Spatjes verf en vuurtjes stoken - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu Spatjes verf en vuurtjes stoken - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van smcgoesoeganda2019 - WaarBenJij.nu

Spatjes verf en vuurtjes stoken

Door: Sanne, Ward

05 Juli 2019 | Oeganda, Kitgum

05-07-2019
Dag 6…. Een vroege dag, vandaag stonden we om 6:00 op en vertrokken we om 6:30 samen met Nestar met een lege maag naar het veld waarop in de toekomst het nieuwe schoolgebouw gebouwd zal worden. Gedurende een pauze van 30 minuten aten wij ons ontbijt. Boterhammetjes werden uit de zak getrokken en besmeerd met Jam. Voor de fanatieke Ward waren dat vooral kruimels en een pauze van 5 minuutjes. Deze pauze hadden we wel nodig want we hadden de handen al gretig uit de mouwen gestoken. Vorige week was het veld namelijk nog een weelderige savanne en vanochtend lagen er enkel dode takken. De savanne was ontgonnen om plaats te maken voor het nieuwe schoolgebouw, maar de takken waren blijven liggen….. een klus voor de Oegandareizigers dus om deze op te ruimen. Bij het opruimen van deze takken hadden we werkhandschoenen aan. Toch kwamen een paar van ons er niet zonder schrammetje vanaf, en Youri heeft na deze klus nog flink met de Betadine lopen strooien (geen zorgen, de glimlach is desondanks niet van zijn gezicht te krijgen en hij blijft lekker doordouweuh). Toen alle takken mooi op hopen waren gelegd konden we weer terug naar het hotel. Deze reis was heel relaxt. We werden namelijk naar het hotel gebracht met westerse muziek en airco.
Ondertussen vertrokken Tim en Sanne richting Laker Memorial School om hier te bepalen wat deze school aan mogelijkheden had op artistiek gebied. Daarna vertrokken zij met Dominique (de headteacher van Laker Memorial School) richting het centrum van Kitgum om hier schilderbenodigdheden in te kopen.
Opnieuw hadden we een late lunch, hierdoor hebben we gelukkig het warmste gedeelte van de dag gemist. En na een lange rust konden we er allemaal weer met frisse moed tegenaan. Tijd om te beginnen aan de kunstwerken……not. Door wat uhmm… misverstanden en moeilijkheden was het pas om 16:00 beginnen. Eerst werden de muren van de ingang wit geverfd, daarna ook een aantal gezichten. Een aantal Oeganda reizigers waren opeens nog witter dan voorheen; handen, gezichten, brillen, schoenen en noem het maar op……. Je kunt zeggen wat je wilt maar de klus is dan toch echt wel geklaard. Het resultaat mocht er zeker zijn want onze meesterschilder Max kan als de beste de Oegandese muren witten.
Toen vertrokken een aantal leerlingen samen met Nico opnieuw richting het veld om hier de eerder verzamelde takken in de hens te steken. Het was lekker warm en een aantal mensen kregen het er “Spaans benauwd van”.
De overige leerlingen hielden zich bezig met het uitzetten van de lijnen van het eerste kunstwerk met behulp van de beamer. In november heb ik (Sanne) namelijk een logo ontworpen die de doelen van de school impliceert (voeding, spel, onderwijs). Deze zal op de voorkant van de school worden geschilderd. Of het maken van de stencils voor het alfabet wat op het binnenhof van de school geschilderd zal worden. Dit deden ze samen met de leraren.
Tijdens het afronden van de schilderingen voor vandaag gingen Jillin, Stan en Ward de familie van Nestar helpen met het koken voor de avond. We mochten avocado, ananas en mango snijden. Stan liet ons zien hoe behendig hij is in avocado’s snijden. Jillin sneed de mango’s en de ananas in stukken en Ward waste zijn handen , bedekt met verf. Maar dit was niet genoeg er zat namelijk ook nog verf op zijn gezicht deze moest er ook nog af zei een van de zussen van Nestar. Toen de verf eraf was kon Ward ook nog een beetje helpen met het snijden van het overheerlijke fruit en de verrukkelijke avocado’s (die Sanne erg lekker vond)
Wij wensen jullie een fijne avond en we kijken uit naar het lezen van jullie reacties.
Vriendelijke groetjes,
Ward en Sanne.
PS. Aan Lucy en Clement Aarts, ik wil weten hoe het met Betty en Sieb gaat, Sterre en Jelle boeien me niet zo veel. (grapje natuurlijk)
PS. Aan Familie Ward. De Natuur is hier geweldig het eten smaakt goed en elke dag is weer een nieuw avontuur hier. Ik citeer Youri:”Ich hub hie de tied van mien laeve”.

• 05 Juli 2019 - 18:45

Frans Aarts:

Alles fantastisch beschreven Sanne, wij blijven jullie volgen op deze geweldige missie.

We like the words you are going to use for the school's logo, food, games and education.

Greetings from Washington DC, Frans and Marie

• 05 Juli 2019 - 18:45

Antoine En Danielle:

Zo nu is het echte werk begonnen. Nadat we de jongens deze week al kleren zagen wassen en afwassen, zien we nu ook dat de vrouwen zich melden voor het echte kluswerk. Jongens en meiden wij zijn trots op jullie dat jullie alle werk samen oppakken. Een ding is echter duidelijk. Het plezier straalt er gewoon vanaf. Wij wachten nu elke avond trouw op jullie avonturenblog, zodat we die nog kunnen lezen voordat we gaan slapen. Erg leuk voor ons als achterban. Myke het is wel erg rustig zonder jou. Morgen vertrekt ook nog Sem met de explorers op kamp, dan kun je wel voorstellen dat het hier net een kuuroord wordt. Nog 2 nachtjes werken en dan heb ook ik vakantie...…………Tot de volgende blog.

• 05 Juli 2019 - 19:55

Sandra Van Graven-Rugl:

Mooi dat jullie echt letterlijk vanaf het begin bij dit project betrokken zijn. Ben benieuwd hoe het er over 2 weken allemaal uitziet. Maar ook met het verven van de muren en het logo laten jullie een herinnering achter.
    Het is hard werken, maar daar krijg je dan ook wat moois voor terug!
    En aan Minou; met de beestjes gaat alles goed. De cavia's rennen overdag lekker buiten in het verblijf rond en Zazu heeft ook zijn plekje gevonden; hij is best rustig. Maar ja, hier is natuurlijk ook genoeg te beleven voor hem. Ik denk alleen dat hij straks blij zal zijn dat ie bij jou weer rond kan vliegen :) . De temperatuur is hier wat afgekoeld, maar nog steeds te warm eigenlijk om de hele dag buiten te liggen wat Beau toch doet!
    Volgende keer neem je hem maar mee naar Afrika ;) . De schildpadden genieten lekker op de boomstam van het zonnetje. En Jessie, tsja dat blijft het circushondje van ons. Kusjes en groetjes van Mama.

• 05 Juli 2019 - 19:53

Jans Hameleers:

Hallo Ward (en de rest),

Wij (pap, mam, Emdjé en Jans) zijn ook onderweg naar huis van een bijzondere beleving. Pap en mam staan ondertussen weer veilig mer beiden voetjes op de grond na een mooie ballonvaart.
    Geweldig om te lezen (en zien op de foto’s) wat jullie vandaag weer allemaal beleefd hebben. Aan de foto’s te zien zijn jullie hard aan het werk om er iets moois van te maken, super bezig allemaal!
    Ik krijg flashbacks naar 3 jaar geleden toen ik zelf in Tanzania was... erg leuk om het nu ook eens van deze kant mee te maken. Verder wil ik jullie allemaal nog heel veel succes en vooral ook veel plezier wensen.

Groetjes en slaap lekker,

Jans (en de rest van de family)

P.s. Ward, het is wel stil in huis zonder je, ik merk het vooral tijdens het afruimen van de tafel en afwassen ;)

• 06 Juli 2019 - 03:13

Lilian:

Goeiemorgen allemaal. Leuk om weer te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben. Lachen ook dat de verfkwast af en toe is uitgeschoten. Maar zo hebben jullie ook plezier in wat jullie doen. Het zijn best lange dagen lijkt me.
    Hoe bevalt het vegetarisch eten? Het fruit zal inderdaad wel superlekker zijn.
    In Athene was het gisteren zo warm, 44 gr, dat ze Akropolis gesloten hebben.
    Tim, pap krijgt zondag versterking van zijn broertjes. Dat is wel leuk!
    Allemaal weer veel plezier met alle activiteiten vandaag.
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal.
    Tim je krijgt de groeten van onze gr buren.
    Groetjes aan iedereen! Mega dikke knuffel voor Tim!

• 06 Juli 2019 - 05:36

Chantal En Roy:

Goedemorgen klus en schrijf talenten,

Wat is het leuk om deze klus en bouw verhalen te lezen.
    Wat is het indrukwekkend om de prachtige foto's te bekijken en jullie daadwerkelijk te zien klussen.
    Wat is het mooi om te zien dat jullie deze mensen, die deze steun in de rug hard kunnen gebruiken ook daadwerkelijk kunnen helpen.

De trots is van jullie gezichten te lezen en jullie hebben volop plezier.
    Uit alle reacties kun je aflezen dat wij in Nederland er ook allemaal ontzettend van genieten.

Youri, het is toch goed dat mam de halve apotheek en kruidvat heeft leeg gekocht en dat je hier je toilet tas mee gevuld hebt :) Wellicht helpt deze Betadine ook om het nieuwe school terrein sneller bouwrijp te maken. We willen vandaag thuis beginnen met het schilderen van de buitenkozijnen, maar we wachten nog even totdat je terug bent, dan zijn we sneller klaar zoals we op de foto's hebben kunnen zien.....
    Bij het lezen van het slot van het reisverslag van Sanne en Ward "Ik citeer Youri:”Ich hub hie de tied van mien laeve”." hebben wij toch (wederom, haha...) een traantje moeten wegpinken. Maar wat zijn we trots en wat doet ons dat goed. Dikke knuffel van ons.

We wensen jullie allemaal weer een prachtige dag met mooie avonturen.
    Groetjes Chantal en Roy

• 06 Juli 2019 - 05:36

Clement Aarts:

@ Sanne, Betty en Sieb gaan prima, ze vinden het alleen jammer dat de slaapkamerdeur niet open staat vanwege al dat lekkers....... Ik zie je op de foto's genieten, wat een heerlijk gevoel....trots !! Trots op eenieder van jullie......making memories....

• 06 Juli 2019 - 06:33

Tiffany:

Wat leuk om iedere ochtend te kunnen lezen en een indruk te krijgen over hoe jullie dag er gisteren uit heeft gezien! De handjes zijn al vaak uit de mouwen gestoken, wat moet dat een goed gevoel geven! Iets kunnen doen voor een ander en als tegenprestatie daar een fantastische ervaring voor terug krijgen. Jullie mogen trots zijn op hetgeen wat al gedaan is, jullie geleerd hebben en de ervaringen die al zijn opgedaan. Dat de komende weken nog veel onvergetelijke momenten mogen brengen! Geniet optimaal van elk moment, voor je het weet sta je weet op Nederlandse bodem.
    @Seray een extra dikke knuffel voor jou! Groetjes Tiffany

• 06 Juli 2019 - 06:42

Laura En Rob:

Hey Sanne en Ward, wat een heerlijke blog. Samen met de foto's wordt het voor ons ook zichtbaar wat er allemaal gebeurd. En zo mooi om te zien dat al jullie talenten goed benut worden ... o.a. de creativiteit van Sanne, de schildermeester Max en de kookkunsten van Stan (komen de filmpjes van Gordon en Papa helpen toch nog van pas ;-)). Maar ook in eerdere blogs hebben we al gelezen over al jullie talenten. Volgens mij genieten jullie met volle teugen en komen jullie met een bak ervaring en veel verhalen thuis. Fijn ook om je af en toe op de foto te zien Stan. We wachten de foto's en filmpjes voor vandaag weer af in de app en met de blog. XXX

• 06 Juli 2019 - 06:46

Suzanne Appermont :

Hallo allemaal,

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen iedere dag te lezen, zo kunnen we allemaal meegenieten van jullie geweldige avontuur. Ga zo door en geniet van deze mooie tijd.

Groetjes Suzanne (tante van Fleur)

• 06 Juli 2019 - 07:14

Lucy Aarts:

Hey Sanne,

Wat een super foto's en wat fijn dat we zo ge-update worden via de Whatsapp, dat voelt super.
    Hier gaat alles zijn gangetje.
    Wat wel opvalt is dat de ijskast eens opgeruimd en georganiseerd is.

• 06 Juli 2019 - 07:41

Miriam En Bert:

Hoi allemaal, nooit gedacht dat ik overdag zo vaak mijn telefoon zou checken of er nog nieuwe appjes met foto’s van jullie binnen zijn en in de avond de mail of het dagverslag met foto’s al on line staat. Het werkt verslavend, maar dat komt natuurlijk ook omdat dit de enige manier is van contact tussen jullie ‘wereldverbeteraars’ en jullie thuisfront.
    Zo overweldigend om te zien en te lezen hoe jullie daar ondergedompeld worden in een totaal andere wereld en jullie je zó goed staande weten te houden. Het enthousiasme van zowel
    jullie als de plaatselijke bevolking spat van de foto’s af.
    De rugzakken en reistassen zullen straks tijdens de terugreis misschien minder gevuld zijn met spullen, maar tjonge wat zal er een bulk aan belevenissen, herinneringen, levenservaring en verhalen voor in de plaats komen!
    Veel plezier vandaag weer met al jullie activiteiten op school. We kijken uiteraard weer uit naar de foto’s en verslagen.
    Lieve Quinty, we wisten al dat je heel wat in je mars hebt, daarbij meestal geruisloos en no-nonsens je ding doet en vooral niet graag in de belangstelling staat, maar weet dat je voor ons een TOPPER bent!!!! En dat geldt uiteraard voor jullie allemaal als groep
    ‘wereldverbeteraars’! Jullie maken voor deze mensen en vooral kinderen toch het verschil. Wees daar vooral trots op.... dat doen wij in ieder geval ook!
    Lieve groetjes en dikke knuffel voor jou Quinny, Miriam en Bert

• 06 Juli 2019 - 08:23

Piet Moesman (Opa Van Mijke):

Geweldig om te lezen in jullie blogs. Uit alles blijkt dat de stemming er goed in zit en vorderingen worden gemaakt met het project. Er worden lange dagen gemaakt! Gaat het ook een beetje met de temperaturen daar?
    Ook goed te weten dat het eten en vooral het fruit jullie goed smaakt. Maak er iets moois van zodat de kinderen daar ook een geweldig aandenken hebben aan jullie inzet. Waar jullie trots op mogen zijn! Vergeet vooral niet te genieten van deze kans. En Mijke: lukt het met het fototoestel? Wij zijn heel erg benieuwd naar jouw productie! Lieve groet uit Eijsden en een welverdiende knuffel van Opa.

• 06 Juli 2019 - 12:07

Wil Slangen:

hallo allemaa.

jullie verhalen lees ik met plezier. zij zijn heel boeiend en interessant, zeker wat jullie allemaal uitspoken.
    eerst moet ik bekennen dat ik jaloers op jullie ben. zoiets had ik vroeger ook wel willen meemaken.
    prachtig om in een ander werelddeel rond te struinen en deze wereld op te snuiven.
    geniet van wat je voorgeschoteld krijgt en breng straks veel herinneringen mee naar huis.
    groetjes speciaal voor Orly.

• 06 Juli 2019 - 12:25

José En Bert:

Hallo allemaal, voor ons thuis is het fantastisch om te zien en te lezen dat jullie een steentje bijdragen om ook aan de andere kant van de wereld in een heel andere cultuur iets voor deze mensen te willen betekenen. Uit de foto’s en de verslagen blijkt jullie dit heel goed af te gaan. Jullie hebben meer in jullie mars dan je wellicht denk. Wij zijn in ieder geval super trots op inbreng. Lynn, wij hopen dat jij net zo veel plezier beleeft in Oeganda als wij met het lezen van de blogs en het bekijken van de foto’s. En al in de vroege ochtend lopende met je rugzak om, begon mama spontaan te zingen: Hey ho, hey ho, je krijgt het niet cadeau...........
    Lynn, je begrijpt wel waar dit vandaan komt. We gaan ervan uit dat jullie weer een vruchtbare en leuke dag hebben gehad en kijken uit naar de volgende blog en foto’s. Dikke kus en knuffel van ons.

• 06 Juli 2019 - 12:41

Karina:

Hallo allemaal, wat mooi om te horen/zien wat jullie met elkaar toch maar voor gedaan krijgen. Zeg Jasmijn, gaat het goed daar? Ik kom geloof ik iedereen tegen op de foto's en filmpjes, of lees erover in de blogs, maar na jou eerste blog met de meiden heb ik niets meer van jou gehoord/gezien. Ik weet dat je liever achter de camera staat dan ervoor.
    Jullie duimen morgen toch wel voor onze oranje leeuwinnen hè. Dat kunnen ze wel gebruiken. Wij zitten er iig klaar voor om 17.00 uur.
    Hoe bevalt het vega eten jullie? Mis je je frietje zuurvlees al of je m&m's of moet ik je bij thuiskomst ook een vegamenu maken ;-) Ik schrijf dit lekker in de schaduw in de tuin. Plato ligt onder tafel uit te hijgen van zijn wandeling, Bon leest haar boek en Room gaat weer werken. Ik wens jullie nog een gezellige avond met elkaar. Lieve groetjes en de extra knuff voor Jasmijn natuurlijk weer. Xxxx mam, Bonnie, Romy en Plato xxxx

• 06 Juli 2019 - 14:05

Inga:

En al weer goed Nederlands nieuws en nu heb ik wel het hele berichtje gelezen: Mike Teunissen uit Ysselsteyn (jawel, een Limburger!!) heeft de eerste tour etappe gewonnen. Voor het eerst in 30 jaar de gele trui voor een Nederlander.
    Jullie weer bedankt voor de prachtige blog, foto’s en appjes. Ik vind het ontwerp voor de school helemaal te gek. Wordt zeker heel mooi als jullie netjes binnen de lijntjes verven:-).
    Oh ja, Stijn, pap en mam zijn naar de kapper geweest. Papa’s haar is best grijs (hij vindt zelf wijs), dat van mij niet rood!

• 06 Juli 2019 - 14:39

Paul & Lia.:

Hallo Jillin en de rest
    Zondag zijn jullie al een week weg en wat hebben jullie al allemaal beleefd met elkaar .Gelukkig bestaan er blogs en die worden zorgvuldig gelezen en de foto's laten goed zien waar jullie mee bezig zijn echt super leuk om alles zo te mogen en kunnen volgen.
    Jullie zijn stuk voor stuk TOPPERS.
    Hier is alles rustig en een stuk minder warm gelukkig. Bootz vind dat iets minder die zoekt ieder plekje in de tuin op ,om maar in de zon te kunnen liggen, oh ja hij is dikke vriendjes geworden met de geitjes Buddy en Biby...Oma is ook weer thuis gekomen met een hele verzameling aan
    vingerhoedjes.Ze heeft het heel erg leuk gehad ze stuurt je een knuffel

• 06 Juli 2019 - 14:44

Margo:

Hallo "bouwvakkers", wat zijn jullie goed bezig zeg. Maar het ziet er ook erg gezellig uit allemaal.
    Mooie herinneringen allemaal om mee naar huis te nemen. Ik ben nu al nieuwsgierig naar alle verhalen.
    Orly, dit is voorlopig mijn laatste mailtje uit Kerkrade, het volgende komt uit Steinbach. Ik heb er zin in.......
    Deze week moest ik nog aan je denken toen ik een bloesje kocht: als je erbij was geweest had je beslist gezegd "Dat is echt weer zo een 'mama-bloesje', haha, ik heb het toch gekocht.
    Ik wens jou en de rest van de groep verder veel plezier en ga zo door met mooie herinneringen maken. Ik geniet in ieder geval van alle verhalen.
    Liefs mama, Margo

• 06 Juli 2019 - 16:13

Marian En Nico :

Hallo allemaal,nog ff een kort verslag zitten nu binnen vanwege de regen .heel lang niet gehad .Denk dat dat bij jullie ook wel lekker zou zijn .hartelijke groetjes opa en oma ,Marco en elles.oom en tante van jasmijn .

• 06 Juli 2019 - 17:11

Mariet Kessels:

Hoi sanne wat zijn we super blij met de updates en hoe we jullie kunnen volgen.
    Genieten iedere dag ervan toffe foto's .
    Jongens wat hebben jullie een super tijd geniet ervan dit is een ervaring voor de rest van je leven.
    Een dikke knuffel voor iedereen.

• 07 Juli 2019 - 07:41

Marietta Snijders:

Hoi Jarno&dreamteam.
    Super dat jullie je zo inzetten ondanks de hitte daar. Ik vind 't erg leuk om via de blog mee te mogen genieten van t goede werk dat jullie daar leveren. Ik ben er trots op om te mogen zeggen dat jullie, onze Nederlandse jeugd andere jongeren helpen om daar 't verschil te maken. Zodat zei de mogelijkheid hebben om naar school te gaan. Grtjs uit Nederland and have FUN!!!

• 07 Juli 2019 - 18:16

Jenny Rutten:

Superleuk om dagelijks jullie blog te lezen!!
    Wat een ervaring!

• 10 Juli 2019 - 16:35

Rob :

Lieve allemaal...wat een mooie verhalen en foto's goed om te lezen dat alles goed gaat..jullie hadden erg leuk taxi vervoer vandaag..en muis geniet van de safari en natuurlijk allemaal genieten ..dikke poen