Laatste keer hobbelend over de Oegandese wegen - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu Laatste keer hobbelend over de Oegandese wegen - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

Laatste keer hobbelend over de Oegandese wegen

Door: Jarno, Sanne

17 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

Hallo volgers,

Vanochtend werden we alweer om 8:30 uur wakker gemaakt. Sommige onder ons hadden er een late avond van gemaakt en hadden een beetje moeite met het verlaten van hun bedje (onder wie ik Jarno).

Om 9:00 uur was het dan toch tijd om te vertrekken bij het guesthouse waar we slechts de dag ervoor aangekomen waren.

Vandaag hadden we ontbijt op een bijzondere locatie, namelijk op de farm bij goeie vrienden van Nestar en Ed. Zij zijn in bezit van een groot aantal koeien en kalfjes. Na het ontbijt hebben we deze bekeken en ook hoe ze gemelkt werden. Nadat de bewoners van de farm, waaronder een mevrouw van 91 jaar oud, ons een goeie terugreis gewenst hadden, vertrokken we, met de snacks op zak, die we gisteren in hadden geslagen, met de bus richting Entebbe waar we onze laatste nacht in Oeganda door zullen brengen.

Vele onder ons (ik denk iedereen wel eigenlijk) waren erg blij dat de lange busreis in tweeën was verdeeld, en dat we deze keer slechts nog 200 km af hoefden te leggen.

Rond 17.30 uur arriveerden we bij het guesthouse, en een aantal kook talentjes ( Jillin, Minou en de kids van Nestar) begonnen aan het avondeten. Zeer smakelijke spaghetti, die ons na de bonen, rijst en boterhammetjes met jam die de dagen ervoor veel gegeten zijn, er goed in ging. Toch moeten we bekennen, dat de pizza die een van de andere gasten aan het eten was ons heftig de ogen uitstak.

Na het avond eten stond uitbuiken op de planning, niet alleen van het avondeten maar vooral van de ervaringen van de reis. Gedurende zo'n lange reis met zo veel verschillende ervaringen is het natuurlijk zeer belangrijk om gezamelijk te bespreken war er nu precies is gebeurd, en dat is precies wat wij hebben gedaan. Iedereen heeft zijn/haar hoogtepunten benoemd en dat gene wat hij/zij niet had verwacht. Voor vele onder ons was de safari toch een van de belangrijkste hoogtepunten, net zoals de gastvriendelijkheid van iedereen hier in Oeganda.

Iets wat de meeste onder ons niet hadden verwacht is hoe weinig wij onze telefoon missen en hoe weinig daadwerkelijk heimwee hebben.

Toch denk ik dat wij voor iedereen spreken als we zeggen dat iedereen weer blij zal zijn om thuis en bij zijn/haar ouders te zijn.

Morgen zullen we een marktje bezoeken om hier de laatste souvenirs in te kopen en daarna voor te bereiden op vertrek richting Nederland.

Tot gauw,
groetjes, Jarno en Sanne

• 17 Juli 2019 - 18:32

Jos:

Hallo allemaal

Geniet nog even van de laatste dag in Oeganda.
    Een hele goede reis terug naar Nederland en uiteraard naar
    jullie ouders. .

Tot vrijdag rond half 12 op het station in Heerlen.

Jos

• 17 Juli 2019 - 18:37

Laura En Rob:

Hey SMC groep, laatste nacht in Oeganda, laatste keer slapen onder de klamboe, laatste keer tandenpoetsen, laatste keer koud douchen, laatste keer op een markt rondlopen, laatste keer anders zijn dan alle anderen. Wat zijn wij trots op jullie, wat een bijzondere reis is het geweest, wat hebben jullie veel meegemaakt, wat hebben jullie veel bereikt, wat hebben wij genoten van jullie blogs, de foto's en filmpjes. Maar wat zijn wij blij als we je vrijdag weer in de armen mogen sluiten Stan. Zo benieuwd naar je verhalen, jouw foto's en alles wat je mee hebt gemaakt. Geniet nog van de laatste 24 uur en tot snel!!

• 17 Juli 2019 - 18:42

Laura En Rob:

PS we hebben Enzo op de hoogte gesteld van je terugreis!!

• 17 Juli 2019 - 18:49

Paul & Lia.:

Hallo allemaal.
    Hoi lieve Jillin
    Wij wensen jullie voor morgen nog.een gezellige dag op de markt en een hele fijne en veilige

• 17 Juli 2019 - 18:52

Paul & Lia.:

Oei gaat het toch nog mis .
    Wij wensen jullie een fijne en veilige vlucht terug naar huis.
    Tot vrijdag op het station in Heerlen.
    Dikke knuffelkus van pap en mam .

• 17 Juli 2019 - 19:12

Guido Ritzen:

Hallo allemaal, jullie reis is bijna afgelopen... vrijdagmorgen alweer thuis. Wat is het achteraf snel gegaan, en van de andere kant heeft het ook weer lang geduurd. Jullie komen straks terug met een hele rugzak vol ervaringen en indrukken die jullie je hele leven mee zullen dragen. Al die ervaringen met de plaatselijke bevolking, ongetwijfeld soms schrijnende verhalen van kinderen en volwassenen. Alle goede en ook leuke dingen die jullie met elkaar hebben ondernomen en gedaan. De safari als een van de hoogtepunten tijdens deze reis. Onvoorstelbaar indrukwekkend om oog in oog te staan met een olifant of giraffe. Wij hebben via deze blog van al deze mooie dingen alvast mee mogen genieten en daar ben ik heel blij mee geweest. Ik verheug me natuurlijk heel erg op jouw echte beelden en verhalen Tim.
    En vrijdagavond gaan we lekker samen wokken !!
    Ik wens jullie morgen nog een hele mooie dag met een bezoek aan de markt in Kampala en alvast een goede en veilige terugvlucht gewenst naar het ook wel best mooie Nederland.
    Tim, we zien elkaar vrijdagmorgen op het station in Heerlen. Groetjes

• 17 Juli 2019 - 19:13

Margo En Patrice:

Hallo allemaal,
    Geniet nog lekker van jullie laatste nacht en dag in Oeganda. We wensen jullie morgen nog een hele leuke dag en vooral een hele goede reis terug. En dan zien we jullie al vlug in Heerlen op het station. Wij kunnen niet wachten op alle mooie verhalen.
    Groetjes en een hele goede reis, dikke poen voor Orly,
    Margo en Patrice

• 17 Juli 2019 - 20:05

Karina:

Hujambo allemaal, dag lieve Mijntje, toch nog even een berichtje vanuit Heerlen. Nu is het dan echt op zijn eind. We kijken zo naar je uit, zijn zo nieuwsgierig naar alle verhalen die bij die foto's horen. Heel veel plezier morgen op de markt. Dat zal ook wel kleurrijk en divers zijn. Een hele goede terugvlucht gewenst. Ik vermoed dat jullie die wel allemaal slapend door zullen brengen ha ha. Daarna nog een paar uurtjes met de trein, kunnen jullie weer ons mooie Hollandse landschap aanschouwen, voordat jullie je dan eindelijk in de armen van jullie lieve ouders, familie en/of vrienden kunt gaan storten. Lieve allemaal, tot gauw op station Heerlen!! Lieve groetjes en voor Jasmijn toch nog een dikke knuff. Hvj liefs mam, Bonnie, Romy en Plaatje XXXX

• 17 Juli 2019 - 21:06

Tanja:

Een mooie afsluitende blog, ik hoop dat als jullie weer terug zijn in Nederland samen nog iets leuks gaan organiseren, wij hebben namelijk de indruk dat jullie groepje een heel stuk hechter is geworden dan in het begin van de reis, ook dat is weer een mooie ervaring. En wij als ouders hopen dat we nog heel veel mooie foto's mogen ontvangen van diegene die de afgelopen weken foto's hebben gemaakt. Verder wensen we jullie een voorspoedige terugreis en dank aan alle begeleiders die hun bijdrage hebben geleverd om alles een beetje in goede banen te leiden (voor zover dat in Afrika mogelijk is). En nog even voor Niels: Het is hier lekker warm weer, dus vrijdag avond gaan we BBQ'en, jij mag bepalen wat er op komt (vlees of toch maar een vega burger?) Groetjes uit Klimmen.

• 18 Juli 2019 - 01:51

Lilian:

Hallo allemaal. Het zit er bijna op. Vandaag nog lekker shoppen in Kampala. Ik hoop dat we vandaag ook nog wat foto’s te zien krijgen. Is zo leuk!
    Ik wens jullie allemaal heel veel plezier vandaag! En voor straks alvast een hele goede vlucht!
    Ik zie jullie helaas niet morgenvroeg en ik moet nog een dag langer wachten voordat ik onze Tim zie.
    Maar ik wil alvast de leiding ( ook Jos) heel hartelijk bedanken en ook alle andere medereizigers! Jullie hebben er samen voor gezorgd dat jullie een fantastische reis hebben gemaakt. En ook hierna nog voor iedereen een fijne vakantie!
    Tim morgenavond lekker wokken met pap en zaterdag pita gyros en souvlaki eten met mam. Haha. Nogmaals geniet vandaag allemaal en een goede terugreis. Ik wacht op de foto’s appjes en berichtjes. Tim het duurt me nu echt bijna te lang totdat ik je weer zie. Heel veel dikke knuffels, tot gauw aan de telefoon en tot zaterdag in Athene.!

• 18 Juli 2019 - 03:06

Pascal:

Lieve Minou, Ik hoop dat je tas niet te zwaar is wanneer je vanaf het station naar huis moet lopen. Nee natuurlijk komen wij je ophalen op het station. Kan niet wachten om je weer te knuffelen. Vrijdag hebben wij lekker helemaal niets gepland zodat je rustig op je eigen tempo weer kunt aarden op de mooie Limburgse bodem. Voor zaterdag heb ik wel voor 5 personen gereserveerd om sushi te gaan eten.
    Geniet vandaag nog even lekker van Afrika en sluit dit avontuur op een fijne manier af.

Groeten aan iedereen,
    Pascal

• 18 Juli 2019 - 04:23

Saskia:

Benieuwd naar jullie verhalen. Geniet van de laatste dag! En veilige en voorspoedige reis terug. Dikke knuffels @Saartje. We kijken er naar uit je vrijdag weer in onze armen te kunnen sluiten. Ijskast vol, kamer opgeruimd en schoon....

• 18 Juli 2019 - 04:30

Nico Ruiters :

Hallo Allemaal. Vandaag de laatste dag in Entebbe. Vanavond naar het vliegveld en dan naar huis. Ik vlieg zaterdagavond met Toos en Ed nar huis. We moeten nog enkele dingen regelen voor de school. Zoal het bezoeken van een vloeren fabriek.
    De weken zijn hier omgevlogen.
    Een paar weken geleden hebben we elkaar voor het eerst ontmoet bij de bouwkunde les. Een beetje onwennig stonden we tegenover elkaar. Nu is hdt heel anders. We hebben samen hele leuke weken doorgebracht. Ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor de gezelligheid en de samenwerking. Wat zijn jullie een fantastische groep. Ik wens jullie heel veel succes in de toekomst. Wie weet komen we elkaar nog eens regen. Lieve groeten aan Allemaal Nico..

• 18 Juli 2019 - 05:03

Chantal En Roy:

Hallo allemaal. Geniet nog van jullie laatste dag in Oeganda. Deel jullie ervaringen en emoties nog met elkaar. Wij kunnen bijna niet wachten tot het vrijdagmorgen is om jullie in onze armen te sluiten. En daarna te genieten van alle verhalen, indrukken en foto's. Alle begeleiders (uiteraard ook Jos), Nico en Toos, Ed en Nestar en haar familie nogmaals bedankt voor de goede zorgen van onze kinderen. Jullie hebben met de hele groep er een mooie en levensverijkende reis van gemaakt. Let deze laatste dag ook nog goed op elkaar en een goede terugreis! En Youri, we zien ons morgenvroeg op het station in Heerlen! Zo ontzettend blij dat je dan weer bij ons bent!! Dikke knuffel en tot morgen!
    Groetjes aan jullie allemaal.
    Roy en Chantal

• 18 Juli 2019 - 06:09

Oma En Opa Voerendaal:

Hallo youri en de rest.
    Jullie hebben in Oeganda een geweldige tijd en ervaring op gedaan.
    Geniet nog samen van de laatste dag.
    Wij zijn erg benieuwd naar de verhalen die je ons gaat vertellen.
    Wij zijn ook blij als je weer thuis bent we hebben je gemist.
    Goede reis en tot gauw.

Groetjes, Oma en OPa Voerendaal

• 18 Juli 2019 - 09:43

Sjannie Cox :

Ik wens jullie allemaal een fijne en veilige reis terug naar huis waar al jullie lieve familie en vrienden zijn. Ik heb van jullie genoten , dankjewel ! Kus kus Sarah . Xx ❤️

• 18 Juli 2019 - 13:37

Fer En Ria Vroomen Opa En Oma Van Jarno.:

Wij wensen jullie allemaal een goede terugreis en een goede vlucht.
    Jarno wat zijn we blij als we je morgen weer zien in heerlen.
    Heel veel groetjes van opa en oma xxx.

• 18 Juli 2019 - 14:10

Miriam En Bert:

Hoi kanjers, de geschreven letters zullen nu snel voorzien worden van gesproken woorden. De reis zit er bijna op maar. Dankjewel dat jullie ons via de verslagen en foto’s iedere dag meegenomen hebben in jullie belevenissen. Dank ook aan de geweldige begeleiding. Jullie hebben het toch maar allemaal geflikt!!!
    Een goede reis straks terug naar huis en tot over een aantal uurtjes op het station in Heerlen.
    Lieve groetjes, dikke knuffel voor Quinty,
    Miriam en Bert

• 18 Juli 2019 - 16:25

Irma Ritzen:

Hallo Tim en alle Oegandagangers, het was erg leuk jullie blog te volgen. Ik hoop dat jullie nog een leuke laatste dag gehad hebben. Nog leuke dingetjes gescoord op de markt? In elk geval een goede en veilige reis terug naar huis, waar jullie opgewacht worden door zeer opgeluchte ouders. Ik brand ook voor de zekerheid een kaarsje hoor!

• 18 Juli 2019 - 16:34

Joyce:

...We tellen hier af & ik kan niet wachten om Mijke weer in m’n armen te houden, zooooooo’n zin in! Maar ik ben vast niet de enige ;-) ...
    Have a safe one Flyers!! ❤️

• 18 Juli 2019 - 16:55

Suzanne Appermont :

Helaas zit jullie grote avontuur er weer op, ik heb genoten van alle verhalen en foto's. Hele goede en veilige terugreis allemaal, volgende week hier in Nederland een hittegolf maar het warme weer zijn jullie al gewend. Voor iedereen een fijne zomervakantie.

@Fleur, jammer dat ik morgen moet werken maar ik kom snel om bij te kletsen.

Groetjes Suzanne

• 18 Juli 2019 - 17:57

Bianca :

Hallo Jarno, jullie avontuur zit erop. Voor iedereen een goede veilige vlucht en tot morgrnmiddag. Groetjes Bianca.

• 19 Juli 2019 - 11:09

Saskia:

Lieve begeleiders en Jos,

Even een woordje van dank voor jullie goede zorgen voor onze kids. We zijn buitengewoon blij dat ze weer veilig thuis zijn, overlopend van avonturen en levenservaring.
    Zonder jullie inzet en toewijding was dit alles niet mogelijk geweest.

Hartelijke groet van de familie Cox