Beestjes kijken - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu Beestjes kijken - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

Beestjes kijken

Door: Tim, Stan

16 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

Hallo allemaal, het begon vanochtend allemaal lekker vroeg. Om 6 uur ging de wekker en bijna iedereen stond met brandende ogen op. Omdat de klamboes van de lodge iets te heftig geïmpregneerd waren met deet. Het was de bedoeling dat we om 7 uur konden beginnen aan de safari. Maar het is ook Afrika dus niks loopt via de planning. Er kwamen namelijk 3 jeeps in plaats van 4. Dus ons ruimtelijk inzicht moest op de proef gesteld worden. Dus uiteindelijk na goed proppen kon toch iedereen van de groep mee. Dus iets later dan verwacht konden we vertrekken. Al snel leverden het mooie beelden op. In het begin waren het vooral hartenbeesten, cobs en waterbokken. Maar na een stukje rijden konden we ook de olifanten, buffels en giraffes van dichtbij bewonderen. Op een geveven moment werd onze safari chauffeur een rallyracer. Hij crossten namelijk met 60 km/u over wegen waar het advies 40 km/u was. Dat allemaal omdat hij te horen kreeg dat ergens een leeuwin te zien was. Toen we aankwamen bij de leeuwin kwamen we er achter dat het voor haar ook nog erg vroeg was en lag nog lekker te pitten in het gras. We werden vrolijker van de dans van de kraanvogels dan van de activiteit van de leeuwin. Even later kwam een van onze jeeps ook nog een leeuw tegen in de boom. Dus onze chauffeurs gingen weer lekker crossen. Maar helaas hadden we de touristen route genomen dus kwamen we te laat om de leeuw van dichtbij te bewonderen. Na het leeuwenspotten kwamen we ook nog nijlpaarden, ijsvogels, bijeneters en neushoornvogels tegen. Aan het eind van de rit konden we dus allemaal 3 van de big 5 van onze bucketlist doostrepen. Vervolgens smeerden we nog een broodje voor de lunch en werden de nootjes van Sanne afgepakt door een baviaan. Na het rouwen om de nootjes gingen we op weg naar de watervallen. Tijdens het wachten op de veerboot konden we nog krokodillen en wrattenzwijn (pumba) bewonderen. Echt rustig bleef het echter niet, want toen we in de schaduw stonden af te koelen kwam er opeens een olifant met een jongen achter ons lopen. Uiteindelijk staken we de Nijl over en gingen we met de bus op weg naar de waterval. Na het bewonderen van de mooie waterval stapten we weer de bus in om richting Kampala te rijden. De weg was iets hobbeliger dan gehoopt, dus iedereen stapte met zeere kadetjes uit om te overnachten in Kigumba (ongeveer 150 km van kampala af). Het was een hele mooie dag met veel indrukwekkende beelden. Iets om nooit te vergeten. En morgen weer een ervaring rijker richting Kampla.
Groetjes Tim en Stan.

• 16 Juli 2019 - 19:51

Paul Nicolaye:

Nou, explorers, dat is toch leuk geweest en goed gegaan, vrijdag alweer thuis hoorde ik, goede reis verder, en vergeet niet m'n vorig mailtje, groetjes, plezier en succes, PN

• 16 Juli 2019 - 20:21

Annie:

Alweer een geweldige dag voor jullie.
    Wat hebben wij genoten van jullie verhalen en de foto’s.
    Jullie hebben heel wat te vertellen als jullie thuiskomen. Nog een hele fijne dag en een goede reis terug en een dikke knuffel voor Orly van ome Harry en mij.

• 16 Juli 2019 - 20:33

Luuk Kemmeren:

Hallo kleine broer, ik hoop dat je het naar je zin hebt in Oeganda. Maar dat zit wel goed ga ik vanuit. Vandaag hebben jullie zo te zien weer een leuke dag achter de rug. Met als hoogtepunt de schildpad voor de jeep. Toch? En ik hoop voor de baviaan dat de nootjes lekker waren. Maar in ieder geval hoop ik dat je nog een paar dagen geniet zonder mij in de buurt. Dan geniet ik ook nog een paar dagen zonder jou. En dan zie ik je zaterdag weer als ik thuis kom van mijn fantastische reis. En doe de rest van de groep de groeten van mij.

Je lieve broertje

• 17 Juli 2019 - 02:24

Clement En Lucy Aarts:

He Sanne, wat lees ik nu weer? Nootjes laten afpakken door een baviaan? Mag hopen dat je hem/haar een lesje hebt geleerd en dat hij/zij nu met krukken rondloopt..... Wederom schitterde foto's en prachtige verhalen.... Kan niet wachten tot vrijdag om alle verhalen te horen. See u, and have fun you guys.

• 17 Juli 2019 - 05:58

Marjo En Raymond Ritzen:

Hi Allemaal. Wat een avonturen hebben jullie beleefd. Raymond en ik hebben genoten van alle verhalen en foto's. Tim, ik ben harstikke jaloers op je dat je zoveel olifanten in het wild hebt gezien. Ik hoop dat je nog meer foto's hiervan gemaakt hebt. Jammer dat we er zolang op moeten wachten omdat je eerst nog een aantal weken naar Griekenland gaat. Wat een wereldreiziger ! We wensen jullie nog een fijne terugreis met niet al te veel bumps in the road !

• 17 Juli 2019 - 06:11

Jarno Senior:

goedemorgen avonturiers.
    Wat een schitterende flora en fauna heeft dat land, mooie groepsfoto daar bij de waterval. Het avontuur zit er bijna op we beginnen nu af te tellen dat we ons menneke in onze armen kunne sluiten. (begin je nu wel te missen jonge). Geniet nog van jullie laatste dagen en tot vrijdag.
    Groetjes pap

• 17 Juli 2019 - 07:12

Lilian:

Hallo allemaal. Ik heb super genoten van jullie blog. Geweldig dat jullie zoveel dieren hebben kunnen spotten. Prachtige foto’s.Lijkt me echt een belevenis. Maar jongens wat keken jullie een partij serieus op de foto bij de waterval. Nu weer terug naar waar jullie bijna 3 weken geleden jullie Oegandese avontuur begonnen. Een goede reis naar Kampala/Entebbe. Veel plezier vandaag. Tim niet vergeten de kaarten te posten. Groetjes voor iedereen. Tim een dikke knuffel van mam.

• 17 Juli 2019 - 07:53

Joke Aarts:

Hallo Sanne.

Wat leuk om jullie via deze te volgen.
    Prachtige foto,s en leuke verhalen..ben wel een beetje jaloers..ik hoop dat jullie nog mooie dagen beleven en wens jullie een goeie thuiskomst..groetjes en tot gauw.

• 17 Juli 2019 - 08:24

Raymond En Brigitte:

Zo te lezen hebben jullie bij de safari een dagje Afrika pur sang gehad.
    Om allerlei wilde dieren ‘live’ te zien zal toch wel indruk gemaakt hebben.
    Trouwens, die baviaan heeft snel geschakeld wat betreft eten. Nergens naar vragen en direct pakken wat beschikbaar is; kant en klare nootjes in het vizier krijgen is daarbij een buitenkansje. Weer eentje van de vele avonturen die jullie in de pocket hebben.
    Het is ons opgevallen dat jullie als groep géén echte klagers zijn, als er soms “beren op het pad” kwamen. Probleempjes werden steeds creatief in eenvoud opgelost en vooral luchtig opgevat. Je moet het maar kunnen als je terecht bent gekomen in een Afrikaanse cultuurshock. Toch zeker het vermelden waard en een dikke pluim hiervoor. Langzaam maar zeker komt nu de terugvlucht van morgenavond in zicht. Maar eerst nog genieten geblazen van de laatste excursies in Oeganda! @ Fleur, je slaapt als een roos in de bus, tja beetje relaxen moet natuurlijk ook gebeuren tussen de bedrijven door ;)

• 17 Juli 2019 - 09:06

Sjannie Cox :

WoW wat een mooie foto’s ik geniet met jullie mee , de foto van de kleine schildpad daar moest ik echt mee lachen zo lief tussen de foto’s van de grote beesten . Nog vele mooie momenten sla ze op en neem ze mee naar huis om er vervolgens nog heel lang er van na te kunnen genieten. Dag allemaal en een knuffel voor Sarah . Xx

• 17 Juli 2019 - 10:09

Irma Ritzen:

Wat een prachtig avontuur! Mooi verhaal en mooie foto’s het lijkt me heel overweldigend om die grote dieren van zo dichtbij te zien, zonder hek ertussen! Een hele goede terugreis boor vandaag en morgen!

• 17 Juli 2019 - 10:55

Frans En Mariet Kessels:

Hoi sanne en de rest
    Wat een geweldige belevenis voor jullie allemaal onvergetelijk.
    Voor ons wij hebben genoten van jullie blogs.
    En het heeft voor ons de tijd voorbij laten vliegen.
    Geniet er nog even van en we zullen blij zijn als jullie weer thuis zijn.
    Sanne dikke knuffel van opa en oma.

• 17 Juli 2019 - 11:22

Laura En Rob:

Jeetje, zeg! Wat jullie in drie weken meemaken ... daar doe ik een heel mensenleven over. En dan moet ik de olifant, de leeuw, de buffels en de giraffe in het wild nog steeds tegenkomen. Pumba ook, trouwens. Een schildpad heb ik wel al eens gezien! Maar die zit dan weer niet in de 'big 5' :-(

Ik mis trouwens wel Niels op de stoere-mannen-foto. Hoop dat 'ie niet ziek was, of zo, want dat lijkt me flink balen op zo'n moment. Maar misschien maakte hij de foto wel; ik hoop het.

Wij zijn deze paar dagen even met zijn tweetjes thuis. Luuk beleeft spannende dagen in Cadzand en Plopsaland, samen met opa en oma. Maar daarover heeft hij eerder in de reacties zelf al kort verteld, heb ik gezien. Wij zien in ieder geval erg uit naar vrijdag, hoop jij ook, Stan. Volgens mij hebben jullie echt allemaal een week nodig om weer een beetje bij te komen van al jullie inspanningen en indrukken, want als jullie zelfs tijdens een hobbelige busrit kunnen slapen ...

Pas nog een paar dagen goed op jullie zelf (en elkaar) en tot gauw!

Laura en Rob.

• 17 Juli 2019 - 11:34

Jans En Ody:

Hey Ward en de rest,
    Super mooi de foto’s van de safari! We worden er jaloers van hahah. Erg leuk om alle verhalen t lezen, ben benieuwd naar jou verhalen als we beiden weer thuis zijn.
    Ody en ik zijn ondertussen veilig op Bali aangekomen. Vandaag hebben we baby schildpadjes uitgezet in de zee (ik dacht dat had Ward zo leuk gevonden, dus dat wilde ik je toch even vertellen ;)).
    Maak er nog een paar mooie dagen van en tot snel!
    Groetjes vanuit het zonnige Bali

• 17 Juli 2019 - 12:53

Frank & Chantal :

Goedemiddag Afrika gangers, wat weer een prachtige foto’s.
    Maar wat vliegt de tijd, jullie komen alweer bijna richting Nederland.
    Geniet nog allen van de laatste uren in Afrika en alvast een goede terug voor jullie allen.
    Groeten uit Hulsberg.

• 17 Juli 2019 - 13:31

Karina:

Hujambo allemaal, wat een geweldige dag hebben jullie gehad gisteren. Wow, wat een ervaring om al die mooie dieren te mogen spotten in hun eigen habitat...Geweldig. Was best wel een beetje jaloers toen al die mooie foto's verschenen ;-) En nu zijn jullie inmiddels weer een stukje dichterbij het vliegveld. Ik vond het heerlijk om te zien en lezen hoe geweldig jullie het hebben gehad met elkaar, maar nu kijk ik enorm uit naar vrijdagmorgen. Jasmijn je zuurvlees heb ik net gehaald en zaterdag gaan we met zijn allen naar The Lion King. Zie je toch nog je leeuwen haha. Romy en Mason vertrekken morgen naar Rhodos. Nou lieve allemaal geniet van jullie echte laatste avond daar en tot gauw. Lieve groetjes en een dikke knuff voor ons Jassie. Liefs mam, Bonnie, Romy en een kuschel van Plaatje xxxx

• 17 Juli 2019 - 13:50

Miriam En Bert:

Hoi allemaal, wederom mooi om de foto’s te zien en het verslag te lezen van jullie safari. Wat zal dat een vreemde gewaarwording zijn als je deze dieren van zo dicht bij kunt zien, horen en misschien wel ruiken. En wellicht achteraf super dat deze belevenis, door omstandigheden, naar het einde van de reis is verschoven. Bij het zien van de foto’s werd hier al geroepen ‘dat is un groêt Gaia park’! Quinty, je kunt je wel voorstellen wie dat zei;).
    Hopelijk hebben jullie ook hiervan veel foto’s kunnen maken voor het thuisfront, maar ook om de hele reis zelf nog eens terug te zien; misschien wel in een gezamenlijk fotoboek??
    We zijn inmiddels wel héél blij dat jullie langzaam huiswaarts keren. Quinny, we kunnen in ieder geval niet wachten om je weer in onze armen te sluiten en al je verhalen te horen. Dit zal waarschijnlijk voor ieder van ons als thuisblijver, ouder, broer, zus, opa, oma gelden.
    Maak er nog een mooie afsluiting van en deel jullie ervaringen met de groep, want alleen jullie weten wat het betekende en hoe het voelde!!! Jullie delen voor altijd deze mooie, uitdagende en vooral leerzame ervaring!!!
    Slaap lekker straks, de laatste nacht in Afrika en voor morgennacht alvast een heel goede reis. Trotse groetjes voor jullie allemaal en dikke knuffel voor Quinty.
    Miriam en Bert

• 17 Juli 2019 - 13:54

Piet Moesman (opa Van Mijke:

Afrikaanse toestanden dus, zowel qua afspraken met safari-jeep-"bedrijf ", als de wegen.
    Maar uit de verhalen blijkt dat er in ieder geval genoten wordt van wat een safari kan bieden.
    Wilde dieren in hun natuurlijke omgeving, geweldig lijkt me.
    Langzaam maar zeker komt het einde in zicht van jullie buitengewone belevenis die jullie levens zal tekenen.
    Hele goede en veilige reis verder en goed vlucht back home.
    Dikke poen voor Mijke en de groeten aan de hele groep.

• 17 Juli 2019 - 14:05

Chantal En Roy:

Hallo Tim, Stan en de rest van de safari tijgers,

Wederom een hele mooie blog van jullie safari avonturen. En wat een mooie foto's. Wat zullen jullie genoten hebben van dit stukje wildernis. Wat wij ons nu afvragen is welke afstand er nou nog zat tussen jullie en de olifanten, best spannend of niet?
    Wij hopen dat jullie "zere kadetjes" weer zijn opgelapt na de safari cross en de hobbelige wegen in de bus.
    Vandaag zien we in ieder geval dat jullie op rust zijn gekomen in de bus naar Kampala.
    Geniet nog van deze laatste momenten in het prachtige Oeganda.
    Groetjes aan iedereen en een dikke knuffel voor Youri.

Chantal en Roy

• 17 Juli 2019 - 14:38

Bianca.:

Heeee Jarno, wat fijn om je stem weer te horen, nog 1 nacht en dan de nachtvlucht naar huis, voor ons heerlijk om je eindelijk weer te zien, maar zoals je zelf net aangaf..... niet dat ik jullie niet mis, maar hier is het ook super, heb het naar mijn zin. Echt geweldig! Geniet morgen van de laatste dag, koop veel souveniers, (vingerhoedje) en eten voor de terugreis! Love you. Tot vrijdag xxx xxx.

• 17 Juli 2019 - 14:58

José En Bert:

Hé Lynn , daar zijn we dan weer, ook voor ons is het einde in zicht. Wat heb jij straks een hoop te vertellen als je thuis bent. We beginnen langzaam te verlangen naar die verhalen en zeker ook naar jou. Aan jullie te zien begint alles ook zijn tol te eisen, maar wat zijn jullie bikkels, onder alle omstandigheden doorgaan. We zijn dan ook heel trots op jullie allemaal dat jullie met elkaar deze bijzondere drie weken hebben beleefd. Nog twee nachtjes en dan zijn jullie weer thuis. Voor straks alvast welterusten en een hele goede en veilige reis naar huis gewenst. Voor iedereen de lieve groetjes. We zien elkaar op het station, tot dan. Lynn, dikke kus en knuffels. Bert en José

• 17 Juli 2019 - 15:22

Marianne:

Hallo Stan en medereisgenoten,
    Wat een geweldige dag hebben jullie gehad in het Safaripark,lijkt me schitterend om die wilde dieren van zo dichtbij te zien.
    Maar volgens mij zijn jullie nu zo onderhand wel aan rust toe,door dat harde werken en iedere morgen zo vroeg op, jullie hebben allemaal wel een paar dagen nodig om bij te komen.
    Maar daarvoor hebben jullie met de hele groep een paar fantastische weken doorgebracht in Oeganda,die vergeten jullie je hele leven niet meer.
    Geniet nog de tijd die jullie nog rest in Oeganda,en van het samen zijn met de hele groep.
    Wij kijken er heel erg naar uit om je Zondag te zien Stan.
    Dikke knuffel van Opa en Oma Roermond.❤️❤️

• 17 Juli 2019 - 15:54

De Tantetjes:

Hallo Jillin en andere rijstgenoten,

wij lezen jullie blog over de safari en begrijpen maar al te goed hoe dat moet voelen als je de dieren zo in het wild en vaak nog van redelijk dichtbij kunt zien. Prachtig...…..en met die foto's erbij duurt het niet lang of onze gedachten dwalen af naar onze Grand Tour van 22 dagen door Zuid Afrika, met 4 safari's. Thuis riep ik, Carin, nog als hardste, nou na 1 safari heb ik er wel genoeg van. Vette pech.....we hebben ze alle 4 meegemaakt en waren in de gelukkige omstandigheden om 5 van de big 5 te zien. En hoewel dat er bij jou maar 3 van de 5 zijn, Jillin niet getreurd......dat is een supervet excuus om snel weer naar Afrika terug te keren en op zoek te gaan naar de rest. Zo'n safari bij het ochtendgloren is geweldig en wat denk je van een safari zo net voor zonsondergang......dan zijn de beesten vaak "lui" en liggen klaar om op de foto te gaan.

En dan komt zo zoetjes aan met al dit moois en al die nieuwe cultuurervaringen ook het einde in zicht.
    Jullie hebben je al wat meer richting thuis verplaatst ……..maar wat een indrukken nemen jullie me. FANTASTISCH met hoofdletters...….. Een reis om niet snel te vergeten. Wij als deel van het familie- thuisfront hebben (wederom) enorm genoten van alles wat jullie ons te vertellen hadden. Ook de reacties van iedereen op jullie blogs waren super om te lezen. Dank dat jullie ons op afstand hebben laten meegenieten. Wij, de tantejes van Jillin (zijn we al beroemd bij je reisgenoten Jillin?) wensen jullie nog veel plezier en geniet nog even volop van al het Afrikaanse om jullie heen. Jillin, jou wensen we ook veel plezier, geniet van alles wat je bereikt hebt met deze club en weet dat er veel mensen trots op jou zijn. Uiteraard je ouders, Lichell & Marc, oma, wij de tantetjes en die bondscoach die thuis van de zijlijn toegekeken heeft. Hij verdient net als de coach van de Oranje Leeuwinnen een standbeeld voor zijn inzet. Veel liefs en tot blogs maar liever nog tot vrijdagavond, bij een knuffelronde...…
    jou tantetjes.

• 17 Juli 2019 - 16:30

Wil Schenk:

Hoi Stan wat een leuk stukje samen met Tim
    Oeff al die dieren in vrijheid i.p.v. de dierentuin
    Toch wel wat anders een hele ervaring voor jullie allemaal
    Het zit er weer bijna op deze “werkvakantie”!!!
    Maar zeker een ervaring rijker. Ik ben bijna jaloers
    Stan we zien je snel dan horen we de verhalen van jezelf
    Wij zien er naar uit
    Heel veel groeten uit Cadzand
    Opa en oma

• 17 Juli 2019 - 16:55

Paul & Lia.:

Hallo Jillin en de andere reisgenoten.
    Wat hebben jullie weer een prachtige dag gehad en wat een geweldige foto's.ben erg benieuwd naar de rest .Langzaam aan komt het einde van de Oeganda reis in zicht...geniet nog samen van de laatste avond en morgen van de markt .
    Dikke knuffel ..
    Pap en mam en oma.

• 17 Juli 2019 - 17:06

Joyce :

Prachtig Safari verhaal groupie, well done!! Hopelijk hebben al die indrukken het beeld van het poepgat met insecten kunnen vervagen... Zo te zien zijn jullie flink vermoeid geraakt ervan, lekker dutje pakken doet wonderen ;-)
    Geniet nog met volle teugen van jullie laatste 24uur!! Veel plezier nog samen en scoor nog wat aandenkens die symbool staan voor alle geweldige herinneringen die jullie hebben gemaakt... Dag Toppers, tot de next blog & appjes,
    Joyce, met (nóg) een LofjoePoeneXx voor Mijke ❤️

• 17 Juli 2019 - 17:33

Birgitte (tante Stan):

Hahaha Luuk volgens mij vind je het stiekem toch wel fijn dat Stan weer naar huis komt, brengt weer wat meer leven in de brouwerij.
    Ik wens alle Oegandagangers nog een paar fantastische afsluitende dagen en 1 ding is zeker, dit is een reis die nóóit vergeten zal worden en een ervaring voor het leven !!
    Tot zondag Stan bij opa's verjaardag, ik verheug me op je verhalen én je knuffel :-) XX