nou Sarah ik vind het heerlijk als je komt dat weet je , lekker eten en vertellen maar vooral knuffelen daar zijn wij goed in . Heel veel lieve groetjes van mij zorg goed voor elkaar. Kus kus Saartje.

• 13 Juli 2019 - 18:32

Miriam Schneider:

Wat een mooie lieve wensen allemaal!
    Geniet nog van jullie laatste dagen in Oeganda. Jullie mogen heel trots zijn op jezelf.
    Heel veel liefs en Orly..... ik denk dat het wel goed komt met je wensen.
    Liefs xxxx Miriam

• 13 Juli 2019 - 18:32

Hallo Oegandagangers,
    Wat mooi en tegelijkertijd heftig om die emoties te zien en voelen bij die mensen die een geitje kregen! Dat doet je weer beseffen hoe ongelooflijk goed we het in Nederland hebben. Dit zijn wel gebeurtenissen die je bijblijven . Ik vind het leuk om al jullie wensen te lezen. Lekker eten en knuffels krijgen en/of geven. Tim heeft vast ook wel wensen, maar kon er even niet opkomen of hij hield ze liever even voor zichzelf

• 13 Juli 2019 - 18:44

Irma Ritzen:

Er is weer een stukje van mijn reactie afgevallen. Hoe dat kan weet ik niet. Ik wilde nog zeggen:
    Dat mag ook!

• 13 Juli 2019 - 19:28

Paul & Lia.:

Hallo allemaal en in het bijzonder Jillin.
    Wat een mooi emotioneel en ontroerend blog om te lezen.
    Wat een geweldig idee om geitjes te geven .
    Stilletjes aan komen de laatste Oeganda dagen in zicht wat hebben jullie veel gedaan beleefd en ondervonden de rugzakken zitten vast en zeker al goed gevuld met verhalen
    Lieve Jillin maak er nog een paar mooie dagen van zodat je weer kan terug kijken op een mooi tijd in Oeganda Kitgum Afrika.
    Oma vond de foto achter de naaimachine erg leuk hihihi.
    Dikke knuffel van pap mam en een poot van Bootz.

• 13 Juli 2019 - 19:43

Geitjes kado doen zal heel mooi zijn geweest.
    Grappig om te lezen over de eigenaardigheden die jullie van elkaar leren kennen, zoals ochtendhumeuren ....
    Ook leuk om jullie wensen te lezen ...
    We gaan zien wat we kunnen doen om je wensen te laten uitkomen Saar. Dikke kus aardbei!

• 13 Juli 2019 - 19:40

• 13 Juli 2019 - 19:43

• 14 Juli 2019 - 03:55

Lilian:

Hallo allemaal. Jullie tijd in Kitgum zit er nu echt bijna op. Het is echt bewonderenswaardig wat jullie allemaal gedaan hebben. Fijn ook dat het zo gewaardeerd wordt. En wat een geweldig idee om die geitjes cadeau te geven.
    Tim ik was erg bij met je telefoontje. Je hebt blijkbaar geen wensen kenbaar gemaakt, maar ik weet het wel en het komt vast goed.
    Heel veel succes met de voetbal wedstrijd vandaag, met wasjes doen, inpakken, shoppen, afscheid nemen en niks vergeten.
    Heel veel plezier! Groetjes voor iedereen en een dikke knuffel voor Tim.

• 14 Juli 2019 - 04:36

Pascal:

Hallo wereldreizigers,
    Wat hebben jullie als groep veel gedaan zeg. Ik heb wel het idee dat de 4 dames het idee hebben dat zij op een resort zitten en jullie samen met Nico aan het werk zijn geweest. haha . nee grapje natuurlijk. Ik ben ervan overtuigt dat Jillin, Monique, Inge en Minou ook heel hard gewerkt hebben om alles in goede banen te leiden. Even voor Minou wat nieuws vanuit Heerlen. Arons is helaas failliet gegaan. Erg jammer nu kunnen we geen gitaren meer gaan ontdekken in Heerlen. Hopelijk gaan jullie tijdens de safari wel de big 5 ontdekken. Wij gaan zeker sushi eten wanneer je weer terug bent. Mijn grootste wens is om je weer te kunnen knuffelen en natuurlijk ook om je weer te kunnen pesten.

Nog heel veel plezier,
    Pascal.

• 14 Juli 2019 - 05:08

Jarno Senior:

Goedemorgen avonturiers.
    Het is inderdaad iedere dag wachten op jullie blog en foto's altijd leuk en Intersant om te lezen en kijken wat jullie allemaal uitspoken daar. Dit is een werkvakantie in een land wat jullie nooit meer zullen vergeten. En junior dat verlanglijstje van je gaan we regelen ik denk dat het gauchos wordt een dikke lomo veroberen. De ktm,s staan bij ben zijn nog niet klaar volgende week denk ik wel ready to race. Senna gaat vandaag voor 4 dagen naar cooper dan is het echt rustig in huis. We beginnen je nu wel te missen(als kiespijn) hahaha maar een kleine week dan zijn jullie weer terug dus genieten met elkaar daar. Groetjes pap

• 14 Juli 2019 - 06:15

Ingrid En Richard:

Hallo jeugd,
    leuk elke dag jullie verhalen te lezen en foto's te zien van wat jullie allemaal beleven in het verre Oeganda.goed bezig!
    Max we zijn erg benieuwd naar jouw verhalen en hoe jij het hebt beleefd. Zo te zien heb je het wel naar je zin. Pap stuurde ons ook nog af en toe een foto door.
    Groetjes oet Heeële

• 14 Juli 2019 - 06:43

Guido Ritzen:

Hallo allemaal,

Een bijzondere dag gisteren voor iedereen denk ik. Mooi dat je iets goeds kan doen voor de mensen daar en bijzonder om te zien dat het zo gewaardeerd word. Ik hoop dat ik, als jullie terug zijn, ook nog via film en jullie verhalen een beetje mee mag genieten van dit soort momenten.
    Het lijkt me ook een bijzondere ervaring om een inkijkje te krijgen bij de mensen thuis. Iets anders dan we hier gewend zijn neem ik aan.
    Een leuke verlanglijst van iedereen bij terugkomst.
    En alle dingen die erop staan kan ik ook zo goed begrijpen.
    Gelukkig hebben wij de mogelijkheid om dit soort verlanglijsten te kunnen maken.
    En vele wensen komen waarschijnlijk ook nog uit.
    Alleen Tim die heeft natuurlijk geen wensen...hij is altijd snel tevreden.......
    Maar Tim... wensen of niet.. we gaan het toch even gezellig maken de korte tijd dat je weer terug bent in Heerlen .. Daarna meteen terug naar Griekenland om weer tot rust te komen en alle bijzondere ervaringen van de afgelopen weken te verwerken en te delen...
    Ik wens jullie allemaal nog veel succes met het afronden van jullie werkzaamheden in Kitgum en daarna weer op naar een volgend avontuur.. Ik ben weer heel benieuwd...
    Iedereen een hele fijne dag gewenst vandaag... en Tim natuurlijk in het bijzonder !!!

• 14 Juli 2019 - 06:47

Bertien:

Wat een geweldige verhalen! Jullie genieten volop, zo te lezen! Jullie zijn straks rijk aan ervaringen! @Orly, met die latte zal wel goed komen! Ik denk dat volgende week iedereen aan je lippen hangt! Geniet nog van jullie laatste dagen! Voor straks een heel veilige thuiskomst! Oom Pierre en tante Bertien

• 14 Juli 2019 - 07:05

Laura:

Een vraag die vannacht door mijn hoofd vloog .. allemaal vrouwelijke geitjes die voor nieuwe aanwas zorgen en dus geld voor onderwijs. Maar voor die nieuwe kleine geitjes is er ook een bokje nodig .. hoe zit dat?

• 14 Juli 2019 - 07:12

Leon En Annemarie:

Lieve geitenclub, wat mooi om te zien dat je mensen zo blij kunt maken met de geitjes, voor hun van levensbelang. Wat hebben jullie veel gedaan voor de mensen daar, zij zullen jullie zeker gaan missen. Wanneer vertrekken jullie voor jullie welverdiende safari ? De afgelopen 2 weken zijn omgevlogen en vrijdag zijn jullie weer thuis. Dan moeten wij ook afkicken want dan hebben we geen blogs meer om te lezen. Waarschijnlijk zullen jullie tassen leeg zijn en jullie hoofden vol...wij kunnen jullie dan weer knuffelen en luisteren naar jullie privéblog. Die zal wel iets langer zijn dan een A4 tje, denk een Aweekje of nog langer.
    Seray, vergeet je het zand niet?? :)) Tren is 32 weekjes, weegt nu 1500 gram en is niet meer in de couveuse maar ligt in een warmtebedje, hij heeft wel nog beetje extra zuurstof nodig. Geniet van de safari. Groetjes van iedereen XXX

• 14 Juli 2019 - 08:01

Miriam En Bert En Oma Lieske:

Hey mooie mensen, geweldig wat jullie in twee weken voor de locals in Kitgum hebben kunnen betekenen!!! Twee weken die voor hen onder meer de toekomst vergemakkelijkt, zoals Ed al aangeeft in zijn reactie. En voor jullie twee weken die je waarschijnlijk ook wezenlijk heeft veranderd. Deze ervaring zullen jullie de rest van je leven meedragen en de vreugde van de kinderen en ouders na het krijgen van de geiten zal voor altijd op jullie netvlies gebrand zijn. Jullie maken dus écht het verschil met voor onze begrippen heel eenvoudige middelen!!!!
    En dat jullie veranderd zijn blijkt al uit de zeer bescheiden wensen voor thuiskomst: knuffelen, opa’s en oma's bezoeken, bruine boterham, witte boterham, glas koude melk, lekker en gevarieerd eten etc.
    En Quinty... de ice tea green staat al koud, koken met z’n drieën staat al gepland en dan natuurlijk oma Lieske...... Dagelijks vraagt ze hoe het met je gaat en of we iets van je gehoord hebben. Want je weet ze is niet van de computers en internet; een blog zelf volgen wordt dan lastig. Maar wat is ze trots op je!!!! En je begrijpt dat ze niet kan wachten om je weer eens lekker te kunnen knuffelen. Dus ook die wens is eenvoudig in te willigen.
    Lieve allemaal, maak er nog een mooie laatste week van met z’n allen!!!
    Tot blogs en tot knuffels aanstaande vrijdag.
    Liefs, Miriam, Bert en oma Lieske❤️

• 14 Juli 2019 - 08:14

Joyce:

Hi geitenhoeders, prachtig zeg, geitjes die toekomst bieden!
    Ik hoop, Mijke, dat het knuffelen met de geitjes je blog-wensen gisteren al een beetje heeft vervuld. Ik snap dat geitjes iets anders zijn dan mij & Bas knuffelen, maar Viva & geitjes komt al aardig in de richting ;-)
    Wij kunnen hier niet wachten jou weer te knuffelen.
    Wat een leuke foto's ook van gisteren! Super om te zien. Zeker ook de foto van de wereldkaart, top! Hard gewerkt groupie; (ook) jullie resultaat mag er zijn.
    Hoe gaat het met de leiding? Volgens mij doen jullie er echt (meer dan) alles aan om deze reis tot een onvergetelijk herinnering te maken. Genieten jullie zelf ook? DANKjulliewel!!
    Dagdag allemaal, kisssssss Mijkie, Xx

• 14 Juli 2019 - 08:26

Chantal En Roy:

Hallo kanjers. Jullie mogen echt allemaal trots op jezelf zijn. Wij ouders, familie's, vrienden en kennissen zijn ook heel trots. De reacties op alle blogs stromen over van emotie en waardering en respect. Hoe mooi is het dat door het schenken van kleine geitjes jullie een bijdrage kunnen leveren aan de toekomst van ouders en hun kinderen.
    De dankbaarheid van de mensen is groot.
    Wij zijn vandaag ook weer benieuwd naar jullie avonturen, vooral de voetbalwedstrijd tegen de leraren ( gaat toch wel nog door?). Hebben jullie de koffers al ingepakt voor de safari?
    Veel plezier de laatste week.
    Youri, Valkenhof gaat goed komen, thuis zijn we ook al bezig om een nieuwe voorraad aan proviand in te slaan.....Dikke knuffel en veel plezier nog.

Groetjes aan allemaal,
    Roy en Chantal

• 14 Juli 2019 - 10:01

Karina:

Hallo allemaal, ongelooflijk wat een verschil zo'n geitje kan uitmaken voor een familie daar. Hoe mooi is het dan ook dat jullie een aantal van deze behoeftige mensen hebben kunnen helpen. Wat een mooie middag zal dat geweest zijn. Hoe leuk om al jullie wensen te lezen, en zoals jullie zelf ook lezen zijn alle ouders, familie, vrienden dolblij om deze straks te kunnen inwilligen. Wij hier ook hoor Jasmijn. Op Room zul je wel een weekje moeten wachten zoals je al wist, maar opa en oma komen het weekend(ook nog voor Bon haar verjaardag) om jou verhalen gelijk te horen en je een dikke knuffel te geven. Hoe mooi is het om in deze laatste dagen nog een prachtige safari te mogen maken. Dat jullie toch wel bevoorrecht zijn hebben jullie deze afgelopen 2 weken dagelijks kunnen zien. Ik ben trots op jullie allemaal ja ook de leiding, wat jullie met elkaar als groep daar hebben gedaan. Respect hiervoor.
    Lieve allemaal nog een fijne avond samen, lieve groetjes en ja Jas, voor jou weer een dikke knuff.
    Liefs mam, Bonnie, Romy en een kuschel van Plato XXXX

• 14 Juli 2019 - 10:07

José En Bert:

Hallo Allemaal. Wat hebben we ook nu weer genoten van jullie blog. Met geringe middelen grote daden verrichten. Jullie doen zoveel goeds, beseffen jullie dat zelf wel? Jullie worden niet alleen gewaardeerd en gerespecteerd door de lokale bevolking van Kitgum maar ook door ons ouders, familie vrienden en bekenden. Dit blijkt ook uit de reacties van iedereen op jullie verhalen, foto’s etc. Wat verder op valt en jullie siert is de bescheidenheid van jullie wensen.... Wellicht dat menig ouder met een lach en een traan het wensen blog heeft gelezen. Reken maar dat jullie wensen vervuld zullen worden :-)) Uit jullie reactie blijkt maar weer eens hoe jullie als persoon zijn gegroeid en in het leven staan. Het zijn de kleine dingen die het hem doen, toch. Wij zijn in ieder geval supertrots op jullie met alles wat jullie hebben bereikt. Speciaal voor Lynn, de liters melk staan al in de koelkast....... en wat uit eten betreft, dat kan maar heb je mama’s bloemkool niet gemist;-)). Lieve mensen, de groetjes, kisses and hugs aan iedereen. José en Bert

• 14 Juli 2019 - 10:43

Tanja:

Hallo bloggers. Wat leuk om een wensen lijstje te plaatsen van iedereen, kunnen we hier thuis alvast rekening mee houden. Maar Niels, wat schets mijn verbazing? Een vegetarisch gerecht op je verlanglijstje? Pannenkoeken met spinazie eten bij oma is geregeld, de tweede wens wordt ook graag ingewilligd, de derde dat moeten we nog maar afwachten, en dat laatste, ik weet dat het een grote wens van je is, maar dat gaat voorlopig helaas niet door, sorry. Wel leuk om te zien dat je met een geit aan het wandelen bent. Ik denk dat jullie de mensen voor wie ze zijn bedoeld er een groot plezier mee doen. Groetjes aan alle Oegandagangers en een kus voor Niels.

• 14 Juli 2019 - 10:45

Raymond En Brigitte:

Hallo Seray, Fleur en Myke. Echt leuk om jullie op de foto's te zien met de geitjes. Maar het is niet zomaar een leuke happening, de betekenis erachter is heel waardevol. Wat dit voor de mensen daar betekent is door jullie zelf al toegelicht en dat maakt het zo bijzonder. Die dankbaarheid van de mensen moet je toch wel goed doen. Met de hele groep kunnen jullie oprecht trots zijn op alles wat jullie al voor elkaar gekregen hebben. Ga zo door en geniet nog van het National Park wat jullie gaan bezoeken. Oh ja, Fleur, het komt helemaal goed met jouw wensjes.

• 14 Juli 2019 - 14:38

Camiel & Inga Peerlings:

Dag Oegandagangers en in het bijzonder Stijn,
    Nog maar een paar dagen en dan staat de terugreis weer op de agenda. Ik kan me goed voorstellen dat het met een dubbel gevoel gepaard gaat. Aan de ene kant kun je weer lekker slapen in je eigen bed, weer wat TV kijken en oerhollands tafelen maar aan de andere kant laat je ook wat achter in Oeganda. Bijna drie weken hebben jullie dagelijks kunnen meemaken hoe anders de mensen daar leven, hun geluk zit niet in materiële zaken maar in een sterke familieband in een hechte gemeenschap zo stel ik me dat voor. Ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan als je weer thuis bent. Geniet zoveel je kunt deze laatste dagen, pak nog een mooie zonsopgang mee en deel je gegevens uit met je Oegandese vrienden.
    Nog kort wat info over thuis: bewolkt, 19 graden en droog. Verstappen lag op koers voor een derde plak op Silverstone maar wordt door Vettel de grindbak in gereden. Hij kan nog doorgaan en wordt vijfde. De Wimbledon finale gaat tussen Djokovic en Federer. De wedstrijd is nu bezig in de vijfde set. Spannend. Sjimmie wil continu geaaid worden. Sanne is samen met Ellen op vakantie naar Rhodos en komt 24 juli weer terug.

• 14 Juli 2019 - 17:39

Irma Ritzen:

Hallo jongens en meisjes, klopt het dat Tim liever achter de camera staat dan ervoor? Ik zie namelijk bijna geen foto’s waar Tim op staat. Dat vind ik als zijn tante, wel jammer, want zo kan ik niet goed zien aan welke activiteiten hij heeft deelgenomen

• 15 Juli 2019 - 09:44

De Tantejtes:

Hallo allemaal en in het bijzonder hallo Jillin, kanjer oet Gebrook.

We dachten net, vandaag zijn ze al weer twee weken onderweg en beginnen aan de laatste paar dagen.
    Dus.........dan zullen we wel al die eetwensen doorkrijgen zodat ze, eenmaal weer thuis, lekker kunnen eten van Hollandse kost.
    En ja hoor, wat lezen wij, allemaal eetwensen.
    Ook al lezen wij nu voor de 3de keer de blogs van SMC leerlingen die naar het buitenland gaan voor een groot avontuur.....dit is niet veranderd. De eetwensen staan vast op het programma zo lijkt het wel.

wij hopen dat iedereen dat krijgt wat hij of zij wil en zeggen alvast EET SMAKELIJK en geniet ervan!!!!

groetjes van de tantetjes van Jillin