een tussendoortje - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu een tussendoortje - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

een tussendoortje

Door: Jos

14 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

Beste allemaal,

Met veel plezier heb ik de afgelopen 2 weken jullie blogs gelezen. Het voelt vreemd aan dat we samen een jaar lang aan deze reis gewerkt hebben en dat ik nu op ruim 9000 km afstand jullie moet volgen.
Het gaat gelukkig al weer een stuk beter met mij. De pijn in mijn been is weg.

Jillin en Minou, jullie wil ik een groot compliment maken dat er elke dag een blog met heel veel foto's geplaatst woren en uiteraard de leerlingen voor het schrijven. Iedereen heeft hier met volle teugen van genoten en zullen ook nog genieten van de komende blogs. Ik weet zeker dat er veel mensen zijn die wachten op een mailtje van de reisblog voor weer een nieuw bericht.

Wat ik de afgelopen 2 weken gelezen heb, is dat er een aantal stille krachten wakker geworden zijn en ze helemaal zijn opgeleefd in Oeganda. Super om dit te zien.

De werkzaamheden die jullie verricht hebben zien er allemaal mooi uit en ik weet zeker dat de mensen in Kitgum dit allemaal heel erg waarderen.
De actie met de geiten is een schot in de roos.

Ook wil ik de ouders en andere familie leden van de Oeganda gangers hartelijk bedanken voor de vele reacties die op de reisblog geplaatst zijn. Ik weet hoe belangrijk het is voor de leerlingen om iets van het thuisfront te horen.

Ik heb begrepen dat de planning iets veranderd is en dat jullie nu naar een ander National park gaan, het Murchison Falls National park, en dat jullie de lange terug weg in etappes gaan doen. Dit is een heel verstandige keus.

Geniet nog even van deze laatste week en laat alle opgedane ervaringen maar eens langzaam de revue passeren. Probeer er veel met de anderen over te praten zodat alles een plekje krijgt. Deze herinneringen zullen nog lang in jullie hoofd blijven zitten.

Heel veel groeten aan allemaal mensen die met deze reis bezig zijn,

Jos

• 14 Juli 2019 - 09:53

Pascal En Sandra:

Hallo Jos,

Wat fijn om iets van je te horen. Hierbij willen wij ook jou bedanken. Wij weten hoeveel werk vooraf aan deze reis is verricht en dat jij hier ook een groot aandeel in hebt gehad.
    Tevens heb jij er in de vorige reizen voor gezorgd dat Jillin en Minou er klaar voor waren. Uiteraard gaat onze dank ook uit naar Monique, Inge, Nico, Nestar en Ed.

Groet,
    Pascal en Sandra

• 14 Juli 2019 - 10:19

Raymond En Brigitte:

Hallo Jos, fijn te lezen dat het inmiddels weer beter gaat met het been. We kunnen ons goed voorstellen hoe het nu voelt om van afstand de reis te moeten volgen. Je hebt er veel energie in gestoken om alles voor elkaar te krijgen, zodat de groep nu in Oeganda de reis van hun leven meemaakt. Petje af dat je dit naast je werk op school toch met volle overtuiging gedaan hebt. Er moest zoveel geregeld en georganiseerd worden voordat de groep daadwerkelijk kon beginnen aan de reis; alleen al daarover kun je een boekwerk maken. Mede dankzij jou is het uiteindelijk allemaal gelukt. Ook diep respect voor de rol van de andere begeleiders, immers moeten ze ook jouw aanwezigheid tijdens de reis plots missen.
    De indrukken van de reis naar Oeganda zijn al mooi, maar het sociale aspect hiervan nog mooier!
    Te lezen aan de blogs gaan alle avonturen prima en heeft de groep het zeker naar hun zin. Deze laatste dagen van de reis zullen ook wel loslopen en het Nationaal park dat je noemt beloofd nog wat voor ze. We gaan het zien. Groetjes Raymond en Brigitte (ouders van Fleur).

• 14 Juli 2019 - 10:27

Karina:

Hallo Jos, fijn te horen dat het al weer beter gaat met je been. Je kreeg een zure appel voor je kiezen, maar dan zijn hier toch maar de beste voorzieningen. Ook namens mij enorm bedankt voor wat jij, en je team ;-), zoal voor vertrek gedaan en geregeld hebben voordat deze reis kon beginnen. Ik hoop dat je net zo genoten hebt van de blogs als wij allemaal. Tot gauw. Groetjes Karina

• 14 Juli 2019 - 10:31

Laura En Rob:

Hey Jos,

Wat fijn om van je te horen. We begrijpen volkomen dat je deze reis met gemengde gevoelens mee beleeft, en dan is het natuurlijk extra fijn dat het met je gezondheid de goede kant op gaat. Dan weet je in ieder geval waarvoor je het gelaten hebt. Ook van ons een dikke chapeau voor alle werk dat jullie met zijn allen verricht hebben, zichtbaar en onzichtbaar. De leerlingen houden er een toffe reis aan over!

Tot gauw!

Laura en Rob.

• 14 Juli 2019 - 10:44

Marianne:

Hallo Stan en de andere Oeganda gangers,
    Ook wij kijken er iedere dag naar uit om jullie blogs te lezen,we wachten ook nog op een blog van jou Stan.
    Wat is het toch geweldig wat jullie daar allemaal al gepresteerd hebben,de oude school is ook al veel mooier geworden dankzei jullie prachtige schilderwerk.
    Was het brood deze keer ook weer goed gelukt Stan? Het is te hopen dat het jullie allemaal weergoden gesmaakt heeft, is weer eens wat anders dan rijst.
    Als jullie allemaal weer thuis zijn kunnen jullie weer lekker eten wat je zelf mag kiezen, vooral de eerst dagen.
    Wat leuk dat jullie die geitjes hebben aangeboden, waren hele leuke foto’s.
    Wij hebben vandaag 15 kilo kersen ontpit, dan kan jullie Pap daar weer lekkere jam van maken voor de B&B,en natuurlijk ook voor jullie zelf.
    Nou Oeganda gangers, het begint te korten voor jullie geniet nogmaals van de laatste dagen, nu zijn jullie weer zo thuis.
    Stan wij zien jou a.s. Zondag daar verheugen we ons enorm op, dan kunnen we jou een lekkere knuffel geven.
    Liefs Opa en Oma Roermond.❤️❤️

• 14 Juli 2019 - 10:54

Paul & Lia.:

Hallo Jos .
    Wat fijn om van je te horen en ook te horen dat het beter met je gaat.
    Dat je met gemengde gevoelens en op afstand op deze reis terug kijkt is heel begrijpelijk maar vergeet niet dat voordat deze reis kon starten er heel veel geregeld moest worden waarbij jou kennis zeker heelveel er toe heeft bijgedragen alvorens de Oegandagroep dit ten uitvoering heeft kunnen brengen heel veel dank hiervoor.
    Groetjes ..Paul en Lia.

• 14 Juli 2019 - 10:54

Marcel:

Hallo Jos, als (een van de vele) lezer(s) van de blogs, schrok ook ik in het begin van dit mooie avontuur dat jij door onvoorziene omstandigheden niet meekon. Blij om te horen dat het nu een stuk beter gaat en dat jij alles op de voet volgt (had niet anders verwacht). Minou en Jillin, wat mogen jullie (wederom) trots zijn op jezelf door deze reis als begeleidsters (3 jaar geleden door Jos en Layla klaargestoomd in Tanzania) alle andere Oeganda-reizigers de tijd van hun leven te bezorgen. Wat ook heel leuk is om te lezen is het feit dat een aantal broertjes en/of zusjes van Tanzania-reizigers tot de groep behoren. Destijds waren wij ook heel blij met de foto's en filmpjes via de app. Helaas missen wij deze nu . . . Complimenten aan de blogschrijvers. Wij wensen jullie een hele mooie safari toe en een goede terugreis richting het vliegveld. Wij blijven jullie volgen vanuit het zuiden van Frankrijk.

• 14 Juli 2019 - 11:22

Bianca.:

Hallo Jarno, je laatste "werk"dag is aangebroken, wat een belevenissen hebben wij hier thuis al kunnen mee ervaren op het blog, maar wat zal er wel niet in jullie hoofden omgaan, zo trots op je dat jij dit maar effe doet op je 16de!! GEWELDIG.
    Jos fijn om te horen dat het beter met je gaat. Jarno als je op de markt in Kampala bent, dit is kort bij de evenaar maak genoeg foto's en koop je leuke souveniers, hier zul je niet snel weer komen. Voor iedereen veel plezier op safari. Tot vrijdag.

• 14 Juli 2019 - 11:45

Clement Aarts En Lucy Aarts:

Hallo Jos, You took the words right out of my mouth..... Goed om te horen dat het beter met je gaat en mooi wat je schrijft. Belangrijk is natuurlijk ook dat ook jij een belangrijke bijdrage hebt geleverd in dit hele verhaal, blijft jammer dat ook jij de krenten uit de pap hebt mogen eten. Ik moet je zeggen ik vond het geweldig om te zien dat je er toch stond bij het afscheid, Respect. Ten opzichte van het werk dat jullie allemaal verricht hebben en nog verrichten is het schrijven van een blogje natuurlijk peanuts. Hoewel ik, en dan heeft waarschijnlijke iedere ouder, opa en oma etc, etc, veel respect heb voor mijn eigen dochter Sanne, heb ik dat voor eenieder die nu aan deze reis deelneemt en op welke manier betrokken is (geweest).
    Geniet nog van de komende dagen en tot vrijdag in Heerlen!!!

• 14 Juli 2019 - 11:53

Lilian:

Hallo Jos. Superfijn om te horen dat het beter gaat. Maar het is en blijft jammer dat je niet mee bent kunnen gaan. Hoewel alle andere begeleiders het super gedaan hebben. Je hebt er je hele ziel en zaligheid ingestoken en dan is het behoorlijk balen als je niet mee kan. Respect voor alles wat je gedaan hebt en wat je nog steeds vanuit Nederland doet.
    Groetjes vanuit Griekenland

• 14 Juli 2019 - 12:52

Marian En Nico :

Hallo Jasmijn hier weer een berichtje van ons opa en oma.Wat een lol hadden ze he,toen jij zo bang was voor de spinnen,al was je er een beetje op voorbereid..Maar ook leuk om te lezen hoe je toen tekeer bent gegaan.lieverd wij wensen jullie allemaal nog een hele fijne week ,geniet er nog van want als je thuis bent zit je zo weer in jullie oude ritme .Lieve groetjes opa en oma .(vanaf de camping)in Eck en wiel Rara wie weet waar dat ligt Ps vind de school wel heel mooi geworden hoor .Vooral met dat alfabet erop .

• 14 Juli 2019 - 12:54

Antoine En Danielle:

Dit is letterlijk een tussendoortje, want wij waren verbaasd dat er al een blog geplaatst was vandaag. Jos gelukkig dat het met jou al weer wat beter gaat. Was voor jou natuurlijk balen dat, na een jaar van voorbereidingen, je op het laatste moment niet met de groep mee kon naar Kitgum. Was voor de groep ook fijner geweest dat je erbij had kunnen zijn. Jullie hebben voorafgaande aan de reis er toch al een leuke groep van gemaakt. Wel fijn dat je onze kinderen op de voet blijft volgen. We waarderen je werk en inzet voor deze reis ten zeerste. Super tof!!!!

• 14 Juli 2019 - 15:11

Chantal En Roy:

Hallo Jos. Ook wij zijn blij om te vernemen dat het beter met je gaat. Dank voor je vele voorbereidingen voor deze mooie reis van onze kinderen. En nogmaals ontzettend jammer dat je er niet bij kon zijn. Wellicht is er volgend jaar weer een nieuwe reis. Wederom diep respect voor deze blog en we hopen je ook aanstaande vrijdag te zien bij de thuiskomst. Ook Monique, Inge, Jillin, Minou, Toos en Nico alvast ontzettend bedankt voor deze eerste twee weken. Jullie hebben er toch voor gezorgd dat onze kanjers dit avontuur en deze prachtige ervaringen de rest van hun leven mogen meedragen.
    Tenslotte willen we natuurlijk Ed, Nestar en haar hele familie bedanken voor hun gastvrijheid en goede zorgen.
    We wensen jullie morgen een goede reis.

Groetjes Chantal en Roy

• 14 Juli 2019 - 16:26

Joyce:

Oh wat een mooie tip Bianca van Jarno... Super...doen dus reizigers!
    Het bericht over t bezoek aan t hospital kwam wel ff binnen ...zeker als t zo’n impact heeft gehad. Praat met elkaar over wat je hebt gezien; deel & relativeer. Knap dat jullie t gedaan hebben. Fijn dat jullie er sámen waren toppers!
    Mooi zo’n tussendoortje van je Jos. Erg leuk&lief. Zal voor jou dubbel zijn, maar je zult vast op jouw manier betrokken zijn&blijven ;-) fijn!
    Trots, trots en nog eens trots op jullie allemaal & in t bijzonder op onze allerliefste Mijke...
    Zin in nieuwe berichten & blogzzzz, Xx

• 14 Juli 2019 - 17:03

Camiel En Inga Peerlings:

Dag Jos,
    Heel veel dank voor je mooie tussendoor-blog. Wij sluiten ons bij de voorgangers aan: heel fijn dat het beter met je gaat en dank je wel voor alles wat je doet en hebt gedaan voor onze Oeganda-gangers.
    Groetjes van Camiel en Inga

• 14 Juli 2019 - 18:43

Chantal En Frank:

Hoi Jos,goed om te horen dat het al beter gaat. Leuk om een blog van jouw te lezen. Ook sluiten wij ons aan wat is gezegd geworden door onze voorgangers. Het is voor de kids zeker een heeeel avontuur! Met prachtige herinneringen voor ze. Bedankt!!! Groetjes frank en Chantal

• 15 Juli 2019 - 18:19

Nestar:

Dear Jos,

Ed, Nico, Toss and I are please to read that your health is improving. What a shock just a few days before the long awaited trip to hear that your health could not allow you travel to a project which you have selflessly worked to see happened. There is no doubt that without you, this trip: the wonderful work and impact the the students of Sintermeertencollege have created here in my native community, the life changing experience they are taking home etc would not have been possible. Even tens of thousands of miles away, you are still available for consultations, advice both practical and emotional whenever the team here in Uganda feel ‘loss’ and need some guidance as your experience is highly valued in the team. The people of Laker Memorial School, Ayul at large and myself in particular appreciate you. Together with Monique, Inge, Minou and Jillin, you formed a circle of wonderful students who will continue to change the world. I have been religiously reading the blogs and comments. Fantastic! Warmest regards from Murchision Falls National park where we were greeted by a few elephants just outside our sleeping premise. Hugs, Nestar